ارتقاء شاخص‌های اقتصادی و معیشتی با تکیه بر تولیدات دانش‌بنیان/ شعار سال نقشه راه تولید و اشتغال کشور

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را نقشه راه تولید و اشتغال کشور و راهکاری برای خروج از رکود و تورم دانست و گفت: با تکیه بر تولیدات دانش‌بنیان شاخص‌های اقتصادی و معیشتی ارتقاء می‌یابند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، شعار سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد و از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال کشور در سال جاری هدف گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند اما توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف همانند هوش مصنوعی، کامپیوتر‌های کوانتومی، تولید دارو، تولید مواد غذایی، کشاورزی، صنعت و معدنی فعالیت بسیار خوبی را داشته باشند.

 

با توجه به اینکه از سوی مقام معظم رهبری شعار امسال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است و با علم به پتانسیلی که در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد انتظار می‌رود بخشی از اشتغال‌آفرینی که در استان گیلان برای سال 1401 هدفگذاری شده نیز از طریق این شرکت‌ها تحقق پیدا کرده و با استفاده از آن‌ها موانع افزایش تولید و صادرات برداشته شود.

 

تولید دانش در کنار کارآفرینی و سرمایه گذاری، نقش اساسی در دستیابی به توسعه پایدار و اشتغال دارد و باید در سال ۱۴۰۱ تمام تلاش‌ها در زمینه اشتغال و رونق کسب و کار در حوزه دانش بنیان صورت گیرد، به همین مناسبت گفت‌وگویی را با محمد رسول سماکچی رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی استان گیلان انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

- دیدگاه شما در مورد تکیه مقام معظم رهبری بر سه مقوله اقتصاد، تولید و خودکفایی چیست، چرا ایشان بر موارد اشاره شده سفارش فراوانی داشته و دارند؟ 

مقام معظم رهبری سالهاست که در سخنرانی‌ها و نامگذاری شعارهای سال از کلمه تولید استفاده و مسایل اقتصادی و اهمیت خودکفایی و استقلال را مطرح می‌کنند به حق کشورمان هم اینک در موقعیتی قرار دارد که باید به تولید بپردازد و به عنوان یک محور به آن اهمیت بدهد. تولید موجب حل و فصل کلیه مشکلات و تنگناهای اقتصادی می‌شود و مقام معظم رهبری هم دقیقا روی همین موضوع است که به تولید توجه ویژه دارند. به بیان دیگر تولید در درجه اعلی قرار دارد و این امر در تمام جوامع و کشورهایی که دارای اقتصاد پیشرفته و مستقلی هستند به اثبات رسیده است.

 


- تولید چگونه می‌تواند روی شاخص‌های جامعه از حیث اقتصاد، معیشت و اشتغال تاثیرگذار باشد؟

بدون شک وقتی وضعیت تولید خوب می‌شود بالطبع شرایط اقتصادی و معیشتی مردم هم بهبود و شاخص‌های اشتغال ارتقا پیدا می‌کند و امسال هم همه شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در شعار سال واژه اشتغال را به شکل واضح و مشخص آورده و بر آن تاکید داشتند.

کشورمان از حیث منابع انسانی و نیروی کار مولد و جوان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند با تکیه بر تولید به ویژه تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین زمینه کاهش بیکاری، توسعه مضاعف اقتصادی و افزایش ضریب اشتغال را فراهم سازد.

متاسفانه ما به تولید آن طور که باید و شاید اهمیت ندادیم در حالیکه تولید باعث کاهش تورم می‌شود، نرخ تورم در سال ۱۴۰۰‌ مجموعا بالای ۴۰ درصد بود و همین عامل موجب بروز بسیاری از مشکلات برای مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه شد همچنین افزایش تولید و اهمیت دادن به آن خود به خود باعث افزایش عرضه کالا و تقاضا شده و چنین مکانیسم اقتصادی جلوی گرانی کالاها را می‌گیرد.

 

- افزایش تولید چه کارکردهایی داشته و چگونه می‌تواند تبعات مثبتی در جامعه پدید آورد؟

رونق صادرات اثر مثبت دیگری است که از افزایش تولید برای کشورمان حاصل می‌شود، در حال حاضر کشورمان نیاز شدیدی به صادرات غیر نفتی و کالاهای صنعتی و فرآورده‌های کشاورزی دارد.

کشورهای اوراسیا و همسایگان ایران به ویژه در حوزه شمالی مقصد بسیار خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان به شمار می‌روند و با توجه به نیاز مبرم کشورمان به ارز باید با افزایش تولید و صادرات از این موقعیت بهترین استفاده ممکن را در ارزآوری ببریم. از طرفی افزایش صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی که در نتیجه افزایش تولید حاصل می‌شود، موازنه و تعادل ارزی لازم را در اقتصاد کشورمان به وجود می‌آورد و دیگر شاهد بحران‌های ارزی نخواهیم بود و لااقل دامنه آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

- چگونه می‌توانیم در مدار تحقق شعار سال و تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حرکت کنیم؟

این نامگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب نه صرفاً یک شعار، بلکه خط‌‌‌مشی حرکت یکساله کشور است که با تحقق آن سفره‌های مردم پر برکت و معیشت آنان متحول می‌شود؛ شعاری که نقشه راه یکساله کشور به شمار می‌رود و بایستی با حمایت همه جانبه، تغییر محسوسی در زندگی و معیشت مردم ایجاد کند.

مقام معظم رهبری امسال در حمایت از تولید روی مبحث تولیدات دانش‌بنیان تاکید ویژه‌ای داشتند بدون شک با دستمایه قرار دادن تکنولوژی‌های جدید ارزش افزوده بسیار بیشتری روی کالای تولیدی ایجاد می‌شود و حتی هزینه‌های تولید را هم کاهش می‌دهد. به عنوان مثال تولید فولاد از جمله حوزه‌های است که کشورمان در آن حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارد و از این لحاظ یک قطب بزرگ محسوب می‌شود از طرفی گیلان هم جزو استان‌های برتر در تولید فولاد و ورقهای آهنی است.

با استفاده از علوم دانش‌بنیان و تغییر در خطوط تولید ورق‌های فولادی می‌توان محصول نهایی را حتی برای سایر مصارف استفاده و عرضه کرد که این به معنی ایجاد چندین و چند برابر ارزش افزوده بیشتر برای صنعت فولاد کشور و استان گیلان است. از طرفی با به کارگیری علوم دانش‌بنیان در خطوط تولیدی شاید در مواردی خاص مقداری کمیت تولید دچار کاهش شود در حالیکه ارزش افزوده بسیار بسیار بیشتری نصیب کشور خواهد شد.

 

- نیروها و مدیران جهادی در ریل‌گذاری جدید اقتصادی، تحقق شعار سال  و تغییر رویکردها چه نقشی دارند؟ 

مقام معظم رهبری در طلیعه امسال فرمودند ریل‌گذاری اقتصادی که در سال‌های گذشته رواج داشته باید عوض شود و تغییر پیدا کند به بیان دیگر دولت جدید باید ریل‌گذاری جدیدی را برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، کاهش تورم و از بین رفتن رکود در حوزه اقتصاد و تولید کشور رقم بزند. بدون شک این ریل‌گذاری به مدیریت و نیروهایی جدید با رویکردی رو به جلو، انقلابی و جهادی نیازمند است.

معتقدیم تا وقتی بانیان وضع موجود در مسند قدرت و مسئولیت‌های مختلف حضور دارند و تغییر نکرده‌اند نمی‌توان انتظاری در جهت تغییر شرایط به ویژه شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه داشت.

متاسفانه در دولت جدید روند تغییرات مدیران و مسئولیت‌ها به کندی صورت می‌گیرد و این موضوع در استان گیلان و استانداری هم مبتلابه است و می‌بینیم که برخی از مدیران کل و معاونت‌ها هنوز تعویض نشده‌اند در حالی‌که تا این تغییر انجام نگیرد همان روح و عقلانیت دولت گذشته در کارها حاکم خواهد بود و بدون تزریق نیروهای انسانی جدید، ولایی و کارآمد زمینه جهادی عمل کردن و تغییر رودیکردها فراهم نخواهد شد.

همه ما اعم از آحاد مردم جامعه، فعالان حوزه صنایع، کافرمایان، کارگران و تولیدکنندگان کشورمان برای کمک به دولت سیزدهم متعهد هستیم و انتظار داریم دولت هم همچنان در راستای تحقق شعارهای خود تلاش مضاعفی را در پیش گیرد.

 

- دولت چگونه می‌تواند از تولیدکنندگان، کارگران و کارفرمایان حمایت مؤثرتری به عمل آورد؟

در حال حاضر نصف کارخانجات ما در استان گیلان به دلایل متعدد و گوناگونی تعطیل هستند و بایستی همه این واحدها را به چرخه تولید بازگرداند و از علوم دانش‌بنیان هم برای ارتقا شاخص‌های استان و رفع معضل بزرگ آن یعنی بیکاری جوانان بهترین استفاده ممکن را برد.

معتقدم کمک و حمایت از قشر تولیدکننده و کارفرما فقط اعطای تسهیلات بانکی را شامل نمی‌شود بلکه مسئولان باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید را فراهم کنند که در این صورت تولیدکننده هم با خیالی آسوده به امر تولید کالای ایرانی باکیفیت و با ارزش افزوده بالا اهتمام خواهد ورزید.

کد خبر 1161536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha