گردشگران، مقصر آتش سوزی منطقه گردشگری «چاه عروس» نبودند/تلاش گردشگران و فعالان محلی در مهار آتش

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل گفت: گردشگران در آتش سوزی منطقه گردشگری چاه عروس نقشی نداشتند و در زمینه مهار آتش به فعالان گردشگری و ماموران کمک کردند.

سید حسین چاکری بادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: گردشگران نقشی در آتش سوزی اخیر مراتع منطقه گردشگری چاه عروس ابوزیدآباد آران و بیدگل نداشتند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل افزود: آتش سوزی نه در نخلستان چاه عروس بلکه در نیزارهای منطقه رخ داده و بر اساس ارزیابی و تحقیقات محلی و میدانی صورت گرفته و گزارش های شاهدان، این حادثه بر اثر بی احتیاطی کارگران یکی از مرتع داران محلی رخ داده و گردشگران در این بی احتیاطی نقشی نداشتند و این موضوع از سوی اداره کل میراث فرهنگی در حال پیگیری است.

 

چاکری ادامه داد: بنابر این گزارش، پس از گزارش آتش سوزی به منابع طبیعی، عمیلات اطفا حریق با حضور و تلاش سه ساعته ماموران منابع طبیعی و محلی انجام شده و حتی تعدادی از گردشگران هم در خاموش کردن اتش ماموران و مردم محلی را همراهی کردند.

 

یکی از شاهدان محلی هم در این خصوص اظهار داشت: آتش به سمت جنگل ها شعله می کشید و اگر اقدام به موقع فعالان گردشگری منطقه و گردشکران و ماموران نبود،کل جنگل روبروی دریاچه نمک چاه عروس که دامنه آن حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر بود در آتش می سوخت و قابل مهار نبود.

 

یکی دیگر از فعالان گردشگری ابوزیدآباد با انتقاد از تحریف واقعیت حادثه رخ داده در  رسانه ها و فضای مجازی گفت: متن و عکس منتشر شده در برخی خبرگزاری ها در خصوص این حادثه با واقعیت همخوانی ندارد چون تصویر منتشر شده از نخلستان چاه عروس است که در فاصله حدود ۷ کیلومتری از محل حادثه است و از سوی دیگر در متن خبر چنین تلقین شده که آتش سوزی در نتیجه بی احتیاطی گردشگران رخ داده و این موضوع هم ذهن ها را به سمتی منحرف می کند که باید با حضور گردشگران در منطقه برخورد کرد چرا که با صیانت از محیط زیست مغایرت دارد در صورتی که واقعیت چیز دیگری بوده و حتی گردشگران در مهار آتش سوزی تلاش کردند.

 

پیشتر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل در گفت و گو با برخی خبرگزاری ها بی‌احتیاط گردشگران را عامل آتش سوزی نیزارهای ۴۰۰ متر از مراتع منطقه چاه عروس ابوزید آباد آران و بیدگل دانسته بود.

 

«چاه عروس» یكی از زیباترین و بكرترین مناطق كویری و از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آران و بیدگل و منطقه ابوزیدآباد است که در ۴۵ كیلومتری این شهر و ۳۴ کیلومتری سیازگه واقع شده و به تپه‌های ماسه‌ای بسیار زیبا آراسته است.

 

به دلیل سطح ارتفاع کمتر از دریا نسبت به کاشان ارتفاع آب از سطح زمین در این منطقه به كمتر از نیم متر می‌رسد كه به راحتی می‌توان با كندن گودالی با دست به آب شیرین و گوارا دسترسی پیدا كرد و در حاشیه این منطقه نخلستان و مزرعه کشت هندوانه دیم وجود دارد.

 

اهالی منطقه می‌گویند علت نام‌گذاری این منطقه به چاه‌عروس این است که در قدیم یک ایل بختیاری از این دیار در حال کوچ بوده که عروس زیبای این ایل به نکاح داماد ایل دیگر درمی‌آید و داماد ایل سوم که خواهان وصلت با عروس بوده به قصد درگیری با ایل دوم درآمده که بالاخره شرط می‌گذارند تا توسط دو داماد چاه آبی در مکان کویر حفر شود هر کدام دارای آب شیرین بودند، عروس به عقد آن داماد درآید که پس از حفر چاه داماد دوم به آب شیرین دست می‌یابد و مراسم عروسی و بزم در کویر برپا می‌شود و بدین سان این منطقه بنام چاه عروس شهرت یافته است.

کد خبر 1161681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha