۱۴ هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی در سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی برگزار شد

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه خراسان رضوی با مجموع ۳۳ شهرستان دارای ۲۲۲ کتابخانه عمومی در مناطق شهری و روستایی است؛ گفت: ۱۴ هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی در سال ۱۴۰۰ توسط اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر سبزیان» امروز شنبه (۱۴ فروردین) از برگزاری ۱۴ هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی در سال ۱۴۰۰ در استان خبر داد و افزود: خراسان رضوی با مجموع ۳۳ شهرستان دارای ۲۲۲ کتابخانه عمومی در مناطق شهری و روستایی است که اهم فعالیتهای انجام شده توسط آنان به واسطه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه با توجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در راستای ایجاد ایرانی کتابخوان، آگاه و توانمند است.

 


مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در رابط با اداره کل در توسعه و تجهیز فضاهای کتابخانه ای، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، مقدمات افتتاح ۱۲ باب کتابخانه جدید  فراهم و عملیاتی شد که شامل ۶ کتابخانه نهادی، ۳ کتابخانه سیار، ۲ کتابخانه مشارکتی و اولین پیشخان خدمات کتابخانه ای (دومین پیشخان خدمات کتابخانه ای کشور) بوده است. در ۱۱ شهرستان استان اعم از کتابخانه مستقر و سیار، خرید تجهیزات کامل و متناسب با بخش­های مختلف کتابخانه نیز با همراهی خیرین نیک اندیش انجام شد. همچنین در راستای شادابی و پویاسازی فضاهای کتابخانه ای در جهت تکریم ارباب رجوع و ایجاد فضایی شاد و آرام، ۳۳ باب کتابخانه به صورت ویژه در بخش های مختلف از جمله بخش کودک، امانت، مخزن و سالن های مطالعه شاداب سازی شده است.

 

وی در خصوص تامین و خرید منابع کتابخانه ای اعم از کتاب، نشریه و منابع دیداری-شنیداری و مجموعه سازی و غنی سازی منابع کتابخانه های عمومی استان گفت: بالغ بر ۳۰ هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و بالغ بر ۷۰ هزار نسخه به ارزش تقریبی بیست و شش میلیارد ریال به همت مردم، اعضای کتابخانه ها، کتابداران و خیرین نیک اندیش جهت غنی سازی و تقویت منابع کتابخانه ای خریداری و اهدا شده است.

 

حجت الاسلام سبزیان ضمن قدردانی از حضور فعال خیرین و ترویج سنت حسنه اهدای کتاب از شهرستانهای مشهد، گناباد و سبزوار به عنوان پیشگامان این عرصه نام برد و در ادامه به انبار کتاب و مرکز مبادله استان اشاره کرد و افزود: انبار کتاب و مرکز مبادله شهید آوینی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی با زیربنای ۳۵۰ مترمربع واقع در مشهد، بلوار شهید فلاحی، بین شهید فلاحی ۲۸ و ۳۰، انتهای بلوار فاطمیه، جنب کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در واقع محلی برای جمع آوری کتابهای اهدایی مازاد از کتابخانه های عمومی استان و ارسال آنها به کتابخانه های روستایی و یا فاقد منابع موجود، انبار کتابهای خریداری شده جهت تقسیم بندی و توزیع منابع به کتابخانه های عمومی استان و طبقه بندی کتابهای اهدایی موجود بر اساس موضوع جهت انتخاب دوره ای کتابداران کتابخانه های عمومی استان بر اساس نیازهای اعلام شده، است. 

 

 
وی تصریح کرد: راستای بهینه سازی و ساماندهی وضعیت موجود انبار کتاب و مرکز مبادله استان اقداماتی همچون جداسازی انبار کتاب از انبار تجهیزات، افزایش تعداد قفسه های کتاب، ایجاد فضای مخصوص انتظار مراجعان و کارشناس منابع استان، تعمیر و تعویض روشنایی، لیست برداری کامل از منابع موجود، وجین کتابهای فرسوده و غیر قابل استفاده از مجموعه و انتقال آنها به بخش خمیری، لیست برداری و مرتب سازی کتاب های ایستگاه مطالعه و سی دی های مرکز مبادله، تهیه شناسه قفسه های کتاب، تفکیک کتابهای ارسالی از کتابخانه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ورود به مرکز مبادله و بخش خمیری انجام شده است.


 
مدیرکل کتابخانه های خراسان رضوی با اشاره برگزاری برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی کتاب محور در استان، گفت: این اداره کل با برگزاری بیش از ۶۰۰۰  برنامه شاخص فرهنگی از جمله نشست های کتابخوان، رونمایی و نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و راه اندازی محافل ادبی «ادیبان مالین» باخرز، «یاقوت بجستان» بجستان، «انس و ادب» بردسکن، «نسیم طیبات» تایباد، «نسیم جام» تربت جام، «ستاره قطب» تربت حیدریه، «آوای جغتای» جغتای، «عطا ملک جوینی» جوین، «بحرالعلوم» خلیل آباد، «فصیح خوافی» خواف، «فکر آرا» خوشاب، «ابیورد» درگز، «فروغ» رشتخوار، «مشکات» و «حلقه کویر» سبزوار، «شعر  و ادب» سرخس، «نوکاریز» ششتمد، «صالحان» صالح آباد، «رویش» فریمان، «آسمان فیرزوه ای» فیروزه، «پرنیان سخن» قوچان، «کهن دژ» کلات، «ترشیز کهن» کاشمر، «بامداد سخن» و «ناهید» گناباد، «شاخه نبات»، «فروغ وحدت»، «بهار»، «نور» و «آینه» مشهد؛ «مهر و ماه» و «ناهید» مه ولات و «سریر سخن» نیشابور سعی بر آن داشته تا رسالت اصلی خود را در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی منابع مطالعاتی مفید در حوزه های مختلف را به شایسته ترین شکل ممکن  انجام دهد.

 


وی افزود: برگزاری نشست های کتابخوانی مدرسه ای، مسابقات کتابخوانی استانی و کتابخانه ای، جلسات مطالعاتی، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، نشست های تخصصی و اختصاصی کتابخانه ای، جلسات رونمایی، نقد و بررسی از کتاب بصورت استانی و کتابخانه ای، جلسات مشاوره، نمایش نامه خوانی کتابخانه ای، جلسات نقد کتابخانه ای، جلسات شعرخوانی استانی، نشست کتابخوان تخصصی و اختصاصی، جمع خوانی و ... از جمله فعالیتهای انجام شده است.


 
سبزیان در ادامه به برگزاری پویش «کتاب نذری» و «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با هدف جمع آوری کتابهای خوانده شده و بلااستفاده از منازل و دفاتر مدیران به منظور اهدا به کتابخانه های مناطق کم برخودار و دورافتاده در راستای غنی سازی و تقویت منابع کتابخانه ای، پویش «رأی اولی» با محوریت انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهرستانها، مسابقه کتابخوانی «دغدغه های روح الله» با محوریت وصیتنامه سیاسی- الهی امام خمینی(ره)، مسابقه «جهاد تبیین» ویژه مدیران دستگاه های اجرایی در راستای لبیک گویی به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر انجام جهاد تبیین، مسابقه «متکامل روابط زن و مرد» با محوریت افزایش تحکیم بنیاد خانواده، مسابقه کتابخوانی «مادرانه»، مسابقه کتابخوانی «مکتب سلیمانی ۲» همزمان با سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، برگزاری «حسینیه کتاب» با محوریت معرفی کتابهای فاخر در حوزه وقایع کربلا و عاشورا و تاسوعا، مسابقه کتابخوانی «به جوانان عزیزم» با محوریت خوانش بیانیه گام دوم انقلاب، مسابقه «یک خداحافظی عاشقانه» با محوریت دعای ۴۵ صحیفه سجادیه، «منبر کتاب» در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب در مساجد و برگزاری «جنگ کتاب» با محوریت اعیاد شعبانیه اشاره کرد.

 


وی همچنین برگزاری نشست‌ «گذرگاه انقلاب؛ روایتگری رویدادهای انقلاب اسلامی» ویژه برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست تخصصی مبنا با موضوع «آشنایی با آثار و سیر مطالعاتی مرتبط به رهبر معظم انقلاب اسلامی»، آئین نقد و بررسی کتاب «بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور نویسنده کتاب و خانواده های معظم شهدا در مشهد، آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «هم صدای باران» روایتی از زندگینامه سردار شهید عباسعلی دهنوی به همراه خاطرات و آثار با حضور نویسنده کتاب و خانواده معظم شهید عباسعلی دهنوی، رونمایی، نقد و بررسی کتاب «در محضر کلنل» با محوریت خاطرات شفاهی امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی و ... را از جمله فعالیتهای فرهنگی دیگر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نام برد.
 


مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از همراهی، همدلی و هم افزایی سایر دستگاه های اجرایی در برگزاری برنامه های فرهنگی و دغدغه مندی آنان در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از برگزاری بالغ بر ۹۵% جلسات انجمن کتابخانه های عمومی در شهرستانها و استان خبر داد و افزود: در مجموع تعداد ۷۷ انجمن در استان خراسان رضوی فعال است که با پیگیری انجام شده تا کنون بالغ بر ۵۰ % از مصوبات این انجمنها شامل واریزی نیم درصد درآمد شهرداریها، ابلاغ دستور کار مجزا در رابطه با گزارشات روند پیگیری پروژه های کتابخانه های نیمه تمام در شهرستان های استان برای تسریع  در ساخت پروژه ها را شامل می شود.


 
وی اهدای مجوز فعالیت به سالنهای مطالعه از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور را در راستای تکریم و درخواست مکرر مراجعین جهت ساماندهی سالنهای مطالعه خصوصی و گسترش فضاهای مطالعاتی خواند و اظهار داشت: در مجموع تعداد ۵۸ سالن مطالعه در استان درخواست صدور مجوز ارسال کرده اند که از این تعداد، مجوز ۲۲ سالن صادر، تعداد ۷ درخواست در مرحله استعلام و ۲۹ درخواست در مراحل اولیه اقدام هستند.

 

سبزیان افزود: در مجموع ۱۹ استان کشور دارای سالن مطالعه با صدور مجوز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشند که ۱۴ استان دارای ۱ الی ۳ سالن مطالعه، ۳ استان دارای ۷ سالن مطالعه و ۱ استان دارای ۱۴ سالن مطالعه هستند. در این میان اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تعداد ۲۲ سالن مطالعه صدرنشین این حوزه است.
گفتنی است، سالنهای دارای مجوز شامل عارف ۱ و ۴، مادر در دو شعبه، جان و خرد، آناهیتا، طلیعه دانش، خردمندان، هشت، ولیعصر(عج)، فرهیختگان در شهرستان مشهد، دایان در دو شعبه در شهرستان تربت حیدریه، ندای دانش در شهرستان تربت جام، شریف در شهرستان سبزوار و ... است.


 
وی همچنین به انعقاد ۲۲ تفاهم نامه با سایر دستگاه های اجرایی در راستای انجام برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی مشترک در سال ۱۴۰۰ و اعتبار ۳۳ تفاهم نامه تا سال ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه ها در راستای افزایش تعاملات فرهنگی با محوریت برگزاری و مشارکت در مسابقات کتابخوانی، نشست کتابخوانی، کارگاه های آموزشی، عضویت رایگان و ... با سازمان و دستگاه های اجرایی همچون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، انتشارات به نشر، بنیاد فرهنگی رضوی و... امضا شده است.


 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به رشد ۹ درصد اعتبارات از محل موافقتنامه های منعقد شده جهت تعمیر و تجهیز و گسترش و نوسازی کتابخانه های عمومی استان گفت: این اعتبار در سال ۱۴۰۰ قریب به نود میلیارد ریال بوده است. تخصیص اعتبارات سال جاری از محل منابع استانی، ۳% درآمد نفت و گاز و قانون استفاده متوازن از امکانات کشور بالغ بر بیست میلیارد ریال از رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است که صرف خرید تجهیزات مورد نیاز برای کتابخانه های عمومی و همچنین تکمیل پروژه کتابخانه فخرآباد بجستان شد.


وی تصریح کرد: همچنین با پیگیری های انجام شده و همکاری شهرداری های استان بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال از سهم نیم درصد درآمد شهرداریها وصول و به حساب انجمن کتابخانه های شهرستان ها و استان واریز شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان همچنین از مساعدت مالی به شهرستانهای کم درآمد از جمله گناباد، باخرز، بجستان، بردسکن، جغتای، جوین، خلیل آباد، خوشاب، داورزن، درگز، زاوه، سبزوار، صالح آباد، فریمان، فیروزه، کاشمر، نیشابور، مه ولات، قوچان، کلات و چناران نیز از محل این اعتبارات خبر داد.



وی در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه های نیمه تمام گفت: در سال مالی ۱۴۰۰ در قالب مبادله دو موافقتنامه گسترش و نوسازی کتابخانه های عمومی بین سازمان مدیریت و بربرنامه ریزی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان، جهت پیشرفت فیزیکی پروژه نیمه تمام کتابخانه های عمومی مبلغ ۸۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شد و از این مبلغ ۳۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است. این مبلغ تخصیص فقط برای اجرای عملیات عمرانی در ۱۸ پروژه نیمه تمام اختصاص داده شده و ۱۱ پروزه نیمه تمام استان فاقد اعتبار می باشد.

 


مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: بطور کلی  از مجموع  ۲۹ پروژه نیمه تمام کتابخانه های عمومی در استان خراسان رضوی، ۱۸ پروژه زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و ۱۱ پروژه دیگر مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجریان اجرای این پروژه ها است. میانگین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه های زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۴۹% و با میانگین مدت زمان ۸ سال است که برای تکمیل این ۱۸ پروژه اعتباری به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال نیاز است. همچنین در خصوص ۱۱ پروژه زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با میانگین درصد پیشرفت فیزیکی ۱۵% و میانگین سنی ۵ سال، اعتباری حدود  ۶۴۰  میلیارد ریال نیاز است.


 
وی با اشاره به صرف مبلغ هشت میلیارد و سی میلیون ریل از ابتدای سال ۱۴۰۰ جهت انجام امور عمرانی کتابخانه ها، افزود: تعمیرات و تجهیزات عمرانی در کتابخانه های عمومی استان با هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد و دویست میلیون ریال تاکنون در سطح استان انجام شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان تصریح کرد: این هزینه کرد شامل بازسازی آمفی تئاتر کتابخانه شهید باهنر کاخک گناباد، تعویض پنجره های قدیمی و اجرای پنجره های دوجداره کتابخانه فردوسی مشهد، اجرای فیلتر هوابند کتابخانه ناوی سبزوار، رفع ایرادات روشنایی کتابخانه های شهدای مدافع حرم، مرکزی، شهید مطهری و دکتر عباس حری مشهد، اجرای ایزوگام کتابخانه انوری چاپشلو درگز، نقاشی کتابخانه قائمیه مشهد، اجرای تراکینگ سالن مطالعه گروهی کتابخانه مرکزی مشهد، خرید و اجرای کولر گازی کتابخانه شهید نواب صفوی مشهد، اجرای آسانسور کتابخانه شهدای مدافع حرم مشهد، خرید و نصب پکیج کتابخانه های هجرت مشهد و شهید مطهری تربت جام، تعمیرات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی درسطح استان و تعمیرات عمرانی سطح استان است.


 
وی از تجهیز ۱۷ باب کتابخانه به اینترنت پرسرعت و فیبرهای اختصاصی خبر داد و گفت: مابقی کتابخانه ها نیز به اینترنت ADSL  مجهز هستند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ های صورت‌ گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۹۰ باب از کتابخانه عمومی خراسان رضوی با هدف استاندارد سازی کتابخانه ‌های عمومی استان و تسهیل دسترسی اعضاء و پژوهشگران به منابع اطلاعات علمی و پژوهشی به وای فای رایگان، مجهز شده ‌اند.


 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی همچنین به برگزاری ۷۵ دوره آموزشی برای رده های مختلف شغلی در اداره کل کتابخانه­های عمومی استان  در راستای افزایش مهارت و دانش کارکنان در سال ۱۴۰۰ با محوریت آموزیش اوریگامی، کاربرد اکسل در مدیریت پروژه، مهارت‌های ارتباطی و ...اشاره کرد.
 

وی در پایان به بیان اینکه تمامی این فعالیتها و تلاشها در راستای تکریم ارباب رجوع، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و لبیک گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار داشت: در مجموع این اداره کل در مقایسه با سال ۱۳۹۹ در حوزه افتتاح کتابخانه از رشد ۸۵۱/۱ درصدی، در حوزه افزایش زیربنای کتابخانه ها با رشد ۲۷۷/۱ درصدی و در حوزه تامین منابع کتابخانه های با رشد ۳۹۶/۷ درصدی برخوردار است.

کد خبر 1162091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha