نگاه عبرت آمیز بر امت های پیشین واجب است

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: تمام امتهایی که در مقابل پیامبران زمان خودشان ایستادگی کردند و خداوند متعال را تکذیب کردند فنا و نابود شدند پس نگاه عبرت آمیز واجب است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی در مسجد حضرت امیر (ع) به سخنرانی پرداخته و در خصوص رمز دستیابی لقمان به حکمت الهی گفت: حکمت قرآنی علم بشری نیست و فقط انسانها شایسته و خاص با به دست آوردن نورانیت در درون خودشان می توانند قدرت تشخیص حق از باطن را داشته باشند.

 

استاد اخلاق در خصوص ویژگی انسانهایی که دارای حکمت الهی هستند؛ گفت: آنها در جهانشان عقل به جای نفس حاکم است. در واقع تنها وجه امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات جهان داشتن عقل هست.متاسفانه اکثریت انسانها از عقلشان استفاده نمی کنند و فقط عده قلیلی عقل را در زندگیشان حاکم کرده آمد.

 

 حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به حدیثی از رسول اکرم (ص) در خصوص انواع نگاه ادامه داد: نگاه باید کوتاه و مکرر نباشد یکی از مصادیق آن نگاه به نامحرم است. افرادی که به جایگاه والایی رسیده اند نگاهشان فقط به پروردگار عالم بوده است. در واقع متقین الهی روال زندگیشان بر اساس راستی و درستی است.

 

وی با استناد به سوره نحل ادامه داد: تمام امتهایی که در مقابل پیامبران زمان خودشان ایستادگی کردند و خداوند متعال را تکذیب کردند فنا و نابود شدند. اما پیامبران در طول تاریخ باقی ماندند. همچنین افرادی مانند فرعون که ظلم و جور کردند نابود شدند. در واقع نگاه عبرت آمیز واجب است.


استاد حوزه علمیه با استناد به حدیثی از فاطمه زهرا (س) افزود: در دنیا سه چیز را که شامل کمک به فقرا، قرآن خواندن و نگاه کردن به صورت پیامبر اسلام (ص) را دوست داشت.


حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص نگاه مستحب گفت: در واقع نگاه به خانه خدا، نگاه به ضریح مطهر امامان شیعان (ع)، نگاه به والدین با رفعت و رحمت، نگاه به عالم ربانی و غیره عبادت محسوب می‌شود.

 

وی در خصوص نگاه مکروه ادامه داد: نگاه کردن به افرادی که دچار بلا و حادثه شده اند؛ چراکه نگاه طولانی سبب ناراحتی و غمگینی افراد حادثه دیده می شود. همچنین نگاه به ثروتمندان و اغنیا باعث ضعف و ناامیدی در انسان می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کردند: خداوند متعال به پیامبر (ص)فرمودند؛ به بعضی از مردم مواهب دنیوی اعطا شده است نباید چشم به مال آنها داشته باشید زیرا آنها در مرحله آزمایش قرار دارند که چه مقدار از واجبات و مستحبات مالی خود را انجام می دهند و دست زیردستان و فقرا را می گیرند.

کد خبر 1163622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha