تولید «دانش بنیان» حلقه مفقوده اقتصاد کشور

شعار امسال رهبری انقلاب (مدظله العالی) اگرچه شباهت هایی همچون سال های گذشته دارد اما آنچه این شعار را متمایز از گذشته کرده؛ محور «دانش بنیان» است که در صورت توجه و اهمیت به آن می تواند در به قله رسیدن کشور نقش به سزایی داشته باشد.

خبرگزاری شبستان- جهرم: هر سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به یک عنوان نامگذاری می شود؛ عنوانی که نقشه و مسیر راه مسئولان و مردم را در طول یک سال پیش رو تبیین و ترسیم می کند.

 

اهمیت مسئله اقتصاد به عنوان موتور محرک کشور، سبب شده تا رهبری انقلاب (مدظله العالی) در سال های متمادی بر این مسئله تاکید داشته باشند به نحوی که نامگذاری سال در طول یک دهه گذشته با اقتصاد گره خورده است.

 

امسال نیز همچون سال های گذشته، محور اقتصاد با شعار سال عجین شده و رهبر انقلاب سه مقوله مهم «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین» را نقشه راه کشور برای سال 1401 عنوان کرده اند.

 

شعار امسال اگرچه شباهت هایی همچون سال های گذشته دارد اما آنچه این شعار را متمایز از گذشته کرده؛ محور «دانش بنیان» است که در صورت توجه و اهمیت به آن می تواند در به قله رسیدن کشور نقش به سزایی داشته باشد.

 

امروزه تولید دانش بنیان از آن جهت اهمیت دارد که نه تنها به پویایی اقتصاد کمک می کند بلکه با بهره مندی از استعداد و ظرفیت علمی جوانان این مرز و بوم زمینه اشتغال آفرینی و تقویت اقتصاد کشور را فراهم می آورد.

 

چرخه های اقتصادی و تجاری کشور در صورت گره خوردن با تفکر دانش بنیان می تواند به جهش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؛ امری که برای رسیدن به آن نیازمند توجه و حمایت از ظرفیت جوانان پویا و نخبه کشور هستیم.

 

اگرچه عمر شرکت های دانش بنیان در کشور ما زیاد نیست و در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم اما عملکرد آنها نشان داده که جوان ایرانی اگر اراده کند می تواند پله های ترقی را یکی پس از دیگر طی کرده و به قله اقتصاد دنیا صعود کند.

 

سه رکن «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نیازمند اراده و پای کار بودن مردم و مسئولان است؛ مسئولان با حمایت خود و تسهیل در روند امور و همچنین امیدآفرینی و مردم با اراده و همت خود در تحقق این سه رکن اساسی کشور سهم مهم و بسزایی دارند؛ این مهم را می توان در تولید واکسن کرونا توسط جوانان ایرانی به وضوح مشاهده کرد که کشورمان را در جمع معدود کشورهای تولید کننده واکسن قرار داده است.

 

تولید مهمترین مسئله اقتصادی کشور

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیام خود به مناسبت آغاز سال 1401، با یادآوری اینکه مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئله تولید، رواج تولید ملی و رونق تولید ملی حل می کند به شعار امسال اشاره کردند و فرمودند: «امسال هم من تولید را می خواهم مطرح کنم؛ منتها یک لایه‌ جدید، یک چهره‌ جدید از تولید را می خواهم مطرح کنم و آن عبارت است از تولیدی که دارای 2 خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد. تولید دانش‌بنیان، متّکی به دانش، دانش جدید و پیشرفت های علمی و تولیدی که اشتغال‌آفرین باشد. البته همه‌ تولیدها اشتغال‌آفرین است منتها بعضی از تولیدها با اینکه سرمایه‌گذاری‌اش انبوه است، اشتغال‌آفرینی‌اش آنچنان نیست، لکن بعضی نه، اشتغال‌آفرین است.

 

اگر چنانچه ما تولید دانش‌بنیان را معیار قرار بدهیم و به دنبال تولیدی برویم که دانش‌بنیان باشد به نظرم می رسد که ما در همه‌ این هدف های اقتصادی‌مان یک تکان خوب، یک حرکت رو به جلوی محسوسی ان‌شاءالله خواهیم داشت؛ مسئله‌ اشتغال‌آفرینی هم همین جور؛ بنابراین امسال ما شعارمان عبارت شد از این: «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین». این تولید است؛ البته من درخواست مؤکّد دارم، سال گذشته هم این را گفتم که اکتفا نکنند دوستان به اینکه حالا روی کاغذهای سربرگ های دستگاه های گوناگون بنویسند این عبارت را یا مثلاً فرض کنید که یک تابلو درست کنند در خیابان مثلاً بزنند؛ اینها کار نیست؛ عمده این است که به معنای واقعی کلمه روی این سیاستگذاری بشود.»

 

تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر دانش بنیان بودن تولید، نشان از دغدغه جدی ایشان بر این مسئله است که اهمیت این مقوله را بیشتر می کند.

 

لزوم توام شدن اشتغال با دانش بنیان برای توسعه کشور

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال به «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین»، گفت: رهبری انقلاب (مدظله العالی) با بصیرت و دقت لازم این شعار را برای سال 1401 انتخاب کردند.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» با اشاره به اینکه شعار امسال ادامه شعار سال های گذشته است، افزود: اصل موضوع شعار سال، مسائل اقتصادی بوده که امسال با رویکرد «دانش بنیان» انتخاب شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه آنچه از شعار سال مورد اهمیت بوده، توام شدن اشتغال با علم و دانش است، عنوان کرد: علم و دانش باید در توسعه کشور نقش اساسی داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد حوزه های دانش بنیان، توسعه اشتغال با هزینه کمتر اما کمیت بیشتر است، خاطرنشان کرد: جوانان کشورمان به لحاظ استعداد فردی بالا از تفکر قوی برخوردار هستند که باید شرایط را برای شکوفا شدنشان هموار کرد.

 

وی با اشاره به اینکه به حوزه دانش بنیان به نسبت دیگر حوزه ها کمتر توجه شده است، گفت: امسال باید تلاش شود در این زمینه قدم محکم تری برداشته شود.

 

ظرفیت دانش بنیان در نهضت ملی مسکن

رضایی کوچی با اشاره به اینکه در بحث ملی می توان از ظرفیت دانش بنیان در نهضت ملی مسکن بهره برد، تصریح کرد: می توان با استفاده از توان جوانان ایرانی با حداقل زمین، بناهای مستحکم ساخته شود که در این زمینه نقش حوزه های دانش بنیان موثر است.

 

وی با اشاره به اینکه ساخت هر متر بنا هشت تا 9 میلیون تومان هزینه در بر دارد، عنوان کرد: با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و استفاده از مصالح سبک و مقاوم در احداث ساختمان های با کیفیت بهره برده شود.

 

اگرچه اقتصاد استان فارس و شهرستان جهرم بر پایه کشاورزی است و صنعت سهم اندکی را در این زمینه به خود اختصاص داده اما توجه به تولید دانش بنیان در امر کشاورزی می تواند در بهره وری منابع آب و بازدهی مناسب اقتصادی کمک شایان توجهی کند.

 

کشاورزی دانش بنیان نیاز امروز جامعه

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در شعار امسال مسئله دانش بنیان بودن امور را مورد تاکید قرار دادند، گفت: کشاورزی دانش بنیان نیاز امروز جامعه است که باید مبتنی بر آن به عرصه تولید محصول گام برداشت.

 

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر» با اشاره به اینکه سهم مولفه دانش بنیان بودن تولید  از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: عمده تولیدات شهر ما  کشاورزی است اما واقعا سهم تولید دانش بنیان در این بخش زیاد نیست.

 

 وی با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم و مسئولین با کارهای جهادی و جهشی حرکت مفیدی انجام دهند، تصریح کرد: باید با شعار سال بیان شده توسط  مقام معظم رهبری برخورد شعاری نشود و امیدواریم که دولتمردان و مسئولین این مهم را جدی بگیرند.

 

به گفته امام جمعه جهرم رهبر انقلاب از تولید به عنوان اکسیر یاد کردند که می تواند اقتصاد راکد و نفتی را متحول کرده و به سمت اقتصادی پویا و مقاومتی پیش ببرد و این کار مسئولان را سخت می‌کند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1162476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha