سال ۱۴۰۰ رکورد تجارت ایران با ۱۰۰ میلیارد دلار شکسته شد

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ حسین کاخکی در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل گمرک استان همدان گفت: همدان طبق پیشینه خود نیاز به توجه بیشتر دارد چرا که با وجود جاذبه های گردشگری، مزیت های اقتصادی و مردمان خونگرم از استان های کلیدی در پهنه اقتصادی کشور است.

وی افزود: ایران پل بین شرق و غرب است و استان همدان نیز در مجاورت دو استان بزرگ صنعتی است و از مزایای آن کشاورزی، قرارگیری در تقاطع شرق و غرب و راهروی پرواز های هوایی را می توان نام برد.

وی با بیان اینکه نقش اصلی گمرک تسهیل تجارت در راستای قوانین است که می‌توان در این راستا از روش های فناورانه و تکنولوژی روز نیز استفاده کرد، بیان داشت:کشمکش ها در سراسر دنیا برای افزایش سهم اقتصاد و تجارت عامل کلیدی است.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ رکورد تجارت ایران با ۱۰۰ میلیارد دلار شکسته شد و نیاز است با تلاش و پیگیری این مبلغ را در کشور افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: تجارت خارجی غیرنفتی کشور با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: نرخ رشد استان همدان ۷.۵ درصد تعیین شده و گمرک می تواند در این نرخ رشد تاثیر بسزایی گذاشته و آن را تقویت کرده و از تولید حمایت کند.

ظاهر پورمجاهد گفت: در استان همدان با افزایش همدلی، ارتباط و پیگیری در کارها می‌توانیم به تولید و بهبود شرایط اقتصادی کمک کنیم که گمرک از مهم‌ترین سازمان های پشتیبانی تولید، افزایش صادرات و تسریع واردات استان است و این بخش نیاز به پیشرفت و افزایش آمار صادرات و واردات دارد.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان نیز گفت: امیدوارم گمرک استان در جایگاه خود مسیر درست را طی کند و نگاه ما به گمرک در استان همدان و کشور به عنوان پشتیبان تولید است.

طاهره ایزدی بیان داشت: انتظار داریم در گمرک کشور به استانداردهای جهانی برسیم و تمامی شاخص های وظایف گمرکی را در سطح استاندارد های جهانی ارتقا دهیم.

 

وی با بیان اینکه فعالان حوزه اقتصادی استان همدان در اتاق بازرگانی اذعان دارند، در سال های اخیر مشکل پیچیده، غیر قابل حل و تنش زایی با گمرک نداشتند، ادامه داد: شرایط تعهد ارزی و مباحث پیرامون آن و نرخ تعرفه‌ها گاهی باعث دلخوری می‌شد، اما هیچ خلایی در اقتصاد استان اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه گمرک را تنظیم گر اقتصاد و سازمانی که متولی تجارت است، می‌دانیم، بیان کرد: گمرک را از همه سازمان‌های موجود در استان همدان بالاتر می‌بینیم.

ایزدی با اشاره به اینکه هنوز هم قدرت کاهش خرید خانوار را روز به روز در سفره مردم می‌بینیم و کاهش ارزش پولی تا سه هزار و ۵۰۰ برابر بوده است، ادامه داد: کاهش نقدینگی و درآمد دولت و مسئله آب و امنیت غذایی وجود دارد و در این شرایط همه ما وظیفه داریم به سمتی برویم که به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که می‌بینیم در ۵۰ سال گذشته رشد اقتصادی ما از ۱.۹۸ درصد بالاتر نرفته است، عنوان کرد: از طرفی نقدینگی رشد بالایی دارد و در حدود به ۲۵ تا ۳۵ رصد نوسان دارد و هنوز هم نرخ دو رقمی تورم را شاهد هستیم.

کد خبر 1163018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha