مشکل جوانان در تامین آورده اولیه طرح «نهضت ملی مسکن»/ برای همه یک نسخه نپیچید

تامین آورده یکصد میلیون تومانی در طرح «نهضت ملی مسکن» تصمیمی است که جوانان و قشر کم درآمد جامعه را با مشکل مواجه می کند امری که رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به آن هشدار داده و گفته اگر همین روال ادامه پیدا کند شاهد انصراف افراد از این طرح هستیم.

خبرگزاری شبستان- جهرم: مسکن از دیرباز مهمترین نیاز بشر بوده و انسان ها در عصرهای مختلف به دنبال یک سرپناه امن برای زندگی خود بوده اند.

 

اگرچه امروز مسکن به عنوان یک کالای لوکس محسوب می شود که برای بسیاری از افراد دست یافتنی نیست اما به نظر می رسد تامین این نیاز اساسی مردم، همواره مورد دغدغه آنها بوده است.

 

تامین مسکن، از شعارهای انتخاباتی دولت ها بوده است به نحوی که هر نامزد انتخابات در برنامه های خود گریزی به این مقوله مهم و اساسی زده و وعده هایی شدنی یا نشدنی برای خانه دار شدن مردم داده است.

 

تحقق این وعده ها نیازمند عوامل متعددی است که مهمترین آن خروج مسکن از یک کالای سرمایه ای بوده که این مهم نیازمند توسعه و رونق ساخت و سازها در این حوزه است.

 

رونق ساخت و سازها علاوه بر خروج رکود در حوزه مسکن و خارج شدن آن از یک کالای سرمایه ای، مزیت های بسیاری دارد که از جمله آن رونق هزاران فرصت شغلی است؛ این در حالی است که مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، قیمت زمین، دستمزد نیروی انسانی و... سالانه افزایش پیدا می کند که همین امر موجب بالا رفتن قیمت مسکن می شود.

 

از سوی دیگر بسیاری از تولیدات داخلی در حوزه مسکن مورد استفاده قرار می گیرد که رونق گرفتن این حوزه باعث افزایش تولید داخلی و کاهش بیکاری در کشور می شود.

 

رونق مسکن از وعده های دولت سیزدهم بوده است که با سیاست گذاری هایی که انجام شده دولت قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی را احداث و تحویل متقاضیان دهد.

 

احداث ۴ میلیون مسکن در دستورکار دولت

وزیر راه و شهرسازی بهمن ماه سال گذشته در سفر به جهرم با اشاره به اینکه نیاز کشور سالانه بیش از یک میلیون واحد مسکونی است، از مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور یاد می کند که پرداختن به آن از وظایف وزارت راه و شهرسازی است.

 

 «رستم قاسمی» از برنامه های دولت برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال خبر داده که در حال حاضر حدود یک میلیون واحد در دست اجرا است.

 

به گفته وی، برای ساخت چهار میلیون مسکن ۲ پارت ۲ میلیونی تعریف شده که امید است به‌زودی به این سقف در گام اول برسیم.

 

عقب ماندگی فارس در حوزه مسکن

وزیر راه و شهرسازی البته این را هم گفته که استان فارس در حوزه مسکن دچار عقب ماندگی شده که امید است با کمک مسئولان استان این عقب ماندگی جبران و شاهد رونق و توسعه در این حوزه باشیم.

 

در استان فارس تا کنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در طرح ملی نهضت مسکن نام نویسی کرده اند که نشان از نیاز گسترده مردم به ویژه قشر جوان به این مقوله است.

 

از جمله معضلاتی که سبب شده استان فارس در حوزه مسکن دچار عقب ماندگی شود، عدم تامین زمین مورد نیاز برای آن است که وزیر راه و شهرسازی راه حل این مشکل را روش‌های مختلف از جمله زمین ‌های دولتی، زمین ‌های فاقد تغییر کاربری و زمین ‌های قابل الحاق عنوان کرده است.

 

فارس مشکلی برای تامین زمین ندارد

در عین حال معاون عمرانی استاندار فارس بر این مسئله تاکید دارد که در عمده شهرهای استان مشکل تامین زمین وجود ندارد و فرآیند کند استان در حوزه مسکن ناشی از انجام پروسه ‌های مربوط به ساخت و ساز است.

 

به گفته «محمود رضایی کوچی» مشکل زمین در برخی از شهرستان ‌ها به دلیل نبود زمین دولتی است چراکه در این طرح بنابر قیمت صفر زمین بوده تا مسکن با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد اگر بنا باشد زمین از دیگر منابع تامین شود هزینه بیشتری برای مردم دارد.

 

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی زمین آماده شده و وزارت راه و شهرسازی بانک اطلاعات خوبی برای این زمین ‌های آماده کرده است.

 

«محمدرضا رضایی کوچی» با اشاره به اینکه پیش از این بسیاری از این زمین‌ها در اختیار اشخاص یا نهادها بود یا اینکه بلااستفاده بوده ولی امروز با برنامه جهش مسکن این زمین‌ها احصاء شده این را هم گفته که استان ‌ها و شهرستان ‌ها در این خصوص وضعیت متفاوتی با یکدیگر دارند.

 

به اعتقاد وی، وزارت راه و شهرسازی در تأمین زمین خوب عمل کرده اما در بحث اجرای پروژه و ساخت مسکن هنوز نمره قابل قبولی نمی ‌آورد که باید به آن کمک کنیم تا این موضوع مهم سریع ‌تر انجام بشود.

 

برای همه یک نسخه نپیچید

مسئله تامین زمین که حل شود آنچه برای مردم به ویژه جوانان به عنوان دغدغه مطرح است، پرداخت هزینه اولیه در طرح ملی نهضت مسکن است؛ آنطور که رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید اکنون به افرادی که برای مسکن ثبت نام کرده اند، گفته شده است که در مرحله اول باید یکصد میلیون تومان پرداخت کنند در حالی که خیلی افراد نمی‌توانند این مبلغ را پرداخت کنند.

 

به اذعان رضایی کوچی، البته در این موضوع تنها وزارت راه و شهرسازی مقصر نیست، بلکه بانک‌ها هم بسیار نقش دارند و کمک بانک ‌ها در اجرای تسهیلات مهم است.

 

وی گفته به وزیر راه و شهرسازی تاکید کردم که برای همه نباید یک نسخه پیچیده شود و حتماً باید راهکاری را اندیشید تا متناسب با توان افراد اقساط بسته شود.

 

به اعتقاد نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اگر همین روال ادامه پیدا کند متأسفانه شاهد ریزش و انصراف افرادی که ثبت نام کرده اند خواهیم بود.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1164326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha