ما باید شاهد موج جدید فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی در مساجد باشیم

آیت الله اعرافی گفت: برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و معرفتی در مساجد باید افزایش پیدا کند تا شاهد موج جدید و آمادگی بیشتر برای احیای مساجد و فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی و اخلاقی باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز (جمعه، 12 فروردین) در خطبه نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ویژگی‌های ماه شعبان و ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: عیار اعمال ما در ماه شعبان و ماه مبارک رمضان اضعاف مضاعف است.

 

امام جمعه قم بیان داشت: در ماه مبارک رمضان آنان که بر صراط مستقیم حرکت می‌کنند به جایی می‌رسند که گاهی عمل طبیعی آنان دارای ثواب می‌شود. تنفس انسان روزه دار خالص ملتزم به شرایط روزه و خواب روزه دار عبادت است.

 

آیت الله اعرافی افزود: آنان که بر مرکب رمضان سوار شدند و بر صراط مستقیم قرار گرفتند، حتی نفس‌ها و خواب آنها در پیشگاه خداوند مثاب است و به خاطر این ویژگی ها، ظرف رشد فردی و اجتماعی انسان فراهم است. 

 

وی ادامه داد: فلسفه روزه این است که رشد فردی و مقاومت انسان در مقابل عوامل گناه و فساد تقویت می‌شود، روزه اراده را محکم در راه خدا می‌کند و دل و جان ما را در برابر هجوم سپاه شیطان نگه می‌دارد.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه روزه شهر مواسات و ماه فقیران و احساس عاطفی همراهی با گرسنگان است، تصریح کرد: روزه و ماه مبارک رمضان یک فرهنگ و مدرسه تربیتی است وآداب بزرگی دارد. در ماه  مبارک رمضان، دروازه‌ها باز است و پله‌ها به آسمان کشیده و دل‌های مسلمانان مالامال از معرفت خدا و منزه از شیطان می‌شود.

 

وی ابراز کرد: مکتب رمضان باید در قم و ملت ایران و اسلام احیا شود و این مکتب و مدرسه نیایش و عبادت باید فساد و تباهی را از میان بر دارد و جامعه را به سمت خدا هدایت کند.

 

آیت الله اعرافی در خطبه دوم نماز جمعه قم به یوم الله عظیم 12 فروردین اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگترین اعیاد مذهبی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند وزنده نگه دارند».

 

وی افزود: بعد از قرن‌ها وابستگی و تحقیر و استعمار، ملت ایران با آرای خود و انقلاب پرشکوه خود، صحنه ایران و معادلات ایران و جهان را تغییر دادند و با همت والا و مجاهدت‌های بزرگ ملت ایران، تمام ورق‌های شیطانی کنار رفت و حکومت الهی برپا شد؛ این فرصت کم نظیری بود که در 12 فروردین توسط ملت ایران رقم خورد.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی دستاوردهای کمی نیست، تصریح کرد: پایه‌های استبداد و استعماربا انقلاب اسلامی فرو ریخت، قدرت استکبار جهانی و قدرت‌های بیگانه کاهش پیدا کرد، آنها که به ایران فرمان می‌دادند، در برابر اراده بزرگ ملت ایران زانو زدند، کشور ما در بخش‌های گوناگون علمی، صنعتی، فناوری و شاخص‌های مختلف دستاوردهای زیادی داشتند.

 

وی تصریح کرد: جهاد تبیین می‌گوید مبادا این همه دستاوردهای عظیم را به خاطر پاره ای بهانه‌ها و ضعف‌ها نادیده گرفت.

 

امام جمعه قم با اشاره به حجم دشمنی‌ها با ملت ایران، گفت: اگر هر جای دنیا این حجم از دشمنی‌ها وجود داشت، قدرت‌های بزرگ را از پای درمی‌آورد. اما ملت بزرگ ایران با ایمان و اقتدار در مقابل این هجمه‌های سنگین ایستادگی کردند.

 

آیت الله اعرافی عنوان کرد: جنگ هشت ساله با حضور بیشتر قدرت‌های دنیا صورت گرفت و هرگز قابل تصور نبود که ایران در برابر این قدرت‌ها بایستد و این هجمه‌ها را تحمل کند.

 

وی یادآور شد: کودتاهایی که طراحی شد و از آنها عبور کردیم، گروهک‌هایی ایجاد شد و فتنه‌های بزرگی صورت گرفت و همه اقوام مختلف در مقابل فتنه انگیزی‌ها ایستادند. تلاش برای تجزیه کشور بارها انجام شد و ترورهای زیادی که صورت گرفت، همچنین تحریم‌های ظالمانه ای که هر ابرقدرتی را از پای درمی آورد بر ما روا داشته شد.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امروز سختی‌ها و گرفتاری‌های زیادی داریم، اما یک پرونده افتخارآمیز از رشادت و ایستادگی در کارنامه شما ملت ایران ثبت شده است.

 

آیت الله اعرافی اضافه کرد: تبلیغات بی نظیر و اختاپوس تبلیغات غربی علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته شد و امروز بیش از 300 رسانه و شبکه علیه ایران کار می‌کنند و فضای مجازی را از فتنه انگیزی بر ایران و تحریف حقایق پر کردند.

 

وی بیان داشت: نفوذهایی که انجام شد و ضربه‌هایی که از درون سیستم به ما زدند و مهم تر جنگ ادراکی و معرفتی و عاطفی و تلاش برای اینکه همه حقایق را دگرگون نشان دهند و افکار نسل جوان را تحت تأثیر قرار دهند که این‌ها همه از جمله هجمه‌های دشمن به ملت ایران است؛ ملت ایران در برابر هجمه‌ها ایستاد.

 

امام جمعه قم یادآور شد: این به معنای این نیست که ما ضعف نداریم، ما دچار انحراف شده ایم، ضعف مدیریت داشته ایم، دچار سستی شدیم، در حوزه اقتصاد و معیشت مردم ضعف‌های جدی داریم، اما این ملت می‌تواند بر پای خود بایستد و بدون اعتنا و تسلیم شدن در برابر دشمن راه تکامل و ترمیم را طی کند.

 

آیت الله اعرافی تأکید کرد: دشمنان بدانند این ملت همه سختی‌ها را تحمل کرد و امروز هم خواهد ایستاد، مشکلات وجود دارد اما ملت ایران همه مشکلات را حل می‌کند و آرزوی سقوط و تجزیه ایران و تنزل ایران از جایگاه بزرگ تمدنی را بر دل شما خواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت حضوری، گفت: ما همچنان در کش و قوس کرونا و این پدیده جهانی هستیم، اما با توجه به کاهش نسبی آن و آشنایی با شیوه‌ها و با توجه به این که نظام علمی ما در این دو سال لطمه جدی خورده است. نظام فرهنگی و اخلاقی فرزندان ما با آسیب‌هایی مواجه شده است و تصمیم بر این شده که آموزش‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

 

امام جمعه قم ضمن قدردانی از دستگاه تعلیم و تربیت و زحمات معلمان و اساتید در نهادهای آموزشی، عزیزان با سختی‌های زیادی مواجه بودند و بیش از آن، مادران برای حفظ نظام تعلیم و تربیت فرزندان خود زحمت کشیدند. آموزشگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌ها گشوده شود تا به سمت فعالیت نظام آموزشی حرکت کنیم.

 

آیت الله اعرافی همچنین به ماه مبارک رمضان و تبلیغ و مسجد اشاره کرد و گفت: همه ما روحانیون باید هر جا می‌توانیم به جهاد تبیین و تبلیغ معارف اسلامی بپردازیم، هیئت‌های امنا، امامان جماعت، مردم عزیز و جوانان پرشور و جهادی تلاش کنند ماه مبارک رمضان با حفظ شیوه نامه‌ها مساجد را رونق ببخشند.

 

وی بیان داشت: ما آسیب دیدیم و امروز با یک جنگ ادراکی سنگین مواجه هستیم، پایه‌های عقایدی و اخلاقی نسل امروز در معرض هجوم است و پایگاه مسجد باید استوار شود.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: منبر و محراب، برنامه‌های دقیق و درست فرهنگی و تبلیغی و معرفتی باید افزایش پیدا کند و شاهد موج جدید، گسترش خوب و آمادگی بیشتر برای احیای مساجد و فعالیت‌های تبلیغی و دینی و فرهنگی و اخلاقی باشیم. ما بسیاری از سختی‌ها و مشکلات فرهنگی را باید با ماه مبارک رمضان نورانی و فعال جبران کنیم.

 

آیت الله اعرافی بیان داشت: در عرصه بین الملل تلاش پیوسته ای در تمام منطقه وجود دارد تا محور مقاومت را تضعیف کنند. ما از دوستان خود و جریان شیعه و سنی در عراق می‌خواهیم همبستگی داشته باشند و هوشیار باشند. بیگانگان و دشمنان اسلام می‌خواهند همبستگی شما را بشکنند. شما را متفرق کنند، بیدار باشید، ایران هم در خدمت ملت عراق است.

 

وی خاطر نشان کرد: ما باید از ملت بزرگ یمن تشکر کنیم که در مقابل هجمه چند ساله ایستادند. امیدواریم این حرکت عادی سازی روابط با اسرائیل که توسط مزدوران و غافلان شروع شده متوقف شود. امت اسلام این حرکت عادی سازی را نمی پذیرد.  

 

امام جمعه قم همچنین به واقعه شبانه و رذیلانه و مفتضحانه در تعرض به ساحت مقدس حضرت امام خمینی در قم اشاره کرد و گفت: این زنجیره دسیسه‌هایی است که سلطنت طلب‌ها و بزدل‌ها برای خدشه وارد کردن به صفوف یکپارچه ملت ایران دنبال می‌کنند.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این حرکت، کار پستی بود و عواطف مردم قم را برانگیخت و مسئولان امنیتی و سیاسی مسئله را دنبال می‌کنند و ریشه‌های قضیه را پیدا می‌کنند، این دقت‌های لازم باید در تمام کشور باشد تا جلوی این حرکت شکنی‌ها و تعرضات به مقدسات را بگیریم.

 

وی تأکید کرد: قم قهرمان با یک مقاله ننگین قیام کرد و انقلاب اسلامی را به وجود آورد، امروز هم مردم شریف و جوانان ما در برابر این تعرض ساکت نخواهند نشست و اعتراض خواهند کرد. گرچه این حرکت رذیلانه و پست بود اما غیرت ایمانی و انقلابی ملت ایران به جوش است.

 

امام جمعه قم عنوان کرد: با آتش سوزی رذیلانه شما چیزی تغییر نمی کند، بلکه آتش عشق به امام در دل‌های ملت ایران افروخته تر خواهد شد و حسرت جدایی این ملت از اسلام و انقلاب و ارزش‌های الهی بر دل‌های شما خواهد ماند و همه ما امروز این اتحاد را به شما نشان خواهیم داد و دسیسه‌های پشت آن را محکوم می‌کنیم.

 

تهیه و تنظیم:‌ زهرا قربانی

کد خبر 1161883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha