از نکبت ۱۹۴۸ تا بازی با آتش ۲۰۲۲ / چرا تنها واکنش رژیم صهیونیستی ظلم بیشتر است؟

اشغال و ظلم و ستم عامل واقعی حملات اخیر درسرزمین های اشغالی است؛ ظلمی که از سال ۱۹۴۸ آغاز شده و اکنون به واسطه بازی کردن صهیونیست ها با آتش در محله های فلسطینی ادامه دارد ،اما چرا تنها پاسخ اسرائیل به همین اتفاقات ظلم و ستم بیشتر است؟

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: رژیم صهیونیستی در حال دامن زدن به جنگ داخلی علیه شهروندان فلسطینی  است.اشغال و ظلم و ستم عامل واقعی سه حمله در عرض چند روز اخیر درسرزمین های اشغالی است؛ پس چرا تنها پاسخ اسرائیل ظلم و ستم بیشتر است؟

سه حمله جداگانه فلسطینی ها در شهرهای اسرائیل در یک هفته واکنش قابل پیش بینی را در پی داشته است. ارتش اسرائیل تعداد زیادی سرباز اضافی را به کرانه باختری و اطراف غزه، سرزمین‌های فلسطینی که در دهه‌ها تحت اشغال نظامی وحشیانه بوده است، فراخوانده است.

اما این واقعیت که دو مورد از این حملات توسط اعضای یک اقلیت بزرگ فلسطینی که حقوق آنها به شدت محدود شده و کمتر از حقوق اکثریت یهودی است انجام شد، خطرات را برای گروه های راست رژیم صهیونیستی به طور قابل توجهی افزایش داده است.

در مجموع 11 اسرائیلی در حملاتی به فاصله چند روز در شهرهای بئرشبا، حادره و بنی براک، حومه تل آویو کشته شدند. نیروهای اسرائیلی هم سه فلسطینی را در حوادث جداگانه بلافاصله پس از حملات، کشتند.

این حملات فرصتی بود برای نفتالی بنت، رهبر راست افراطی که تابستان گذشته مقام نخست‌وزیری اسرائیل را از بنیامین نتانیاهو ربود تا اعتبار خود را به حوزه اصلی حزبش ثابت کند: شهرک‌نشینان یهودی مصمم به بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان و بازپس گیری کتاب مقدس فرضی هستند.

در یک بیانیه ویدئویی، بنت گفت: همه شهروندان یهودی مجوز حمل سلاح را دانرد و اکنون زمان حمل اسلحه است.

او در ادامه اعلام کرد که دولت در حال بررسی چارچوب بزرگتری برای مشارکت داوطلبان غیرنظامی که می خواهند به این جنگ کمک کنند.

رمزگشایی از این عملکرد دشوار نیست . نزدیک به یک سال پیش، تشدید اقدامات طولانی مدت برای پاکسازی قومی محله فلسطینی شیخ جراح در قدس شرقی اشغالی به یکی از محرک‌های بدترین خشونت‌های بین‌اجتماعی در اسرائیل در حداقل یک نسل گذشته تبدیل شد.

شهروندان فلسطینی که تظاهرات خشمگینانه ای برپا کردند، نه تنها با سرکوب مورد انتظار پلیس شبه نظامی اسرائیل مواجه شدند، بلکه با خشونت خیابانی از سوی اوباش راست افراطی یهودی که به نظر می رسید همگام با نیروهای امنیتی اسرائیل عمل می کنند، مواجه شدند.

برای اولین بار به نظر می رسید که رهبران اسرائیل در حال جابجایی یک ویژگی کلیدی اشغال در داخل خط سبز  هستند.

در اراضی اشغالی، شهرک نشینان مسلح به طور مؤثر به عنوان شبه نظامی عمل می کنند، جوامع فلسطینی مجاور را به وحشت می اندازند، و ارتش اسرائیل آنها را به شدت تحت نظر دارد یا گاهی اوقات به آنها کمک می کند و در حقیقت آنها به عنوان بازوی رژیم صهیوینستی عمل می کنند.

هدف شهرک نشینان و دولت اسرائیل یکی است: بیرون راندن فلسطینی ها از خانه هایشان تا شهرک نشینان یهودی بتوانند زمین های خالی را تصرف کنند.

بهار گذشته، پنهان کردن استفاده از همین مدل در داخل اسرائیل دشوارتر شد. به نظر می‌رسید که دولت اسرائیل بخش‌هایی از امنیت داخلی خود را به همان شهرک‌نشینان متعصب و خشن واگذار می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد بدون هیچ مانعی به جوامع فلسطینی داخل اسرائیل منتقل شوند.

آنها مغازه های فلسطینی ها را شکستند، شعار مرگ بر عرب سر دادند و شهروندان فلسطینی را که از مسیر آنها عبور کرده بودند مورد ضرب و شتم قرار دادند. در همان زمان، سیاستمداران اسرائیلی از همه طیف ها علیه اقلیت فلسطینی تحریک می کردند.

اکنون بنت به هر شکلی امیدوار است که از سه حمله اخیر سوء استفاده کند تا این ترتیب قبلی را روی پایه ای رسمی تر قرار دهد.

فراخوان بنت برای «داوطلبان غیرنظامی» برای دفاع از کشور یهود احتمالا تکرار رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی است که از غیرنظامیان اوکراینی خواسته است با ارتش روسیه بجنگند.

 بنت ممکن است امیدوار باشد که در فضای بین‌المللی کنونی، انتقاد کمی از شبه‌نظامیان یهودی وجود داشته باشد که مشابه عمل می‌کنند.

اما در حالی که زلنسکی از اوکراینی‌ها خواسته است تا با مهاجمان خارجی بجنگند، بنت شبه‌نظامیان را برای حمله به شهروندان کشورش بر اساس قومیتشان گرد هم می‌آورد. او با آتش بازی می کند و جو جنگ داخلی را دامن می زند که در آن یک طرف، اسرائیلی های یهودی، سلاح ها و منابع دولتی را در اختیار دارند، در حالی که طرف دیگر  یعنی اقلیت فلسطینی  عمدتا بی دفاع هستند.

شایان ذکر است، پس از دومین حمله اخیر در شهر یهودی حضره در روز سه‌شنبه  توسط دو شهروند فلسطینی  جمعیتی تشکیل شده و شعار «مرگ بر اعراب» سر می‌دهند.

اوزی دایان، ژنرال بازنشسته ارتش که اکنون یکی از اعضای پارلمان اسرائیل از حزب لیکود نتانیاهو است به تمام 1.8 میلیون شهروند فلسطینی اسرائیل هشدار داد که مراقب باشند. او گفت که آنها با نکبت یا فاجعه دیگری روبرو شده اند؛ پاکسازی قومی دسته جمعی فلسطینیان از سرزمین خود توسط شبه نظامیان و ارتش اسرائیل در سال 1948.

 او گفت: گر به وضعیت جنگ داخلی برسیم، همه چیز در یک کلمه و وضعیتی که شما می‌دانید، یعنی نکبت ختم می‌شود. این چیزی است که در پایان اتفاق خواهد افتاد.

اگر رهبران اسرائیل بخواهند، شهروندان فلسطینی قادر به اجتناب از این وضعیت نیستند. بسیاری از این اقلیت از ترس انتقام‌جویی از ترک خانه‌های خود، رفتن به سر کار یا سرمایه‌گذاری در مناطق یهودی که بیشتر مناطق کشور است می‌ترسیدندو این دقیقا به این دلیل است که بنت و دایان طیف وسیعی از عقاید در اسرائیل را نمایندگی می کنند که حتی شهروندان فلسطینی را دشمن می دانند.

تدابیری که ادعا می شود «بازدارنده» هستند، همانطور که دایان آن را بیان کرد، نه تنها می‌تواند شامل خشونت‌های بیشتر مورد حمایت دولت بلکه تلاش‌هایی برای سلب وضعیت شهروندی از اقلیت فلسطینی باشد.

برای نزدیک به دو دهه، رهبران راست افراطی مانند آویگدور لیبرمن خواستار تعهدات وفاداری و سیاست های انتقال برای تضعیف حقوق شهروندان فلسطینی هستند. قانون جنجالی دولت ملت در سال 2018 این حقوق را بیشتر از بین برد و حالا  زمینه برای حمله مجدد به شهروندی از قبل فراهم شده است.

اقلیت فلسطینی ترجیح داده است با استفاده از ابزارهای محدود حقوقی و سیاسی که در اختیار دارد، با تبعیض و ستم سیستماتیک زندگی در یک کشور خودخوانده یهودی مقابله کند.

طی سال گذشته، گروه‌های حقوق بشری و حقوقی بیشتری اعلام کردند که اسرائیل یک کشور آپارتاید است و تبعیض ساختاری آشکار شده توسط اقلیت فلسطینی نقش مهمی در کمک به این سازمان ها برای رسیدن به چنین نتیجه گیری شدید ایفا کرده است.

بنابراین، رهبرانی مانند بنت، دلایل زیادی برای تلاش برای اغراق در اهمیت این حملات دارند . او متعهد شده است که دامنه دستورات بازداشت دولتی سختگیرانه یعنی حبس بدون اتهام یا ارائه شواهد عمومی را برای مقابله با این موج فرضی گسترش دهد.

کد خبر 1163275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha