پهنه شمالی شهر زاهدان ضرورت توجه بیش از پیش دولتمردان و مسئولان شهری دارد

شهر زاهدان با جمعیتی تقریبی حدود ۸۰۰ هزار نفر به عنوان دومین شهر به لحاظ رشد جمعیتی و همچنین پس از شهر مشهد رکورد دار در حاشیه نشینی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، همانطور که مستحضر هستید ۴۴ درصد جمعیت فوق‌الذکر حاشیه‌نشین‌ و دارای بافت ناکارامد هستند که این پدیده در زاهدان هرسال رو به فزونی و از سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای را در بحث خدمات‌دهی مسکن، اب، برق، خدمات شهری، زیست محیطی، بهداشت، آموزش و.... بوجود آورده که در نهایت باعث بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی چون فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق، زنان سرپرست خانوار، خشونت خانوادگی، بزهکاری، ناامنی، کودکان کار شده است.


 
ظهر روز گذشته جهت دیدار صمیمی با علما، بزرگان، معتمدین و فعالان اجتماعی با هدف بررسی مشکلات آن مناطق به یکی از دفاتر تسهیلگری واقع در محله شیرآباد رفتیم.  

 

هر کدام از علما، بزرگان، معتمدین و فعالان اجتماعی از مناطق شیراباد، همت اباد، کارخانه نمک، قاسم آباد و... به بیان مشکلات و دغدغه‌‌های خود پرداختند که این حس زیبای مطالبه گری و تعهد آنان نسبت به منطقه خودشان برایم بسیار ستودنی بود؛ همه آن جمع درد مشترکی داشتند...!!! یعنی ارائه خدمات مطلوب بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، شهری(جمع اوری زباله، ایجاد پارک محله ای و فضای سبز آسفالت) ساخت کلنیک، تامین آب و برق و... البته نیاز به گفتن هم نبود چرا که از ابتدای ورود به آن منطقه همه چیز به عینه مشخص و معلوم بود.

 

این مناطق از حداقل خدمات و امکانات  رفاهی هم برخوردار نیستند؛ هرسال اخبار حاکی از اختصاص ردیف بودجه به این مناطق را داریم، اما شاهد تغییر و تحول آنچنانی در این مناطق نیستیم؛ آنچیزی که مشهود است تنها فزونی فقر و بیکاری و بدتر شدن اوضاع می‌باشد.

 

⬅️ براستی بودجه‌های که برای خدمات مختلف چون بهداشت و درمان، تامین اب و برق، مسکن، خدمات شهری ووو کجا صرف می‌شود و اگر هم جهت عمران و آبادانی آن مناطق هزینه می‌گردد چرا اصولی، دلسوزانه و متعهدانه انجام نمی‌شود.

 

حدود دو سال است که خود شاهد درخواست ساخت یک کلنیک‌ در حوالی شیرآباد جهت دسترسی مردم به خدمات‌ درمانی هستم ولیکن هنوز مکان آن مشخص نیست.

 

نبود پارک‌ و فضاهای تفریحی مناسب برای کودکان یکی از موضوعات مهم که در آن مناطق به عینه مشاهده می‌شود، کودکان تا در زمانیکه در دوران طفولیت قرار دارند می بایست در فضاهایی قرار بگیرند که با بازی کردن احساسات خودشان را بروز دهند، چرا که دوران طفولیت هویت و شخصیت فرزندان ما را میسازد؛ آنان آینده سازان ما هستند که در این مناطق هر روز با تصاویر معتادان متجاهر در کوچه و پس کوچه ها در حال مصرف مواد مخدر هستند، مواجه میشوند، این تصاویر مخرب سبب رشد بیش از حد سن‌شان و چیره شدن آثار مخرب بر روح و جسم‌شان می‌گردد، بنابراین می طلبد به فضاهای تفریحی کودکان در این مناطق اهمیت داده شود و پارکهای کوچک در هر محله پیش‌بینی گردد؛ این مهم با توجه به کمبود بودجه شهری تنها با کمک مجموعه شهری امکان پذیر نیست، می بایست دولت و ارگانهای ذیربط در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده و اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند. 

 

همچنین خدمات آموزشی، بهداشتی و اما خدمات شهری که مزید بر علت هستند؛ منکر آن نیستیم که این خدماتی‌ انجام نمیگردد، انجام می‌شود اما اصولی و اساسی ( راه‌اندازی آموزش اجتماعی و شهروندی) و یا پاسخگوی جمعیت حاشیه نشین آن مناطق و در برخی مواقع شاهد قصور و کوتاهی از جانب مدیران میانی هستیم. ( ناگفته نماند حضور اتباع بیگانه که امار رو به رشد حاشیه نشینی را افزایش داده و همچنین در مقابل ارائه خدمات شهری توان پرداخت عوارض شهری را هم ندارند و مشکلاتی برای این حوزه بوجود آورده‌اند)

 

مدیرانی که اصرار به نشستن بر کرسی را دارند که اداره آن از توانشان‌ خارج است و با بی‌تجربیگی‌شان، باعث مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر می‌شوند و اما حامیان و مسئولان بالادستی که با توجه به رویت اوضاع و گرفتاری مردم، پشت پرده دست از حمایت آنان برنمیدارند و این یعنی مطالبه حق و حقوق مردم فراموش‌ شده است اگر در انتخاب مدیران خود کمی نگاه موشکافانه‌تر و حساس‌تری داشته باشیم انچنان که معیار انتخابها بر اساس حس تعهد و مسئولیت‌پذیری، تخصص، دلسوزی، تجارب ارزنده، پاکی و صداقت و دوری از هرگونه تعصبات قومی و مذهبی و...  باشد این موارد هرگز پیش نمی‌آید‌.

 

 از خدمات شهری بگذریم به اداره آب بپردازیم اداره آب و فاضلاب که تامین آب آن مناطق از عهده‌اش خارج است و برای رفع این مشکل هیچ تدبیر و راهکار اساسی ندارد و اگر هم دارد تعلل در امور که هر روز شاهد افزایش نارضایتی در این خصوص هستیم.

 

بنیاد مسکن که شرایط سخت و فرایند طولانی بروکراسی برای تهیه سند منزل  مردمان آن منطقه با وجود آورده است.

 

اداره بهداشت که انگار خدماتش را به وادی فراموشی سپرده است، چرا که رهاسازی فاضلاب خانگی، فروش و ذبح مرغ و دام زنده بدون رعایت اصول بهداشتی و... که (بخشی از وظایف بر حوزه خدمات شهری و برخی از این وظایف بر عهده بهداشت و اداره اب فاضلاب میباشد) باعث بوی تعفن و انواع امراض در آن مناطق میشود، هستیم. 

 

⬅️براستی چه کسی و یا کسانی پاسخگو مطالبات بحق مردم حاشیه شهر زاهدان هستند...

 

برخی از مسئولان اعتقادشان بر این است مردم حاشیه شهر خود باعث و بانی این مشکلات هستند اول از همه، تو ای مسئول چه تدبیری برای جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی در این مناطق اندیشیده‌ای؟! چرا تاکنون اقدامی اصولی جهت ممانعت از این پدیده نشده‌؟! تا شاهد رشد فزاینده حاشیه‌نشینی نباشیم اگر شرایط زندگی معمولی در روستاها و شهرهای اطراف فراهم می‌گردید اکنون با آمار قابل توجه این پدیده و از سوی دیگر کمبود خدمات دهی در این مناطق روبرو نبودیم!
در ثانی چه اقدامات اساسی در خصوص آموزش و ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی و شهرنشینی در این مناطق انجام شده است؟!!

 

در پایان به عنوان یک رسانه و فعال اجتماعی که قلمم می بایست صدای رسای‌ مردم مظلومی که با مشکلات عدیده‌ای چون فقر فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی ووو دسته و پنجه نرم میکنند، باشم می گویم" دولتمردان عزیز... به این مناطق نگاه بلند بهمراه خدمات ویژه داشته باشید چرا که این مناطق جز لاینفک از شهر زاهدان هستند چنانچه توجه و رسیدگی به این مناطق نشود در آینده‌ای نه چندان‌ دور تبعات و آسیبهای غیر قابل جبرانی را در پیش داریم که من و شما هم از این آسیبها مستثنی نخواهیم بود."

امیدوارم عدالت و برابری اجتماعی در این مناطق هرچه زودتر فراهم گردد تا شاهد شیر آباد، قاسم اباد، بابائیان، کارخانه نمک، رسالت، همت اباد امروزی نباشیم.

کد خبر 1162303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha