مدیر محیط زیست شیروان خواستار اهمیت دادن به مراتع منطقه حفاظت شده شد

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان خواستار اهمیت دادن به مراتع منطقه حفاظت شده شد.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: با توجه به بارش های مناسب برف در این منطقه حفاظت شده پیش بینی می شود امسال سطح مراتع در این منطقه نسبت به سال گذشته غنی تر باشد که جهت هرگونه تخریب و آسیبی در منطقه باید تدابیر لازم توسط دستگاه های متولی صورت گیرد.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان ضمن تاکید بر حفظ و اهمیت مراتع اضافه کرد: یکی از مهمترین منابع چرای دام ها، مراتع است اما باید میزان چرا در مراتع با ظرفیت مراتع هماهنگی داشته باشد تا موجب تخریب مراتع نشود و اگر چرای دام ها در مراتع مازاد بر ظرفیت مراتع باشد و از حد مجاز بگذرد، به مرور زمان، مشکلاتی برای مراتع ایجاد می کند.

 

فخرانی خاطرنشان کرد: همچنین برای حفظ مراتع توصیه می شود مردم با حضور مسئولانه خود در طبیعت حتی‌الامکان از برپا کردن آتش اجتناب نموده و در صورت نیاز ضروری به روشن نمودن آتش در جنگل‌ها و مراتع، قبلاً اطراف محل را از خار و خاشاک پاک کرده و پس از رفع نیاز، آتش را کاملاً خاموش نمایند، بر این باوریم که تنها با رعایت نکات ایمنی و حضور مسئولانه در طبیعت، شاهد آتش‌گرفتن سرمایه‌های سبز کشورمان نخواهیم بود.

 

 وی تصریح کرد: این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

وی اضافه کرد: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

کد خبر 1162110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha