ثبت‌نام ۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال تاکنون/رشد ۵۷ درصدی تأمین ارز در سال ۱۴۰۰

ثبت‌نام ۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال تاکنون، رشد ۵۷ درصدی تأمین ارز در سال ۱۴۰۰، زنجیره فولاد برای پیشبرد اهداف باید دارای مدیریت واحد باشد، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۵,۱۹۰,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۶ فروردین شبستان به شرح زیر است:

بسته ای بسیار عالی برای توسعه اشتغال در سال ۱۴۰۱ آماده شده است

حجت‌الله عبدالملکی در حاشیه نشست تخصصی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمیسیون اجتماعی برنامه‌های وزارت مردم با هدف تحقق شعار سال مقام معظم رهبری یعنی تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان به بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر با نمایندگان مجلس گذاشته شد و در ادامه نمایندگان مجلس نکات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کردند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱  برنامه‌های وزارت مردم در حوزه اشتغال مبتنی بر زیست‌بوم ملی اشتغال خواهد بود که مصوبه شورای اشتغال کشور در دولت مردمی سیزدهم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در زیست‌بوم ملی اشتغال تأکید اصلی بر سه حوزه  فناوری، مهارت و بازار است که بخش بزرگی از مسأله اشتغال کشور را حل می‌کنند.

عبدالملکی تصریح کرد: طبق توافق با نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۱ منابع و بودجه‌های تولید و اشتغال در تبصره ۱۶ و ۱۸ دیده شده است که ذیل زیست‌بوم اشتغال تعریف می‌شود واز پول‌پاشی پرهیز خواهیم کرد. در هر جایی که بودجه‌ای خرج شود، باید نتیجه داشته باشد.

رئیس شورای عالی کار تأکید کرد: از این به بعد طرح‌هایی که برای اشتغال اجرا می‌شود، نظارت برخط خواهد شد و همه دستگاه‌هایی که در زمینه اشتغال مأموریت دارند باید فرصت شغلی ایجاد کنند؛ این فرصت‌های شغلی در سامانه رصد ثبت و نظارت میدانی در ادامه مسیر انجام می‌شود.

عبدالملکی گفت: در رابطه با نظارت برخط طرح‌های اشتغال یک داشبورد مدیریتی در حال طراحی است.

 

ثبت‌نام ۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای سال تاکنون

با توجه به انتشار گزارشی مخدوش در مورد پرداخت تسهیلات ازدواج در رسانه‌ها، بانک مرکزی در توضیحاتی اعلام کرد: بر اساس بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جزء ۱ بند قانونی مذکور، موارد مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۱ را طی بخشنامه شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و در انتهای این بخشنامه تاکید کرده است ترتیبی از سوی شبکه بانکی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه، موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.‏‏‏‏‏‏‏‏

بر این اساس شبکه بانکی تا مورخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ فرصت دارد تا نسبت به ابلاغ بخشنامه مذکور به کلیه شعب در سراسر کشور اقدام کند. لذا اندکی تامل و دقت در انتشار گزارش مذکور می توانست در آگاهی بخشی افکار عمومی نقش موثری داشته باشد.

لازم به تاکید است بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۷ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با مبالغ جدید پرداخت می‌گردد و صرفا تاخیر احتمالی در ابلاغ بخشنامه به یک شعبه مانعی برای پرداخت تسهیلات مذکور به متقاضیان نخواهد بود.

همچنین تاکید می گردد همانگونه که در بخش شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مذکور آمده است، کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط دریافت این تسهیلات هستند ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می شود و متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بنابراین برای ثبت نام برای دریافت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در مرحله نخست نیازی به مراجعه به شعب بانکها وجود ندارد.

به گزارش بانک مرکزی، بر خلاف ادعای مطرح شده در گزارش منتشر شده، سامانه ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir بسته و مسدود نبوده و همزمان با تصویب و ابلاغ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی مجلس شورای اسلامی، بر اساس ضوابط و مبالغ جدید بروزرسانی شده است. مراجعه خبرنگار مربوطه به این سامانه و عدم اکتفا به اظهارات منبعی نامشخص منجر به رفع ابهام در این خصوص می شد.

 

رشد ۵۷ درصدی تأمین ارز در سال ۱۴۰۰

علی صالح آبادی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار ارز کشور مطلوب، روان و متعادل است گفت: تأمین ارز انجام شده در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

 
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تاکید کرد: مجموع عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در طول سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است. 
 
صالح آبادی ضمن تشریح تحولات بازار ارز کشور در سال گذشته افزود: میزان خرید و فروش اسکناس دلار در بازار متشکل معاملات ارزی با افزایش ۱۷۶ درصدی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به رقم یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار رسید. نرخ اسکناس دلار در این بازار در ابتدای دوره ۲۴.۷۵۴ تومان و در پایان دوره ۲۴.۸۱۴ تومان بود. 
 
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، خرید و فروش اسکناس یورو در بازار متشکل معاملات ارزی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ با افزایش ۱۸۶ درصدی به رقم ۲۹۹ میلیون یورو رسید. این میزان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸ و ۸۰ میلیون یورو بوده است.
 
صالح آبادی با بیان اینکه میانگین نرخ دلاری معاملات در سامانه نیما در ابتدای دوره سال ۱۳۹۹ با رقم ۱۳.۸۱۸ تومان آغاز شده و این رقم در پایان دوره این سال به رقم ۲۳.۰۲۳ تومان رسیده است، افزود: این در حالی است که میانگین نرخ دلاری معاملات در سامانه نیما در ابتدای سال ۱۴۰۰ با رقم ۲۳.۲۰۰ تومان شروع و با میانگین معاملات ۲۳.۸۹۱ تومان به پایان رسیده است.
 
 
قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۵,۱۹۰,۰۰۰ ریال رسید
 
 
امروز (سه شنبه ۱۶ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۷۵۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۳۳.۳۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۵,۱۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۴,۹۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۲,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۴,۴۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۱۶ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۹,۸۸۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۸,۹۹۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۸,۲۵۰ ریال رسید.

 

زنجیره فولاد برای پیشبرد اهداف باید دارای مدیریت واحد باشد

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو شب گذشته (دوشنبه ۱۵ فروردین) در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره ارزش و شفاف سازی و پیشبرد اهداف، زنجیره فولاد باید دارای مدیریت واحد باشد، گفت: روال است که در صنعت فولاد دنیا، واحد‌ها (بالادستی و پایین دستی) تجمیع شود تا در قالب یک زنجیره عمل کنند، اما در گذشته، روش خصوصی سازی شرکت‌ها در کشورمان موجب شد تا این واحد‌ها به صورت مستقل عمل کنند و شاهد گسست زنجیره شویم.

 

وی با بیان اینکه این زنجیره که پیشتر از لحاظ سهامداری ذینفع واحد داشت، به زنجیره‌ای متفاوت با سهامداران مختلف تبدیل شد و زمانی که وارد بورس شدند سهامداران دیگر قابلیت مذاکره مشترک را نداشتند، گفت: تنها ۶۶ درصد ظرفیت ایجاد شده فولاد کشور در حال تولید است که یکی از دلایل این امر به مدل خصوصی سازی بر می‌گردد.

 

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با بیان اینکه به طور حتم سرمایه گذاری در صنعت فولاد باید به گونه‌ای باشد که به سمت تاسیس مجتمع‌های بزرگ در زنجیره فولاد حرکت کنیم، گفت: تاسیس چند مجتمع بزرگ موجب تجمیع واحد‌ها می‌شود از سوی دیگر بخشی از سیاست گذاری‌ها باید در صدور مجوز‌ها اعمال شود به طوری که مجوز‌های توسعه‌ای باید در جهت تکمیل زنجیره ارزش این مجتمع‌ها باشد و نقاط خالی را هدفگیری کند که در نقشه راه این موارد دیده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود قبل از اینکه سیاست خصوصی سازی مطرح شود؛ زنجیره فولاد ایران دارای ذینفع واحد باشد، اضافه کرد: طرح جامع فولاد که سال ۸۲ تدوین شد یک نقشه راه ۲۰ ساله بود و در این نقشه مشخص شد که هر واحد فولادی در کجا جانمایی و توسعه یابد و همچنین خوراک آن تعیین و به کدام صنایع اختصاص یابد.

 

کد خبر 1162781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha