آغاز مراحل طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی و پوشاک/جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با سامانه اصالت سنجی پیامکی

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۵۷۸,۰۰۰ ریال رسید، آغاز مراحل طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی و پوشاک، جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با سامانه اصالت سنجی پیامکی، تصویب پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تشویق ورود سرمایه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۵ فروردین شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۵۷۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (دوشنبه ۱۵ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۵۷۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۲۵.۱۸ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۵,۱۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۰,۰۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۵۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۱,۵۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۴,۴۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۱۵ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۱,۱۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۱,۲۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۶,۰۱۰ ریال رسید.

 

آغاز مراحل طرح مبارزه با قاچاق لوازم خانگی و پوشاک/ برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو مستمر است

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته (یکشنبه 14 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، گفت: وزارت صمت با اولویت قراردادن کالا‌های مهم و عمده قاچاق که یکی از آن‌ها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد.

 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور اسفند سال گذشته بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و پس از بازدید دستورالعمل ۸ ماده‌ای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ کرد که یکی از بند‌های آن ناظر به اطمینان بخشی از کالای قانونی بود یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف کننده بازار قرار گیرد، گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما مهمتر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.

 

پرهام فر با بیان اینکه در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد، گفت: برآورد‌ها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به ۹ و سه دهم میلیارد دلار می‌باشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو ۵.۵ میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.

 

مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه بخش غیرقانونی همیشه با تقلب و تولیدات تقلبی داخلی همراه بوده است، گفت: زمانی که تولید رسمی را ثبت می‌کنیم تولیدات غیر رسمی و تقلبی در میزان شکاف عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد یعنی سهم آن در حساب قاچاق می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی در بازار غیر رسمی لوازم یدکی خودرو بیش از ۶۰ درصد در اختیار تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است، گفت: تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، بنابراین چون در سامانه ثبت نشده در آمار ۵/۵ میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمی‌شود و این سهم در ۲.۵ میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار می‌گیرد.

 

کد رهگیری در مبارزه با قاچاق مؤثر است/ جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با سامانه اصالت سنجی پیامکی

علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صمت شب گذشته (یکشنبه 14 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه طرح عملیات جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی چند مرحله دارد، گفت: در مرحله اول باید تولید کنندگان، واردکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروش‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند.

 

وی با بیان اینکه در مرحله دوم کالا‌ها باید شناسه داشته باشد و بیش از ۶۰ هزار شناسه صادر شده است و هزار و ۱۰۰ شناسه برای کمک فنر و ۳ هزار و ۸۰۰ شناسه در باتری خودرو داریم، ادامه داد: هر کدام از این شناسه‌ها مربوط به یک نوع کالا می‌باشد و هر کالا با سطوح کیفی مختلف، شناسه‌های متفاوت می‌گیرد بنابراین فقط موضوع قاچاق نیست بلکه تقلب هم مهم است، سوم دریافت کد رهگیری است که به تعداد کالا صادر می‌شود و به عنوان نمونه برای کمک فنر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار کد رهگیری یکتا و بیش از ۳۵۰ هزار کد رهگیری یکتا برای باتری صادر شده است.

 

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت افزود: در موضوع لوازم یدکی ۲۷۰ تولید کننده و حدود ۴۰ هزار خرده فروش در سامانه ثبت نام کردند و به همین میزان هنوز ثبت نام نکردند.

 

شاه میرزایی با اشاره به اینکه کد رهگیری در مبارزه با قاچاق و تقلب مؤثر است، گفت: کد رهگیری برای مصرف کننده بسیار مفید است، زمانی که مصرف کننده باتری خودرو خریداری می‌کند، شناسه کالا درج شده است و فروشنده، شناسه را به سامانه پیامکی ارسال و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع رسانی می‌کند.

 

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک فنر اجرا می‌شود که شناسه گذاری ۵۴ طبقه کالا شروع و کد رهگیری ۵۴ طبقه کالا هم اجباری شد درباره طرح عملیات جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی افزود: همچنین برای ۳۱۴ طبقه کالا شناسه گذاری در حال انجام است که همه این‌ها در یک گروه کالایی لوازم یدکی خودرو است. فقط روش‌های برخورد جوابگو نیست و باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه گذاری به نفع فعال اقتصادی باشد، اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم.

 

تصویب پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تشویق ورود سرمایه و ارز از خارج به ویژه کشورهای همسایه

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در توییتی نوشت: «اقتصاد قوی، از طریق فرصت‌شناسی داخلی و خارجی، ممکن می‌شود که تاکنون کشور در آن ضعف جدی داشت. ‌خوشبختانه امروز پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تشویق ورود سرمایه و ارز از خارج به ویژه کشورهای همسایه، از طریق کاهش میزان حداقل سرمایه/سپرده و افزایش سال‌های مجوز اقامت در دولت تصویب شد.»

تصویب پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تشویق ورود سرمایه خارجی در دولت

 

 

کد خبر 1162440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha