برگزاری «دوره فشرده تفسیر پژوهی» با اساتید معتبر حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام ساجدی از برگزاری دوره های فشرده تفسیر پژوهی با اساتید معتبر حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: جلسات این دوره از چهارده فروردین ماه در طول ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از طریق سایت و صفحه اینستاگرام آکادمی پخش می شود.

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان از برگزاری دوره های فشرده تفسیر پژوهی با اساتید معتبر حوزه و دانشگاه خبر داد و گفت: جلسات این دوره از چهارده فروردین ماه در طول ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از طریق سایت و صفحه اینستاگرام آکادمی پخش  می شود.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد جلسات این دوره از چهارده فروردین ماه در طول ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از طریق سایت و صفحه اینستاگرام آکادمی پخش  می شود و سپس از طریق همین صفحه در اختیار ثبت‌نام کنندگان قرار خواهد گرفت.گواهی شرکت در دوره از سوی دانشگاه تهران و آکادمی بین‌المللی حکمت صادر می‌شود.

 

وی با اشاره به دوره های این جلسات تصریح کرد: تفسیر قرآن کریم که عبارت است از بیان اسباب نزول و شرح و توضیح مراد آیات، به دو صورت ترتیبی یا موضوعی توسط عالمان دینی نگاشته می‌شود. وجود روش‌ها،‌ رویکردها و اهداف مختلف و بسیار متنوع باعث شده است که علم تفسیر خود به عنوان یک موضوع مستقل و گسترده مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرد. ما نیز در این دوره فشرده، به تفسیر به عنوان یک شاخه مهم از علوم اسلامی می‌پردازیم و جنبه‌ها و ابعاد مختلف آن را توسط تعدادی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. لذا مراد ما از «تفسیر پژوهی» در این دوره، مجموعه بحث‌هایی است که «درباره» تفسیر است و با خود تفسیر قرآن، چه ترتیبی و چه موضوعی، تفاوت دارد.

 

حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: سعی شده است در طراحی عناوین این دوره فشرده در ۳۰ جلسه، تمام موضوعات اصلی که به نحوی به تفسیر قرآن کریم مربوط می‌شود گنجانده شود. این موضوعات در چند بخش کلی قرار گرفت: بخش اول، مباحث مقدماتی تفسیر پژوهی است. بخش دوم با عنوان کاربرد دانش‌های دیگر در تفسیر و بخش سوم با عنوان رویکردهای تفسیری به بحث از روش‌ها، گرایش‌ها یا مکاتب تفسیری می‌پردازد. بخش چهارم با عنوان چشم‌اندازهای دیگر در تفسیرپژوهی به بحث‌هایی از قبیل مطالعات قرآنی توسط غیرمسلمانان می‌پردازد. مراد ما از این بخش، بررسی تفسیر از منظرهایی بیرون از منظومه تفکر شیعی یا اسلامی یا منظومه تفکر سنتی تفسیری است.

 

وی افزود: همچنین دو بحث با عنوان «سیره حضرت امیر و تفسیر قرآن» (در دو شب) و نیز «تقوا در قرآن» در این بخش به مناسبت شب‌های قدر در نظر گرفته شده‌اند.

 

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: جلسات این دوره،‌ به صورت روزانه در طول ماه مبارک رمضان از طریق سایت آکادمی پخش و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد اما افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سایت، پس از پخش اولیه، به فایل‌های ضبط شده جلسات در پروفایل کاربری خود دسترسی داشته باشند.

 

وی با اشاره به گواهی شرکت در دوره گفت: در پایان این دوره، متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل با شرکت در آزمونی که به صورت آنلاین برگزار می‌گردد، گواهی شرکت در دوره را که به صورت مشترک توسط آکادمی حکمت و مرکز بین‌المللی مطالعات دینی دانشگاه تهران صادر می‌شود دریافت کنند. شرکت در دوره تفسیرپژوهی برای همه علاقه‌مندان، رایگان است اما دریافت گواهی به صورت اختیاری و پس از قبولی در آزمون و پرداخت هزینه مربوطه است.

 

 

 

 

کد خبر 1164072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha