آماده‌سازی سند زیست‌بوم فرهنگی در خوزستان/ خود را موظف به شناسایی و حمایت از مجموعه‌ها و حلقه‌های میانی می‌دانیم

شهباز گهروئی از آماده‌سازی سند زیست‌بوم فرهنگی استان خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تایید این سند در تهران هستیم اضافه کرد: احتمالا این سند را خرداد ماه منتشر خواهیم کرد و مجموعه‌های فرهنگی دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محمد شهباز گهروئی» امروز (شنبه ۲۰ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع هفته هنر انقلاب اسلامی سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی اظهار کرد: ایرادی که در مجموعه‌های فرهنگی و هنری استان مشاهد می‌شد، نبود یک سند مشخص و مدون و نقشه راه دقیقی است که به افراد وابسته نباشد به طوری که به جای سلایق شخصی در آن برنامه حاکم باشد.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان افزود: در یک سال گذشته هنرمندان و کارشناسانی را برای تدوین این سند به کار گرفتیم و حوزه هنری استان خوزستان در حال حاضر دارای یک سند زیست‌بوم فرهنگی هنری است و این باعث شده اشرافی نسبت به حوزه هنر و ادبیات استان داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه با تکیه بر این سند، برنامه تحول سه ساله‌ تدوین شده است اضافه کرد: با این اقدام برنامه‌های ما در هر ۶ ماه مشخص بوده و اینکه قرار است در سال ۱۴۰۲ چه چشم‌اندازی محقق شود.

 

شهباز گهروئی تصریح کرد: چشم‌اندازی که تا پایان سال ۱۴۰۲ به دنبال تحقق آن هستیم «قرارگاه هنری پایداری و پیشرفت مردمی خوزستان و جنوب عراق» است و تلاش ما این است تا هر چه سریع‌تر این قرارگاه راه‌اندازی شود.

 

وی ابراز کرد: ما خود را قرارگاه هنری مردمی می‌دانیم یعنی موظف هستیم نسبت به شناسایی هنرمندان و مجموعه‌ها و حلقه‌های میانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، شبکه سازی و حمایت از نیازهای فرهنگی و هنری و تولیدات آنها اقدام کنیم.   

 

رئیس حوزه هنری خوزستان اذعان کرد: برای اولین بار می‌خواهیم ۸۰ درصد بودجه خود را با این مجموعه‌ها برنامه‌ریزی کنیم، به این معنا که مجموعه‌های مردمی در ذیل دو موضوع پایداری و پیشرفت ایده دهند و تا ۲ یا سه سال آینده بناست با همین هنرمندان و مجموعه‌های هنری اداره، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی شود.

 

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که حکمرانی مردم را محقق کنیم ادامه داد: می‌خواهیم حوزه هنری کمترین نقش تصدی‌گری را داشته باشد تا روزی برسد که این حوزه کاملا نقش ستادی و راهبری خود را ایفا کند و کار را به دست مجموعه‌های مردمی بسپارد.

 

شهباز گهروئی با اشاره به اینکه در این قرارگاه مردمی به دو موضوع کلان «پیشرفت مردمی» و «پایداری مردمی» می‌پردازیم عنوان کرد: در حوزه پیشرفت مردمی قصد داریم با کنار مسائل و آسیب‌های موجود در استان، ظرفیت‌ها را در حوزه‌های نیروی انسانی، امکانات و زیرساخت‌ها معرفی و الگوهای مردمی پیشرفت را روایت کنیم و جایی را که مردم یک پیشرفتی را خلق می‌کنند با زبان هنر در قالب مستند، تئاتر و ... بازتاب دهیم.

 

وی تاکید کرد: در موضوع پایداری مردمی نیز به دنبال روایت پایداری مردمی در موضوعاتی همچون مبارزه با استعمار، زمینه‌سازی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و افراد مطالبه‌گری که در این راه پایداری می‌کنند، هستیم.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان خاطر نشان کرد: امسال بناست ۲ میلیارد تومان برای برگزاری برنامه‌های مرتبط با این دو موضوع اختصاص داده شود که بخشی از آن از بودجه حوزه هنری و بخش دیگر از دستگاه‌های مرتبط به این کار است.

 

وی از آماده‌سازی سند زیست‌بوم فرهنگی استان خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تایید این سند در تهران هستیم اضافه کرد: سند زیست بوم، داشته‌های فرهنگی خوزستان است که احتمالا خرداد ماه آن را منتشر خواهیم کرد و مجموعه‌های فرهنگی دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

شهباز با اشاره به اینکه ما سند تحول خود را بر اساس این سند تدوین و تلاش کردیم که از موازی‌کاری پرهیز کنیم گفت: به دلیل هم مرز بودن خوزستان با کشور عراق و داشتن هنرمندانی با زبان عربی در استان، تصمیم گرفتیم برنامه‌های مشترکی را با هنرمندان این کشور در جنوب عراق برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به برخی اتفاقات فرهنگی هنری خوب استان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها اجرای تئاتر «عندما تنتهی تسقط» با همکاری کشور عراق و راهیابی آن در جشنواره فجر تونس که منجر به دیپلماسی فرهنگی خوبی جهت ایجاد زمینه‌ای برای راه‌اندازی کانون فعالان بین‌المللی تئاتر مسلمان شد.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان یاد آور شد: تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «حوض خون» اثر هنرمند خوزستانی، برتری «مجتبی حسینی‌فر» به عنوان بهترین کارگردان در جشنواره فجر، راهیابی پنج نفر از هنرمندان تجسمی در رشته عکاس و گرافیست به جشنواره فجر، دریافت جایزه سیمرغ توسط «نادر سلیمانی» هنرمند آبادانی در جشنواره فیلم فجر، برتری کتاب «قرارگاه سری نصرت» به قلم عباس هواشمی در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و ... از دیگر رویدادها بود.

 

کد خبر 1164197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha