رمضان برای سالکان کوی دوست ماه محاسبه است

حجت الاسلام بهاری با اشاره به اینکه ماه رمضان برای سالکان کوی دوست ماه محاسبه است گفت: خداوند متعال از انسان ها خواسته تا در مسابقه‌ای به نام مسابقه خیرات و خوبی ها در این ماه پربرکت شرکت کنند.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی در گفتگویی با خبرنگار قرآن و معارف شبستان در خصوص ماه رمضان گفت: رمضان آغاز سال سالکان است؛ آیت الله جوادی آملی به نقل از سید بن طاووس دانشمند بزرگ اسلامی درباره بزرگداشت ماه مبارک رمضان فرمودند: عده‌ای اول سالشان، فروردین است  که تلاش می کنند  لباس نو بر تن کنند؛ مثل درختان که اول سال شان شکوفه می دهند  و در حقیقت لباس نو بر تن میکنند. ولی آنها که اهل سیر و سروک هستند؛ اول سالشان، ماه مبارک رمضان است آنها  به حسابرسی خود می پردازند که ماه رمضان گذشته چه درجه ای از معنویت داشته و امسال،چه درجه ای داشته باشند  ماه رمضان برای سالکان کوی دوست ماه محاسبه است.

 

این کارشناس مذهبی به بیاناتی از پیشوای عارفان حضرت امام سجاد علیه السلام در فراز های از دعای ماه مبارک رمضان پرداخت و بیان داشت: امام سجاد می فرمایند: خداوندا، ماه رمضان را از کارهای برگزیده و واجبات ویژه قراردادی؛ ماهی که آن را از میان دیگر ماه ها برگزیدی از میان تمام زمانها و روزگاران آن را انتخاب نمودی و بر جمیع  اوقات سال برتری بخشیدی و انتخاب آن به دلیل قرآن و نوری است که در آن ماه فرو فرستادی و ایمان را در آن دوبرابر ساختی و روزه اش را واجب و شب زنده داران را برای عبادت در آن ترغیب فرمودی و شب قدر را که از هزار شب برتر است، در آن عظمت بخشیدی،پس به فرمان تو روزش را روزه میداریم و به یاری تو شبش را به عبادت می پردازیم.

 

 وي در ادامه به بیاناتی از پیامبر(ص) پرداخت و گفت: پیامبر اکرم درباره فضیلت ماه رمضان فرموده اند: ماه رمضان ماه خدای عزوجل است که در آن پاداش کارهای نیک دو برابر میشود و گناهان زوده می‌شوند. ماه رمضان ماه برکت و افزایش، ماه بازگشت و توبه و آمرزش گناهان و ماه آزادی و رهایی از جهنم و دست یابی به بهشت است؛ پس اي مردم در ماه رمضان از هر کار بد و حرامی دوری کنید ودرآن بسیار قرآن بخوانید و تمام اوقاتش را به یاد و ذکر پروردگارتان مشغول شوید. مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ما ه ها باشد؛ چرا که بر دیگر ماه ها برتری دارد.

 

حجت الاسلام بهاری در پاسخ به این سوال که آیا مي توان گفت ماه رمضان میدان مسابقه است، گفت: خداوند متعال از انسان ها خواسته تا در مسابقه‌ای به نام مسابقه خیرات و خوبی ها در ماه رمضان شرکت کنند و در این گونه کارها گوی سبقت را از یکدیگر بربایند برخی از زمان ها فرصت مناسبی برای تحقق این مسابقه معنوي است که ماه مبارک رمضان از آن جمله است؛کریم آل محمد علیه السلام، حضرت مجتبی(ع) در بیانی زیبا فرموده اند: خداوند ماه رمضان را میدانی برای آفرید گان خود قرار داده تا بندگان با طاعات خود و پیروی از خداوند برای خشنودی او از یکدیگر پیشی بگیرند.

 

کارشناس مذهبی در خصوص اینکه چطور باید در مورد ماه رمضان شناخت پیدا کنیم گفت: قدم اول برای به دست آوردن نگاه صحیح درباره رمضان، نخستین کاری است که درباره این ماه مبارک شایسته است انجام شود؛ در پرتو شناسایی جایگاه این ماه انسان مومن هنگام حلول و تشریف فرمایی آن، می‌توانند از آن استقبال شایسته‌ای داشته باشد؛ در واقع با این شناخت، راه چگونگی برخورد با این ماه و نوع رفتار با آن هموار می گردد. پیامبر گرامی اسلام به اصحاب خود این مسئله مهم را گوشزد می فرمودند و هنگام حلول ماه مبارک رمضان با بیان جمله *سبحان الله ! بنگريد که به استقبال چه چیزی می روید وچه به شما روی آورده است* و با تکرار آن، اهمیت شناخت این ماه را متذکر می شدند.

 

حجت الاسلام بهاری در مورد اينکه چرا این ماه را ماه پر برکت می‌دانند گفت: یکی از اوصافي که برای ماه رمضان ذکر شده واژه *مبارک* به معنای پر برکت است. در روایتی از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله آمده است؛ که *همانا ماه رمضان به سوی شما آمده است؛ ماه مبارک، ماهی که خداوند در آن روزه را بر شما واجب گردانيده* کلمه برکت در لغت به معنای فزونی و رشد ثابت و دائمی است و ماه رمضان نیز فرصتی برای رشد کمالات در انسان پدید می‌آورد با نگاهی از این دریچه به ماه عزیز رمضان و تاملي در نیازهای حقیقی انسان و رابطه او با خدا به درستی در می یابیم که ماه رمضان نه تنها موجب محرومیت و محدودیت نیست، بلکه باعث توسعه و پیشرفت وجود و تکامل انسان نیز خواهد بود.

 

 

کد خبر 1162381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha