اصلی‌ترین مانع فرزندآوری نگرشی، بینشی و فرهنگی است/ مثبت سه دومین کتاب پرفروش ایران در سال ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه فرصت کمی تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور باقی مانده است گفت: اصلی‌ترین مانع فرزندآوری نگرشی، بینشی و فرهنگی است و ما باید مشکل فرزندآوری را با کارهای فرهنگی رفع کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در سال 1391 در سخنرانی که در خراسان شمالی داشتند موضوع فرزندآوری را مطرح کردند و از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه این مسأله را فراموش نکرده‌اند؛ ایشان با مشاهده برخی کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی به مسئله مهم جمعیت کشور در مسئولان دولتی و لزوم بازنگری در سیاست‌های تحدید نسل، روی سخن‌شان را در جلسات عمومی به‌سوی جامعه تغییر داده‌اند.

ایشان در اردیبهشت سال 93 با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به جوانی جمعیت کنونی، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند؛ این سیاست‌ها بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است؛ ایشان با در نظر داشتن نقش مهم جمعیت در پیشرفت کشور، تأکید فرمودند که لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

از سال 91 تا پایان سال جاری ایشان بیش از 50 بار به "مسئله جمعیت" اشاره و بر ضرورت اصلاح رویه غلط گذشته در تحدید نسل تأکید داشته‌اند.

تاکیدات ایشان نسبت موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری موجب شد که پژوهشگران و اندیشمندان و همچنین فعالان جبهه انقلاب اسلامی به این مسئله ورود کنند که یکی از شخصیت‌هایی که در این راستا گام‌های قابل توجهی برداشت حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، سخنران مذهبی و مسئول هیأت یا مهدی(عج) واوان اسلامشهر بود.

این شخصیت با محوریت هیأت یا مهدی اسلامشهر در راستای لبیک گفتن به ندای رهبر انقلاب اسلامی کتابی با عنوان «مثبت سه» تهیه کرده و محتوای این کتاب از سخنرانی‌های وی در این هیأت و همچنین سخنرانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) است که با اضافه شدن فیش‌های تحقیقی، تکمیل شده است.

نویسنده کتاب مثبت سه متعقد است که قطعاً این کتاب به تنهایی برطرف‌کننده بحران جمعیت نخواهد بود، اما به عنوان قطعه کوچکی از مجموعه اقدامات مردمی و دولتی ضروری در این حوزه، می‌تواند کمک‌کار ترویج این موضوع باشد.

همچنین، جامعه ایمانی مشعر که یکی از مجموعه‌ای فعال در حوزه جبهه انقلاب اسلامی و ساماندهی هیأت‌های مذهبی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در حوزه هیأت را دنبال می‌کند به عرصه جمعیت ورود کرده است و در این راستا ترویج کتاب «مثبت سه» را به‌عنوان یکی از برنامه‌های محوری در حوزه فرهنگ‌سازی فرزندآوری دنبال کرده است.

رونمایی از این کتاب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در هیأت میثاق با شهدا در محرم 1400 انجام شد و برای معرفی این کتاب، پویش ملی کتابخوانی «مثبت سه» نیز به‌عنوان یک برنامه اصلی در دستور کار قرار گرفت و بعد از این دبیران این پویش ملی کتابخوانی در استان‌های مختلف کشور تعیین شدند و طی نشستی در مجموعه پلاک 313 مسجد مقدس جمکران گردهم آمدند و به تبادل نظرات و پیشنهادات پرداختند.

مراسم افتتاحیه «پویش ملی کتابخوانی؛ مثبت سه» با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بعداز ظهر شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نخستین فردی بود که این پویش پیوست.

حجت‌الاسلام قمی در مراسم افتتاحیه این پویش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از دلایل با افتخار پیوستن بنده به این پویش پرشور معنوی این است که باور دارم درست‌ترین راه در حل مسائلی که به مردم برمی‌گردد این است که این مسائل با مردم مطرح شود؛ بنده همواره برای پیوستن به پویش کتاب انگیزه و آمادگی دارم، اما این پویش حکایت خاص‌تری دارد. چرا که این کتاب، کتابی درباره یکی از مسئله‌های امروز مردم و جامعه ایرانی است. این رویکرد که نباید با مردم درباره جمعیت سخن گفت رویکرد ناپسندی است.

رابطان استانی پویش کتابخوانی «مثبت سه» در استان‌ها فعال شده و این کتاب را به دست مردم می‌رسانند و همچنین علاقه‌مندان برای شرکت در پویش و تهیه کتاب با ۳٠ درصد تخفیف و ارسال رایگان، می‌توانند به وبسایت رسمی پویش مراجعه کنند و یا عدد ۳ را به سامانه ۳٠٠٠۱۵۴۲ ارسال نمایند. پاسخ سوالات مسابقه نیز باید از طریق پیامک به همین شماره اعلام شود.

در مرحله نخست این پویش از ۲۰ آذرماه تا ۲۰ اسفندماه 1400 دنبال شد و با توجه به استقبال مخاطبان این پویش تا 20 اردیبهشت‌ماه سال 1401 نیز تمدید شده است و مراسم اختتامیه 30 اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با روز ملی جمعیت در تهران برگزار می‌شود.

برای برگزیدگان این پویش جوایزی از جمله یک واحد آپارتمان مسکونی در تهران و اهدای 100 جایزه یک میلیون تومانی به بیش از 100 نفر درنظر گرفته شده است.

تا به امروز شخصیت‌هایی همانند حجج اسلام والمسلمین پناهیان، سرلک، سعیدی آریا، برمایی، موسویان، مسلم وافی، مرتضی وافی وئ خضری و همچنین مداحان مطرح کشور از جمله مهدی سلحشور، مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی، حنیف طاهری، حسین هوشیار، محمدی پناه، مسعود پیرایش و یزدان ناصری و همچنین چهره‌های مشهور از جمله محمد انصاری فوتبالیست، مژده لواسانی مجری و خانم دکتر اردبیلی متخصص جمعیت به این پویش پیوسته‌اند.

نویسنده کتاب مثبت سه تا به امروز در استان‌های مختلف از جمله کرمان، تهران، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، قزوین آذربایجان شرقی، همدان و کرمانشاه حضور یافته است و دیدار با نخبگان مذهبی، گفت‌وگوی رسانه‌ای با مردم استان‌ها، نشست با کادر و اعضای دانشگاه‌های علوم پزشکی، دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها را دنبال کرده است، همچنین حضور در استان‌های دیگر همانند چهارمحال بختیاری، زنجان، قم و اردبیل از دیگر برنامه‌های نویسنده کتاب مثبت سه خواهد بود.

جامعه ایمانی مشعر از ابتدای پویش ملی کتابخوانی مثبت سه پشتیبان این پویش بوده است و تا به امروز اداره‌کل تبلیغات اسلامی تهران نیز حمایت‌های مطلوبی داشته است، دبیرخانه پویش در قم و با هدایت و همراهی جامعه ایمانی مشعر تشکیل شده است و همچنان توسط این مجموعه درحال تبلیغ است.

این کتاب داستانی و رمانی نیست و بدون تبلیغات تلویزیونی و فقط با مشارکت مردم و تشکیل یک شبکه مردمی توانسته خود را معرفی کند.

نویسنده دومین کتاب پرفروش ایران در سال 1400،  می‌گوید: این کتاب قدمی بود که توسط یک هیأت مذهبی با حمایت جامعه ایمانی مشعر برداشته شد اما متاسفانه بسیاری از نخبگان مذهبی نیز متقاعد نشده و با ما همکاری نکرده‌اند و فروش این کتاب توسط نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های مختلف نبوده بلکه بیشتر به صورت مردمی بوده است، هر چند درخواست‌هایی برای فروش توسط نهادها داشته‌ایم اما به نتیجه نرسیدیم و متوجه شدیم که نسبت به موضوع فرزندآوری دغدغه‌مندی لازم در جامعه وجود ندارد درحالی‌که تهدید پیری جمعیت یک تهدید جدی است.

بر اساس پژوهش‌های نویسنده کتاب مثبت سه، اصلی‌ترین مانع فرزندآوری نگرشی، بینشی و فرهنگی است و ما باید مشکل فرزندآوری را با کارهای فرهنگی رفع کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی گلایه می‌کند که چرا تا به امروز هیچ مسئولی در شهرستان اسلامشهر با پویش مثبت سه همراهی نکرده است و این موجب دلگیری این نویسنده شده است چرا که تنهایی وارد میدان شده‌ اما کسی با وی همراهی نکرده است.

با اجرای پویش کتابخوانی «مثبت سه»، تا بیستم اسفندماه این کتاب به چاپ صد و دهم رسیده است و 110 هزار نسخه از این کتاب چاپ و در اختیار مردم قرار گرفته است و بر اساس پیش‌بینی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی نویسنده کتاب مثبت سه، این کتاب پرفروش ترین کتاب سال 1400 ایران خواهد شد.

قانون جوانی مجلس در سال جاری تصویب و توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت و دولت سیزدهم نیز برای اجرایی کردن این قانون تعلل کرده و باید در این زمینه مطالبه‌گری جدی از دولت صورت بگیرد چراکه فرصت کمی تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور باقی مانده است.

 

کد خبر 1164093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha