توصیه طب سنتی و ایرانی به روزه داران

متخصص و مدرس طب سنتی ایرانی با تاکید بر اینکه یکی از فوائد مهم روزه داری پاکسازی بدن از مواد زائدی است که موجب بیماری می شود، گفت: این مهم با رعایت برخی از دستورالعمل های غذایی محقق می شود.

دکتر «مریم نواب زاده» به خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: عدم رعایت بسیاری از نکات توصیه شده توسط کارشناسان و افراد صاحب نظر، علت بسیاری از آسیب های گوارشی در ماه مبارک رمضان است.

 

متخصص و مدرس طب ایرانی با تاکید بر اینکه مردم نباید از گرسنگی و تشنگی واهمه داشته باشند، افزود: یکی از فوائد مهم روزه داری پاکسازی بدن از مواد زائدی است که موجب بیماری می شود، به همین دلیل است که امیرمومنان علیه السلام می فرمایند «گرسنگی مفیدترین داروهاست» یا «گرسنگی و بیماری یک جا جمع نمی شوند» اما نکته مهم این است که روزه وقتی موجب سلامتی می شود که در مصرف غذا و آب زیاده روی نشود.

 

وی ادامه داد: اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، طبیعی است که در پایان ماه مبارک رمضان حداقل چند کیلو وزن کاهش یابد در حالی که متأسفانه شاهدیم که عده زیادی از روزه داران به دلیل ترس و واهمه ای که از گرسنگی و تشنگی دارند در فاصله افطار تا سحر پرخوری کرده و در پایان ماه رمضان اضافه وزن نیز پیدا می کنند.

 

متنوع ولی ساده غذا بخورید

وی با تاکید بر اینکه متنوع ولی در هر وعده ساده غذا بخورید، گفت: در این که بدن نیاز به مواد غذایی متنوع دارد شکی نیست ولی نباید همه انواع غذاها را با هم مصرف کرد. برخی غذاها زود هضم هستند (مثل سوپ یا زرده تخم مرغ) و برخی دیر هضم (مثل حلیم، کله پاچه، آبگوشت). خوردن انواع مواد غذایی به صورت هم زمان موجب سوءهاضمه و آسیب دیدن معده می‌شود پس تنوع غذایی باید در وعده های مختلف اجرا شود نه در یک وعده.

 

دکتر نواب زاده تاکید کرد: بین افطار و شام فاصله نیندازید چرا که با توجه به فاصله کوتاه بین افطار و سحر، فاصله ایجاد کردن بین افطار و شام هم باعث پرخوری و هم موجب سوءهاضمه می شود.

 

با معده پرغذا نخوابید

وی با اشاره به اینکه با معده پر از غذا نخوابید، گفت: یکی دیگر از خطرات فاصله ایجاد کردن بین افطار و شام، خوابیدن با معده پر از غذا می باشد که این نیز عوارض زیادی دارد؛ همین طور در مورد افرادی که بعد از سحری خوردن می خوابند؛ بنابراین تا طلوع آفتاب (بین الطلوعین) نیز نخوابید.

 

نوشیدن مایعات

وی درخصوص نوشیدن مایعات هم اینگونه توضیح داد: موقع افطار فقط در حد رفع نسبی عطش آب بنوشید و از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ معده و سوءهاضمه می شود، بپرهیزید، آب یخ خوردن موقع افطار برای کبد مضر بوده و عطش را بیشتر می کند؛ آب را با حجم کم و به تدریج (جرعه جرعه) بنوشید.

 

به گفته وی، آب و سایر نوشیدنی های مورد نیاز بدن باید یک ساعت بعد از خوردن افطار میل شود در این فاصله آب مورد نیاز بدن توسط سوپ و آش و حتی همان نان و برنجی که خورده می شود تأمین می گردد و جای نگرانی نیست؛ در وعده سحر نیز مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از خوردن سحری آب و چای نخورید.

 

این متخصص طب اسلامی ایرانی توصیه کرد: نوشیدنی افراد مسن، بهتر است گرم باشد (آب جوش، آب عسل، چای کم رنگ ایرانی) ولی جوانان که گرم مزاج هستند و عطش زیادی دارند، مایعات خنک (نه یخ) میل کنند خصوصا نوشیدنی هایی که عطش آنها را کم می کند (خاکشیر و آبلیمو، سکنجبین، عرق کاسنی و شاهتره).

 

وعده سحری 
وی با اشاره به اینکه شام جای سحری را نمی گیرد، تاکید کرد: سحری را حتما میل کنید اگرچه چند لقمه باشد، نخوردن سحری باعث تحلیل قوا در طول روز می شود.

 

وی گفت: در سحر از اغذیه تند و شور و شیرین بپرهیزید. همچنین غذاهایی مثل ماهی یا کباب یا سیر و پیاز زیاد نخورید تا دچار عطش نشوید، در این وعده بیشتر نان مصرف شود نه برنج زیرا انرژی بیشتری ایجاد می کند.

 

میوه خوردن
دکتر نواب زاده زمان صحیح میوه خوردن را بعد از هضم غذا اعلام کرد و افزود: از خوردن میوه بلافاصله بعد از افطار یا سحر بپرهیزید؛ همچنین خوردن آب بعد از میوه مضر و باعث سوءهاضمه و فساد است. زمان مناسب برای خوردن میوه، قبل از خواب یا یک ساعت قبل از سحری خوردن است.

 

به گفته وی، از خوردن همزمان چند نوع میوه پرهیز کنید که مضر است زیرا برخی میوه ها طبیعت گرم (خربزه، انبه، موز، انجیر و انگور) و برخی طبیعت سرد (هندوانه، خیار، آلبالو، کیوی) دارند همچنین برخی زود هضم (خربزه) و برخی دیگر دیر هضم (موز و هلو) هستند.

 


 غذاهای ناسازگار را هم زمان نخورید 
این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: برخی مواد غذایی وقتی هم زمان با برخی غذاهای دیگر خورده شوند ضرر می رسانند مثل «خوردن ماست همراه گوشت، پنیر، ترشی و باقلا» و یا «خوردن شیر همراه با ماهی، مرغ، ترشی، خربزه»، «خوردن تخم مرغ همراه با ماهی» به عنوان مثال اگر شام مرغ یا ماهی است افطار را با شیر باز نکنید یا همراه آن ماست اصلا نخورید.
 

 

 

کد خبر 1162999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha