اجرای ۳ پرو‌ژه مهم با رویکرد توسعه زیارت در سفر رئیس جمهور به مشهد مصوب شد

نظری گفت: سه پروژه ویژه شامل قطار سریع السیر تهران- مشهد، آزاد راه حرم تا حرم و شهرک فرودگاهی امام رضا(ع) با هدف تسهیل، ارزان‌سازی و توسعه زیارت برای آحاد مردم کشور در سفر رئیس جمهور به مشهد مطرح شد و بودجه آنها به اقتضای پروژه ها تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «یعقوبعلی نظری» امروز دوشنبه (۱۵ فروردین) در نشست خبری تشریح دستاوردهای هجدهمین سفر استانی رئیس جمهور با اشاره به توافقات و مصوبات صورت گرفته در سفر سه روزه اخیر رئیس جمهور به همراه هیئت همراه، بیان کرد: ۱۸۳ مصوبه با ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر سه روزه رییس‌جمهور و هیات دولت به این استان برای مدت سه سال در نظر گرفته شده است. همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان و یک‌میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف استان در نظر گرفته شد.

 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه علاوه بر این اعتبارات در سفر هیات دولت به استان، ۳۱ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان تسهیلات برای بخشهای مختلف اقتصادی و زیربنایی پرداخت خواهد شد؛ گفت: ۵۸ پروژه در این سفر استانی به ارزش ۱۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان به بخش زیربنایی تعلق گرفت، تقریبا همه راههای اصلی نیمه تمام استان و همه راههای اصلی کنونی روکش و بهسازی خواهد شد.

 

وی با اشاره به طرح های  آب و برق و گازرسانی؛ اظهار داشت: این طرح ها در بخش تولید و انتقال آنها در قالب طرح های زیربنایی است و بخش عمده سرمایه گذاری ارزی میلیاردی نیز مربوط به بخش ایجاد خطوط انتقال گاز خواهد بود.

 

نظری سهم بخش کشاورزی از مصوبات سفر را  ۲۱ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بخش بهداشت و درمان ۱۶ توافق نامه و پروژه به ارزش ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان و در بخش های فرهنگی، آموزشی و ورزشی نیز ۲هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار  در قالب ۴۲ پروژه مصوب  شده است.


وی بیان کرد: برای بخش صنعت و معدن، ۶ توافق نامه با ۵۰۴ میلیارد تومان اعتبار به همراه  ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد و در حوزه امنیتی، انتظامی و قضایی، هفت پروژه با ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش رفاه اجتماعی و اشتغال با ۳۳ پروژه، ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مصوب و البته ۳۱ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تسهیلات نیز در این بخش مصوب شد.


استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر اینها سه پروژه ویژه، ملی و کلان شامل قطار سریع السیر تهران- مشهد، آزاد راه حرم تا حرم و شهرک فرودگاهی امام رضا(ع) نیز در سفر رئیس جمهور مصوب شد، اما از آنجایی که تعیین منابع این طرحها از محل‌های ویژه و در اختیار دولت است، بودجه آنها به اقتضای پروژه ها تعیین خواهد شد.

 

وی افزود: این سه پروژه عمده فقط مربوط به استان نیست، بلکه سه پروژه ملی با هدف تسهیل، ارزان‌سازی و توسعه زیارت برای آحاد مردم کشور است، همچنین طرح های زیربنایی از جمله آب مشهد نیز مربوط به در دوره اوج حضور زائران به مشهد است.

 

نظری در خصوص سامانه ۱۱۱ و میز خدمت برای پاسخگویی به سوالات مردمی گفت: حدود ۵۵ هزار و ۸۸۰ نامه و تماس تلفنی تا امروز از طریق سامانه ۱۱۱ ثبت شده و در مجموع با میزهای خدمتی که در ادارات و نهادهای مختلف به صورت حضوری پاسخگو بودند پیش بینی می شود حدود ۶۰ هزار ثبت درخواست شود. فراوانی درخواست ها کمک مالی برای امرار معاش، وام قرص الحسنه، وام خود اشتغالی، اشتغال و وام ودیعه مسکن بوده است.

 

وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص طرح نهضت ملی مسکن گفت: این طرح در خراسان رضوی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طی ۴ سال پیش رو سهم دارد که حسب تدابیر لحاظ شده در د وبازه دو ساله این برنامه پیگیری می شود و به جهت طولانی بودن فرایند ساخت طبیعی است که باید یک سری اقدامات را به موازات شروع کرد برای همین هم این هدق گذاری با عدد ۲۰ هزار در دو بازه بیست ساله در استان در حال پیگیری است. 

 

استاندار خراسان رضوی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز بیان کرد: در حال حاضر زمین مورد نیاز برای دو سال اول طرح در استان تامین شده است و اقدامات مرتبط با آن انجام شده که طی مراحل بعدی از اصل پروانه و موضوعات اجرایی در حال پیگیری است، مبحثی که در این سفر به صورت جدی پیگیری شد گونه های مختلف مسکن است حسب تجاربی که در مسکن مهر وجود داشت تلاش کردیم رویه ها اصلاح شود از جمله عدم وابستگی مسکن در گونه دولت ساخت آن است به خصوص در بخش هایی که می توان از مشارکت مردمی استفاده کزد مانند گونه های خود مالکی که الان در مشهد و شهرستان ها اتفاق افتاده است.

 

وی افزود:‌ مسئله دیگر بحث بازآفرینی است که در بخش حاشیه شهر مشهد به صورت جدی دنبال شد و توافقاتی در این سفر صورت گرفت که مسئله بازآفرینی در حاشیه شهر مشهد همزمان با نهضت ملی مسکن شود که این دو هدف با هم دنبال شود لذا با پیگیری هایی که صورت گرفت حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی ، ۴۷ هزار به صورت همزمان و ۳ هزار واحد بعد از برنامه آغاز عملیات اجرایی که با شهرداری توافق صورت گرفته به صورت همزمان آغاز عملیات اجرایی آن انجام شود. 

 

نظری تصریح کرد: در برخی شهرستان ها مانند سبزوار مرحله اجرایی شروع شده و پیشرفت خوبی داشته است و با توجه به ثبت نام انجام شده و بر اساس اعلام سامانه و فرم هایی که تایید شده افراد وارد فرایند اجرایی می شوند و مبلغ اولیه واریز می کنند و فرایند اتصال آنها به بانک ها و پیمانکاران مرتبط انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی اولویت اصلی اقتصاد استان  است، گفت: با استقرار مسوولان جدید گمرک در استان، تیم اقتصادی هماهنگ  ایجاد و با بخش های مرتبط با گمرک و بازارچه ها اقدامات منسجم صورت خواهد یافت.

 

استاندار خراسان رضوی افزود: دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی از ترکمنستان اتفاق می‌افتد، انتخاباتی در ترکمنستان صورت گرفته و اکنون در انتظار تثبیت حاکمیت جدید هستیم و امیدواریم ارتباط با سرپل ارتباطی یعنی ترکمنستان به خوبی انجام شود و در ارتباط با حاکمان کنونی افغانستان معذوریت های حقوقی داریم، کمی کار به سختی پیش می رود اما اقداماتی در دوغارون پیش‌بینی کرده ایم.

 

وی بیان کرد: برنامه ریزی  و مدیریت سفر  رییس جمهور توسط نهاد ریاست جمهوری انجام شد و ما نقش زمینه‌ساز و تامین کننده الزامات سفر را داشتیم، بنابراین اگر ناهماهنگی ها در خصوص پوشش خبر و اصحاب رسانه پیش آمده باشد متوجه ما نیست.

 

نظری تاکید کرد: برای رفع مشکلات شرکتهای دانش بنیان قرارگاه شرکتهای دانش بنیان  در استان ایجاد خواهد شد تا مسایل و مشکلاتی مانند زمینه‌سازی فروش محصولات، ایده یابی و شناسایی ایده نخبگان و پشتیبانی از تبدیل ایده‌ها به محصول و تجاری سازی دنبال شود.

 

وی به موضوع پیش آمده در ورزشگاه امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: موضوع ورزشگاه امام رضا(ع) و تصمیم گیری در خصوص حضور تماشاگران، میزان و ترکیب تماشاگران مربوط به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال است و توسط آنها باید تعیین تکلیف می شد و استان فقط اجرا کننده تصمیم ها بود.

 

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حاشیه سازی و ارتباط دادن وقوع این حوادث به افراد یا نهادهای دیگر کار رسانه‌ای در فضای مجازی بود، به عنوان نمونه در زمان وقوع این حوادث نماینده ولی فقیه اصلا در استان حضور نداشت.

 

وی گفت: حضور تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان در مشهد به اعتبار زیارت حضرت رضا (ع) بود، چنانچه تیم ملی فوتبال می خواست حسن ختام بازیهای خود را در مشهد انجام  دهد و وقایعی که در حاشیه بازی ایران و لبنان روی داد، نتیجه عدم رعایت الزامات تعیین شده بود.

 

نظری با بیان اینکه در مشهد همه امور باید حول فرهنگ رضوی رقم بخورد، عنوان کرد: باید حرمت امام هشتم در این شهر حفظ شود. بنابراین اگر بحثی در ارتباط با موضوعات مختلف مطرح می‌شود، به دلیل لزوم حفظ این حرمت است و نمی‌توان آن را به دستور شخص خاصی مرتبط دانست. متاسفانه به دلیل عدم رعایت الزاماتی که تصمیم گرفته شد، اتفاقاتی رخ داد. 

 

کد خبر 1162701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha