مردم آمریکای لاتین در مسیر فریب یا آگاهی رسانه ای

فعالیت رسانه ای هیسپان تی وی به آشنایی مردم امریکای لاتین از ضعف های متعدد ایالات متحده انجامید تا آنها بتوانند غبار پروپاگاندای رسانه های غربی را از فکر خود بزدایند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رسانه هیسپان تی وی یادداشتی را در اختیار شبستان قرارداده که متن آن از نظر می گذرد: قدرت ایالات متحده از طريق رسانه هاي فراملي غربی در منطقه آمریکای لاتین همچنان تبليغ می شود تا  ابرقدرت 20 سال قبل در اذهان ملتها حفظ گردد و زمینه توسعه طلبی هاي غارتگرانه شرکت های آمریکایی و اروپایی در آن منطقه مساعد باشد. همان شرکت های چندملیتی که تامین مالی رسانه های جریان اصلی غربی را در امريكاي لاتين برعهده دارند. وظیفه شبکه های اسپانیایی زبان  DW ،BBC، CNN و مانند آنها این است که به جریان غربگرا داخل هر یک از کشورهای امریکای لاتین خط دهند و آنان را از منظر سیاسی و دیپلماسی عمومی مدیریت کنند. اما به راستی از قدرت امپراطوری آمریکا چقدر باقی مانده است و آیا رسانه های غربی واقعیت را بازتاب می دهند یا مردم منطقه لاتین را می فریبند؟


به یاد آوریم، دولت ترامپ با در پیش گرفتن مکتب سوداگری در اقتصاد (مرکانتیلیسم) تلاش کرد تولید را به داخل ایالات متحده بازگرداند هرچند ناکام ماند اما به شدت از اعطای یارانه خودداری می کرد. تشدید فشارهای اقتصادی غیرقابل تحمل به مردم آمریکا شورش های سال گذشته را موجب شد که ترکش های آن به حادثه اشغال کپیتول هیل رسید. 


كاخ سفيد دوران ترامپ به مخالف گلوباليسم تبديل شده بود چرا كه به جای تقویت قدرت امپراطوری آمریکا در جهان تلاش کرد بر توان داخلی حاكميت ملي در ايالات متحده به عنوان يك واحد سياسي مستقل بیافزاید که اين دقيقا در تضاد با منافع شركتهاي چند مليتي است كه به اصالت سود به هر روش تاكيد دارند. 


جو بایدن در مراسم تحليف خود در سال 2021 بر لزوم متحد كردن ايالات متحده تاكيد كرد و خواستار مبارزه با تروريسم در درون كشورش شد وي در اولین اقدام دولتش 2 هزار میلیارد دلار یارانه فوری به 120 میلیون نفر مردم آمریکا پرداخت کرد و حداقل دستمزد را نیز افزایش داد و مواردي مانند آن موجب شد دولتي كه مروج و پرچمدار نئوليبراليسم بود به سوسياليستي ترين حالت عمل كند. 


ارتش آمريكا تابستان 1400 از افغانستان گريخت و به حدی در فراری دادن نیروهایش از فرودگاه کابل شتاب کرد که تجهيزاتش به سادگي به دست همان طالبان افتاد كه 20 قبل از كابل بیرون رانده شده بودند. در زمستان 1400 نيز بر خلاف وعده كمك به دولت اوكراين، دقیقا هيچ اقدامي براي مقابله با حمله روسيه به اوكراين انجام نداد و حتي از منطقه پرواز ممنوعي كه همواره در عراق، ليبي و ... برقرار مي كرد هم خبري نبود. 


این همه بی قراری و تناقض در حکومت آمریکا آن هم در مدتی کوتاه از ضعف فراینده دولت واشنگتن خبر می دهد اما مردم جهان چگونه از حقیقت رخدادها با خبر شود؟ خوشبختانه شبكه هيسپان تي وي با ارائه محتوای مبتنی بر حقیقت توانسته تصویری واقعی از رویدادهای جهان و البته آنچه در داخل ایالات متحده می گذرد به مردم آمریکای لاتین نشان دهد.


این فعالیت رسانه ای هیسپان تی وی به آشنایی مردم امریکای لاتین از ضعف های متعدد ایالات متحده انجامید تا آنها بتوانند غبار پروپاگاندای رسانه های غربی را از فکر خود بزدایند و زمینه برای همگرایی آنها با کشورهایی که زیر استیلای آمریکا نیستند فراهم شود. در اصل هیسپان تی وی به نکاتی می پردازد که همکاری های ایران با امریکای لاتین را در آینده نوید می دهد. 


از ديگر سو، مخاطب از فعاليت هاي پسرس تي وي متوجه مي شود كه ايالات متحده امروز آن ابرقدرت سابق نيست و ديگر نمي تواند مانند گذشته حرف خود را به كرسي نشاند و آنچه اراده مي كند به انجام رساند به بيان ديگر كاخ سفيد جز تبليغات و استفاده از ديپلماسي عمومي كه عموما توسط رسانه ها فراملي غرب اعمال مي شود گزينه ديگري در اختيار ندارد كه بتواند از آن عليه ايران استفاده كند.

 

کد خبر 1162596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha