میزبانی مساجد از روزه داران/ از جزءخوانی قرآن تا برپایی سفره‌های ساده افطاری

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد میزبان روزه‌داران هستند و جزءخوانی قرآن کریم و سفره‌های ساده افطاری برپا می‌شود.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: ماه رمضان یک ماه پرفضیلت است که در آن برکات زیادی وجود دارد به گونه‌ای که حتی خواب فرد روزه‌دار هم عبادت است و یکی از بهترین و مهم‌ترین اعمال این ماه خواندن قرآن است که در احادیث و روایات بسیار بر آن تاکید شده است.

 

یکی از برکات ماه مبارک رمضان، حضور در مساجد و توبه و استغفار است، حضور در مسجد و مانوس شدن با قرآن در بسیاری از روایات سفارش شده است که ماه پر فیض و برکت رمضان بهترین فرصت برای حضور در این مکان مقدس و بهره گیری از جنبه‌های عبادی آن است.

 

قرآن و مسجد دو رکن جدایی ناپذیر در دین اسلام هستند و برای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی باید از این ۲ رکن مهم بهره گرفت و این ۲ مهم را در جامعه تقویت کرد، از همین رو برنامه‌های متعددی در این ایام توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرا می‌شود تا جامعه ما به ویژه قشر جوان و نوجوانان با قرآن هرچه بیشتر انس گیرند.

 

طرح تلاوت نور و جمع خوانی قرآن کریم در مساجد به همت کانون‌های مساجد از مهمترین برنامه ها در ماه مبارک رمضان است.

 

 

*اجرای جمع‌خوانی قرآن در بیش از 40 کانون فرهنگی هنری مساجد صومعه‌‌سرا

«نوراله صفرپور» با بیان اینکه ماه رمضان نسخه‌ای است که برای رشد و تکامل همه ما نوشته شده است، اظهار کرد: رمضان ماه مهمانی خداست، که باید از آن نهایت استفاده را برد.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه ماه رمضان ماه نزول قرآن است و مساجد بهترین مکان برای انس با قرآن هستند، افزود: مساجد به عنوان برترین پایگاه‌های فرهنگی در عصر حاضر باید در تمام زمینه‌های مذهبی و فرهنگی به زیبایی بدرخشند.

 

وی با اشاره به اینکه در ایام رمضان فرصت مناسبی برای انس و الفت با قرآن و مفاهیم قرآنی فراهم می شود، گفت: بیش از 40 کانون فرهنگی هنری مساجد در ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان فعال هستند.

 

صفرپور تصریح کرد: محافل انس با قرآن کریم همراه با تفسیر آیات، اجرای طرح تلاوت نور و جمع خوانی قرآن کریم، برپایی سفره‌های ساده افطاری، برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برپایی مراسم معنوی شب‌های قدر از مهمترین برنامه‌های کانون‌های مساجد صومعه‌سرا در ایام ماه مبارک رمضان است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: حضور در مسجد و مانوس شدن با قرآن در بسیاری از روایات سفارش شده است که ماه پر فیض و برکت رمضان بهترین فرصت برای حضور در این مکان مقدس و بهره‌گیری از جنبه‌های عبادی آن است.

 

 

*برگزاری برنامه‌های قرآنی در 32 کانون مساجد فومن

«یوسف نیک‌انجام» با اشاره به اینکه در روایات اسلامی از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است اظهار کرد: امام باقر(ع) می‌فرماید: هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن در آن و ویژگی‌های منحصر به‌ فردی که دارد در میان ماه‌های سال قمری برترین ماه است.

 

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان 32 کانون فرهنگی هنری مساجد این شهرستان برنامه‌های قرآنی برگزار می‌کنند گفت: ترتیل‌خوانی، جزءخوانی و محافل انس با قرآن از جمله برنامه‌های کانون‌ها در ماه فضیلت الهی است.

 

نیک‌انجام تصریح کرد: طبیعتاً مساجد می‌توانند بستر مناسبی برای اجرای برنامه‌های قرآنی و جذب جوانان و نوجوانان به مجالس و محافل قرآنی باشند.
 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن با تاکید بر اینکه باید نسل‌های جوان را با معنویت مانوس و آنها را جذب مساجد کنیم خاطرنشان کرد: اهميت دادن به مساجد، موجب تقويت بنيان‌های فرهنگی جامعه است و انجام فعاليت‌های فرهنگی در مساجد، موجب رشد دينی نوجوانان و جوانان می‌شود.

 

گفتنی است؛ نهادینه شدن فرهنگ قرآنی، بهره‌گیری مناسب و کافی از فضای قرآنی درماه مبارک رمضان، احیاء و تقویت برنامه‌های قرآنی، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های قرآنی از اهداف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ماه مبارک رمضان است.

 

کد خبر 1162169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha