خانواده و آموزش پرورش در اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از انرژی نقش موثری دارند

سلاحی گفت: حدود ۶۰ درصد مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق شیراز در بخش خانگی و کشاورزی و بقیه در صنعت، ادارات، واحدهای تجاری و … هستند و خانواده و آموزش پرورش در اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از انرژی نقش موثری دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا سلاحی»، امروز (شنبه 20 فروردین) با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش میزان مصرف برق در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل روند افزایش دمای هوا و کاهش نسبی بارندگی‌ ها از مشترکان برق شیراز خواستار توجه جدی ‌تر به رعایت الگوهای مصرف برق هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز افزود: با فرا رسیدن فصل گرما شاهد افزایش مصرف برق خانگی و در حوزه کشاورزی برای استحصال آب به دلیل کاهش نزولات جوی هستیم و باید مصرف برق را به شکل مطلوبی در این ایام مدیریت کنیم تا دچار کمبود نشویم.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از عدم توازن تولید و مصرف، از سبک های نادرست استفاده از برق منشا می گیرد تا کمبود تولید و تمام مشترکان با اصلاح سبک مصرف و در پیش گرفتن راهکارهای بسیار ساده، می توانند میزان مصرف انرژی برق را تعدیل و مدیریت کنند.

سلاحی اعلام کرد: حدود ۶۰ درصد مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق شیراز در بخش خانگی و کشاورزی و بقیه در صنعت، ادارات، واحدهای تجاری و … هستند و خانواده و آموزش پرورش در اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از انرژی نقش موثری دارند.

وی ادامه داد:  شرکت توزیع برق شیراز برای تامین برق از تمامی راهکارها و ظرفیت های موجود مانند جلب مشارکت و امضای تفاهم نامه با تمامی مشترکان کشاورزی و صنعتی، جمع آوری ریسه های نوری، استفاده از کنتورهای هوشمند و کنترل پذیر، تشکیل کارگروه های تخصصی و جلب مشارکت تمامی دستگاه ها، سازمان ها و ادارت سیاستگزار و متولی فرهنگی استفاده می کند اما هر رویکردی در مدیریت بار به جز اصلاح و نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از انرژی، حکم راه کار موقت و کم تاثیر را دارد.

سلاحی اعلام کرد: وزارت نیرو برای ضابطه مند کردن مصرف برق از سال گذشته قوانینی تدوین و اجرایی کرده که شامل یک در میان کردن روشنایی معابر، تفاهم با اداره ها برای استفاده از نصف دیماند برق منصوب شده در ساعت کاری و ... است.

وی ادامه داد: مانند سال‌ های قبل با همکاری اداره کل آموزش و پرورش فارس، پویشی در استان برای دانش آموزان و والدین به عنوان 2 گروه هدف در فرهنگسازی برگزار شده که علاوه بر اهدای جوایز نفیس با استفاده از شیوه های نوین سعی در اصلاح الگوی مصرف می شود و علاقمندان برای کسب اطلاع بیشتر در مورد پویش می توانند به سایت shiraz edc. Co. Ir مراجعه کنند.

سلاحی تصریح کرد: مدیریت مصرف انرژی یک مبحث ملی و نیازمند مشارکت همگانی است و عوارض ناشی از کمبود تولید برق در بخش های تجاری، صنعتی، کشاورزی، خانگی و … اثر می گذارد و بهای جبران ناپذیر ناشی از کمبود تولید فقط با رعایت موارد بسیار ساده و عملیاتی قابل رفع است.

وی با ذکر توصیه های ساده برای مدیریت مصرف برق گفت: توجه به تنظیم سیستم برودتی روی دمای آسایش یعنی ۲۵ درجه سانتیگراد و بالاتر حدود 20 درصد مصرف برق را کاهش می دهد و استفاده از دور کند در کولرهای آبی نصف دور تند برق مصرف می کند.

سلاحی افزود: وسایل برقی مانند شارژرها، بلندگوها، پرینترها، مایکروفرها و … در حالت آماده بکار نیز برق مصرف می کنند و در زمان عدم استفاده باید از برق خارج شوند.

وی تاکید کرد: استفاده همزمان از وسایل پر مصرف برقی در زمان اوج مصرف با توجه به بالاتر بودن تعرفه برق در ساعات پرباری موجب افزایش هزینه برق منجر به افزایش بار شبکه می شود اما در ساعات کم باری از تعرفه مخفف برای محاسبه هزینه برق مصرفی استفاده می شود.

کد خبر 1164163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha