آخرین وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد در استان کرمان/ مهریه های سنگین نگران کننده است

موسوی قوام ضمن اشاره به عملکرد ستاد دیه کرمان طی مدت دو دهه از زمان تأسیس تاکنون؛ آخرین وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد زندان های استان را هم تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سید حجت الله موسوی قوام، دوشنبه(15 فروردین) در نشست خبری با اشاره به تأسیس ستاد دیه در ماه مبارک رمضان در سال 69 توسط شهید لاجوردی، رییس وقت سازمان زندان ها گفت: در استان کرمان این ستاد در سال 80 با هدف کمک به زندانیان جرایم نیازمند غیرعمد تشکیل شده است.

 

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان با بیان اینکه طی دو دهه اتفاقات خوبی در ستاد دیه استان افتاده و از ظرفیت مدیران اجرایی و قضایی در ترکیب هیئت امنای ستاد استفاده شده است؛ افزود: از خیرین شاخص و معتمدین هم برای حمایت مادی استفاده کردیم.

 

 

وی رسالت ستاد دیه را حول دو محور آزادی زندانی جرایم غیرعمد و پیشگیری از ورود این افراد به زندان دانست و افزود: پیشگیری صرفاً وظیفه ستاد نیست بلکه باید با برنامه ریزی منسجم و منظم همه دستگاه ها از وورد افراد به زندان جلوگیری کرد.

 

 

موسوی قوام با اعلام این مطلب که ستاد دیه استان کرمان در جذب کمک های مردمی و خیرین و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد جزو استان های پیشرو است؛ اظهار کرد: منظور از جرایم غیرعمد؛ زندانیان بدهکار هستند نه بزهکار که بدهکارن یا بدهی دیه و یا بدهی مالی دارند.

 

ستاد دیه استان کرمان طی دو دهه از تأسیس تاکنون در یک نگاه

 

وی سپس به گوشه ای از عملکرد ستاددیه استان کرمان طی دو دهه از تأسیس آن پرداخت و گفت: در این دو دهه چهار هزار و 137 نفر مددجوی واجد شرایط جرایم غیر عمد از زندان های استان آزاد شدند که مبلغ بدهی آنها 101 میلیارد و 700 میلیون تومان بود.

 

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان ادامه داد: از این تعداد، دو هزار 524 نفر با پرداخت 62 میلیارد و 700 میلیون تومان از محل کمک های مردمی و خیرین؛ 657 نفر با 18 میلیارد و 474 میلیون تومان تسهیلات پرداختی توسط بانک ها و 224 نفر هم با پرداخت 19 میلیارد و 747 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق تأمین خسارت های بدنی آزاد شدند.

 

 

وی با افزودن این نکته که 723 نفر هم بدون پرداخت وجه از زندان آزاد شدند؛ جلسات صلح و سازش و جلب رضایت شاکیان را در آزادی این افراد مؤثر خواند و اظهار کرد: در این جلسات شاکی رضایت می دهد و یا بخشی از بدهی زندانی، توسط خود او پرداخت می شود و یا مراجع قضایی، نیازمندی او را می پذیرند و یا اینکه اگر این مددجو مربوط به اداره ای باشد شاید آن اداره بخشی از بدهی او را تأمین کند و باقیمانده آن را ستاد دیه تأمین می کند.

 

 

موسوی قوام با متذکر شدن این مطلب که ستاد دیه استان قبل از تأمین بدهی زندانیان جرایم غیرعمد، نیازمندی آنان از طریق کمیته امداد و یا سازمان ثبت(موارد بدهکار مهریه)بررسی می کند تا افراد قصد سوءاستفاده نداشته باشند؛ تأکید کرد: نیازمندی و آبرومندی-فرد فاقد سابقه کیفیر باشد- دو مؤلفه مهم ستاد دیه استان در کمک به زندانیان جرایم غیرعمد است و سقف مبلغ کمک ستاد دیه 200 میلیون تومان وام قرض الحسنه از بانک های عامل است و در بدهکاران دیه، صندوق تأمین خسارت های بدنی کمک می کند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه پرداخت بدهکاری مهریه و نفقه، آخرین اولویت ستاددیه استان است که باب چندانی برای آن باز نکرده و شرایط سختگیرانه ای برای پرداخت دارد؛ تصریح کرد: وضعیت مهریه ها نگران کننده و ازدواج ها کوتاه مدت است و به نظر می رسد خانواده ها روی ازدواج فرزندان نقشی ندارند.

 

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان در همین باره گفت: در گذشته اگر اختلافی بین زوجین پیش می آمد، طلاق را ننگ می دانستند و همه بسیج می شدند اختلاف حل شود الان اما جشن طلاق برگزار می شود، ببینید فرهنگ به کجا رفته است! لذا خانواده ها باید دقیق تر شوند زیرا ازدواج ها بر اساس شناخت و پایه و اساس نیست.

 

 

وی اعلام کرد: در حال حاضر 56 نفر بدهکار مهریه در زندان های استان وجود دارد و این آمار، غیر از کسانی است که پرونده های آنها در دادگاه ها در جریان است.

 

عملکرد یکسال اخیر ستاد دیه استان کرمان

 

موسوی قوام سپس به عملکرد سال گذشته ستاد دیه استان پرداخت و افزود: سال گذشته، سال موفقی در جذب کمک های خیرین و آزادی زندانیان بود و استان کرمان در این زمینه خوب درخشید؛ همه کمک کردند و از ظرفیت بنگاه های اقتصادی هم استفاده شد و 326 نفر زندانی با پرداخت بدهی به مبلغ 23 میلیارد و 26 میلیون تومان که رقم بالایی برای یک سال است؛ از زندان های استان آزاد شدند.

 

 

وی اظهار کرد: 18 میلیارد و 650 میلیون تومان فقط از کمک های مردمی پرداخت شد که رشد 20 درصدی داشت و از تسهیلات بانک ها نیز سه میلیارد و 618 میلیون تومان پرداخت شد که در این بخش نیز رشد داشتیم و صندوق تأمین خسارت های بدنی هم 573 میلیون تومان پرداخت کرد و 21 نفر هم بدون پرداخت وجه آزاد شدند.

 

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان ادامه داد: جلسات صلح و سازش در سراسر استان خوب عمل کرد و 196 نفر از شاکیان از مبلغ 278 میلیارد تومان گذشت کردند و خود جزو خیرین ستاد دیه شدند ضمن اینکه سال گذشته 24 جشن گلریزان در کل استان انجام دادیم.

 

 

وی افزود: از آذرماه سال گذشته از هفته بسیج با همکاری سپاه ثارالله و اقشار مختلف بسیج در کنار ستاد دیه استان؛ طی چهار مرحله آزادی زندانیان در مکتب شهید سلیمانی را داشتیم که 78 نفر در هفته بسیج،  63 نفر در سالگرد حاج قاسم، 43 نفر در دهه فجر و 37 نفر در اعیاد شعبانیه و مجموعاً 326 نفر زندانی آزاد شد و  جذب کمک های خیرین و مردمی و بنگاه های اقتصادی حدود 15 میلیارد و 300 میلیون تومان بود؛ ضمن اینکه جدای از این، دو میلیارد تومان نیز کمک های موردی مثل اعطای هزینه جشن تولد، میهمانی عید، سهم الارث افراد و... بود.

 

آخرین وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد در استان کرمان

موسوی قوام اعلام کرد: بر اساس آخرین استعلام انجام شده از زندان های استان هم اکنون 147 نفر زندانی جرایم غیرعمد و واجد شرایط آزادی داریم که حدود 15 میلیارد تومان برای آزادی آنان نیاز است و از این تعداد زندانی، تنها دو نفر آنان بدهکار دیه هستند و از این جهت جزو استان هایی هستیم که کمترین بدهکار دیه را دارد و علت آن این است در حوزه پیشگیری در تصادفات رانندگی خوب عمل کردیم.

 

 

وی با افزودن اینکه این در حالی است که در سال 83 بدهکاران دیه در زندان های استان، بیش از 200 نفر بودند؛ ادامه داد: از 147 نفر زندانی جرایم غیرعمد 81 نفر بدهکاران مالی، 56 نفر بدهکاران مهریه، 8 نفر بدهکار نفقه و دو نفر هم بدهکار دیه هستند؛ 83 نفر از زندانیان در زندان کرمان، 12 نفر جیرفت، 11 نفر رفسنجان، 11 نفر بم، 9 نفر زرند، 7 نفر بافت، 5 نفر سیرجان و  5 نفر کهنوج، چهار نفر هم در زندان شهربابک هستند و در زندان منوجان زندانی غیرعمد وجود ندارد.

 

 

موسوی قوام با اشاره به اینکه زندانیانی که مدت حبس آنها بیشتر بود در اولویت آزادی قرار گرفتند؛ اظهار کرد: از سال 99 فقط 6 نفر زندانی است که رقم بدهی آنها سنگین و میلیاردی است و فعلاً نمی توان آن را تأمین کرد؛ 8 نفر ورودی نیمه اول سال 1400، 127 نفر ورودی نیمه دوم و  6 نفر زندانی هم ورودی امسال است.

 

جشن های گلریزان

وی سپس درباره جشن های گلریزان سخن گفت و افزود: این جشن ها با دو هدف جذب کمک های مردمی و خیرین و اطلاع رسانی و فرهنگسازی برگزار می شود و مقام معظم رهبری هر ساله به ستاد دیه کمک می کنند که نشاندهنده اعتماد ایشان به مجموعه ستاد دیه است.

 

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان ادامه داد: این جشن ها از امروز در ارزوئیه شروع و در پایان ماه مبارک رمضان در شهرستان نرماشیر تمام می شود و در مرکز استان برای پنج شب در صداوسیمای مرکز استان در حال برنامه ریزی است؛ کار خیر فقط مسجد ساختن نیست؛ بعضی کارهای خیر شناخته شده نیستند، وقتی زندانی آزاد می کنیم به جامعه کمک می کنیم زیرا در ظاهر یک نفر آزاد می شود اما یک خانواده و یک طایفه از نگرانی خارج می شوند.

 

 

وی در پایان نحوه کمک به ستاد دیه را مراجعه حضوری به آدرس کرمان، بولوار جهاد، نبش کوجه 21 طبقه فوقانی مؤسسه نور و یا پرداخت از طریق شماره کارت و حساب های ستاد دیه استان دانست و گفت: علاوه بر این، علاقه مندان می توانند از هزار تومان تا 200 هزار تومان هم از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خود کمک کنند.

کد خبر 1162572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha