مساجد علاوه  بر مرکزیت عبادی، باید محور مدیریت محلات باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با بیان اینکه مسجد از نظر فرهنگ دینی جایگاه رفیعی دارد، گفت: مساجد علاوه بر اینکه باید مرکز عبادی برای مردم باشند، باید محور مدیریت محلات هم قرار گیرند.

حجت الاسلام «سیدصمصام الدین قوامی » در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در جامعه اسلامی، اظهار کرد: مسجد در دین مبین اسلام اساس و پایه بوده است و تمام فعالیت های محله باید با محوریت مساجد انجام شود، چراکه خداوند این پایگاه مقدس را علاوه بر اینکه مرکز ذکر و عبادت دانسته، مرکزی برای رسیدگی به مسائل مردم هم قرار داده است.

 

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بیان کرد: مسجد از نظر فرهنگ دینی جایگاه بسیار رفیعی دارد، به گونه ای که به عنوان ملک الهی تلقی می شود، آنچنان که در بسیاری از آیات تعبیر مساجدالله به کار رفته است، پیامبر اکرم(ص) درباره ثواب های رفتن به مسجد فرموده اند: «مَن مَشى إلى مَسجِدٍ یَطلُبُ فیهِ الجَماعَةَ کانَ لَهُ بکُلِّ خُطوَةٍ سَبعونَ ألفَ حَسَنةٍ و یُرفَعُ لَهُ مِن الدَّرَجاتِ مِثلُ ذلکَ و إن ماتَ و هُو على ذلکَ وکَّلَ اللّهُ بهِ سَبعینَ ألفَ مَلَکٍ یَعُودُونَهُ فی قَبرِهِ و یُؤنِسُونَهُ فی وَحدَتِهِ و یَستَغفِرُونَ لَهُ حتّى یُبعَثَ؛ هر که بـراى شـرکت در نـماز جماعت بـه مسجدى رود، براى هر قدمى که برمى‏ دارد، هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود و اگر در آن حال بمیرد، خداوند هفتاد هزار فرشته بگمارد که تا زمانى که برانگیخته شود، در قبرش به عیادت او روند و انیس تنهایى او باشند و برایش آمرزش طلبند.»،با نگاه به روایت های اسلامی می توان به اهمیت و ثواب حضور در خانه خدا به ویژه در ماه مبارک رمضان پی برد.

 

وی با بیان اینکه مساجد علاوه بر اینکه باید مرکز عبادی برای مردم باشند، باید محور مدیریت محلات هم قرار گیرند، تصریح کرد: مسجد در صدر اسلام محل اداره جامعه بود، پیامبراسلام(ص) و امیرالمومنین علی(ع) این پایگاه اثرگذار را محل اداره جامعه قرار داده بودند و طرح مشکلات مردم در همه زمینه‌ها و رفع نیازها در مساجد انجام می شد.

 

وی با بیان اینکه امام جماعت نقش رهبر یک کشور را در محله بر عهده دارد، گفت: منبر و محراب دو محور مدیریت در مسجد به شمار می آیند و در جامعه امروزی منبر و محراب باید به خوبی مدیریت شوند تا مردم در مساجد جمع شده و سپس با منبر بر مردم تاثیرگذار بود. اگر می خواهیم که محله، اسلامی باشد باید نهادهای فرهنگی، اقتصادی، تعلیم و تربیت و آموزشی آن محله با محوریت مساجد فعالیت کنند.

 

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه بدون شک یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد هستند، گفت: جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خود را ایفا نماید، امروز باید به مساجد نگاه عمیق‌تری داشت و ضرورت دارد که مساجد شأن محوری خودشان را برای حل و فصل تمامی گرفتاری‌های یک جامعه دینی به کار گیرند.

 

حجت الاسلام قوامی خاطرنشان کرد: محور بودن مسجد، به این معنا نیست که فقط جمعیت زیادی در مساجد حضور یابند، یا اینکه صرفاً اقامه نماز جماعت باشکوهی در مساجد اتفاق افتد، بلکه این حداقل کاری است که باید در مساجد انجام شود. مساجد باید مرکز تبیین معارف اسلامی و ملجاء و پناه مردم باشند و طوری فعالیت کنند که در تمام ساعات شبانه روز، هر کس و در هر جا احساس نیاز در مسائل اقتصادی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی کرد، بهترین پناهگاه او مسجد باشد.

 

کد خبر 1163821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha