حل مشکل حاشیه شهر مشهد نیازمند حرکتی ملی است

آیت الله علم الهدی گفت: مسئولان در زمینه حل مشکلات حاشیه شهر مشهد به عنوان پایلوت در فقرزدایی مقطعی در نظر بگیرند چرا که زیرساختها برای این کار آماده است اما آنچه مهم است این است که حل مشکل حاشیه شهر مشهد نیاز به حرکتی ملی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سیداحمد علم الهدی» شامگاه پنجشنبه (۱۱ فروردین) جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور برگزار شد؛ بیان کرد: مشهد سالانه بیش از ۳۵ میلیون زائر داخلی و خارجی دارد و باید آن را یک شهر ملی حساب کرد اما تاکنون حرکتی که این شهر را ملی حساب کنند صورت نگرفته است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم در دولت سیزدهم که این واقعیت شهر مشهد برای رئیس دولت ملموس است امکانات کشور در استخدام جریان زیارت قرار گیرد؛ افزود: در مراسم حج همه امکانات متوجه مکه می‌شود در حالی که جمعیت زائر مشهد در هر موج زیارتی از جمعیت حج بیشتر است.همچنین در مراسم تحویل سال نو، بیش از یک میلیون نفر در حرم مطهر رضوی بودند و در ایام نوروز هم جمعیت زایر بیش از هفت میلیون نفر ارزیابی شده است.

 

وی تصریح کرد: خراسان رضوی صرف نظر از حرم امام رضا(ع) حوزه علمیه کهن و بزرگی با ۲۷ هزار طلبه دارد  که بعد از قم بزرگترین حوزه علمیه کشور است که ظرفیت فرهنگی قابل توجهی است م می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

علم الهدی ادامه داد: از نظر جامعه دانشگاهی هم تراکم و ظرفیت بالایی مثل خراسان رضوی به جز در مرکز کشور نداریم و حدود  ۱۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی در این استان فعال است که هرکدام مرکز نیروسازی و جزء ظرفیتهای فرهنگی این استان است.

 

وی گفت: مسئولان در زمینه حل مشکلات حاشیه شهر مشهد هم در طرح فقرزدایی، حاشیه این شهر را به عنوان پایلوت در فقرزدایی مقطعی در نظر بگیرند چرا که زیرساختها برای این کار آماده است اما آنچه مهم است این است که حل مشکل حاشیه شهر مشهد نیاز به حرکتی ملی دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در حاشیه شهر مشهد دست کم ۶ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود و چند هزار واحد غیر ایمن باید تخریب شود و حاشیه شهر مشهد از نظر جمعیتی این ظرفیت را دارد که در شهر ادغام شود و کلونی‌های وابسته به برخی جریان‌ها به هم بخورد.

 

وی اضافه کرد: مسأله دیگر، وجود مهاجران افغانستانی است که هم اکنون بیش از یک میلیون مهاجر جدید داریم که بیشتر آنها در حاشیه شهر مشهد ساکن و عموم آنها افراد فقیر هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و امکانات و اختیارات لازم در این خصوص به استاندار اعطا گردد.

 

 

علم الهدی گفت: مصوبات فرهنگی برای استان اهمیت دارد مثلا  تعدادی از مدارس علمیه در مراکز اجاره ای مستقر هستند و باید در این زمینه و همچنین توسعه آنها در حاشیه شهر اقدام شود و از نظر مسایل فرهنگی داخل شهر مشهد و استان و شهرهایی که از مشهد فاصله دارند نیازمند ساخت و ساز و بودجه هستیم.

 

وی افزود: ظرفیت اقتصادی استان خراسان رضوی در حوزه تولید کشاورزی و فناوری چنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است و از نظر آب مشکل داریم ولی از نظر خاک کمتر جایی به این استان می‌رسد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر دستگاههای مسئول کشاورزی در این موضوع برنامه‌ ریزی کنند و با اهمیتی که خاک در استان خراسان رضوی دارد مجریان کشاورزی و باغداری را هدایت کنند شاید از ظرفیت بالایی بهره مند شویم.

 

وی گفت: بازدید متراکم و فشرده ای که رئیس جمهور و هیئت دولت از موقعیت‌های مختلف به خصوص در حوزه فناوری و جریان دانش بنیان داشتند در آینده و سرنوشت و توسعه رشد اقتصادی استان موثر است.

 

کد خبر 1161767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha