تفاوت در عمل به دستورات دینی نباید باعث غم و ناامیدی مومنین شود

حجت الاسلام انصاریان گفت:تفاوت در عمل به دستورات دینی نباید باعث غم و ناامیدی مومنین شود. چرا که خداوند متعال استطاعت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد و بر اساس تلاش افراد به آنها اجر و پاداش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حسین انصاریان در حسینیه همدانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «لمن شاء منکم ان یستقیم» اگر شما بخواهید زندگی شما قطعا بر اساس صراط مستقیم شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس کسی که صراط مستقیم را نمی‌خواهد و انتخاب نمی‌کند در حقیقت با دست خود، خود را از خیر دنیا و آخرت محروم کرده است. تاثیر معارف الهی بستگی به این دارد که انسان‌ها آن را بخواهند، بپذیرند و به قدر وسع خود به آن عمل کنند.

حجت الاسلام انصاریان یادآور شد: ممکن است عمل کردن به دستورات دین و معارف الهی غیر ممکن یا سخت به نظر برسد اما به استناد آیات قرآن کریم این سبک از زندگی هم امکان پذیر است و هم به دور از سختی و مشقت است.

کارشناس مذهبی در تبیین عدم دشواری دینداری عنوان کرد: زندگی کردن بر اساس دین دشوار نیست به این خاطر که خداوند متعال انسان را به همین دلیل آفریده و ابزار فهم و توان عمل کردن و حرکت را نیز به او عطا کرده است، بنابراین انجام دستورات دینی سخت نیست.

وی افزود: دلیل دیگر بر سخت نبودن دین این آیه قرآن است که خداوند متعال می‌فرماید: «واتقوا الله ماستطعتم» تا جایی که در توان شما است تقوای الهی را پیشه کنید. آیه شریفه بیانگر این حقیقت است که خداوند نمی‌خواهد احکام و دستورات دین فشار و سختی غیرقابل تحملی بر افراد وارد کند و هر شخصی باید بر اساس میزان توان خود در عمل به احکام اهتمام ورزد.

حجت الاسلام انصاریان با اشاره به تفاوت ظرفیت انسان‌ها، اظهار داشت: ظرفیت انسان‌ها با هم متفاوت است. حتی در انسان‌های صاحب مقامات مانند پیامبران نیز ظرفیت‌ها متفاوت است. خداود درباره پیامبران می‌فرماید: «تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض» این پیامبران را برخی بر برخی دیگر برتری و فضیلت دادیم.

این استاد اخلاق ادامه داد: با توجه به این که ظرفیت انسان‌ها با هم متفاوت است و این حقیقتی است که قرآن کریم نیز آن را تایید می‌کند، بنابراین تفاوت در عمل به دستورات دینی نباید باعث غم و ناامیدی مومنین شود. چرا که خداوند متعال استطاعت انسان‌ها را در نظر می‌گیرد و بر اساس تلاش افراد به آنها اجر و پاداش می‌دهد.

کد خبر 1163249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha