حضرت خدیجه همه دارایی خود را در برابر ایمان داد/همسرداری حضرت خدیجه(س) الگویی برای بانوان

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه زنان ما باید عزم و اراده حضرت خدیجه(س) را الگوی خود قرار دهند گفت: حضرت خدیجه(س) همه چیز خود را از دست داد اما ایمان را بدست آورد و سه سال زندگی سخت را در شعب ابی طالب(س) تحمل کرد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از قم، اسلام در کنار مردان بزرگ از زنانى صحبت مى‏ کند که قرین فرشتگان و هم‏کلام آنها، مورد توجه پیامبران و مقدّم بر بسیارى از آنان و کوثرى از ناحیه خدا هستند و این نمایانگر شخصیت والاى زن است.

 

قرآن کریم از چهار زن نمونه یاد می کند. یکی از این چهار زن ساره، همسر حضرت ابراهیم (ع) است که با فرشته ها سخن گفته و بشارت ملائکه را دریافت می کرد، دیگری مادر و خواهر حضرت موسی (ع) و سومی زن فرعون هستند که هر سه به نوعی با ستم فرعون مبارزه کردند و حضرت موسی (ع) را از کشته شدن نجات دادند، چهارمین زن نمونه قرآن حضرت مریم (ع) است که خداوند او را الگوی انسان های مومن معرفی می کند.

 

همچنین تاریخ اسلام مملوء از زنان نمونه ای است که هر کدام در زمان خود راه کمال را پیمودند و الگوهایی هستند که زنان مومن می توانند با تمسک به سیره و منش آنان قله های مرتفع دین را بپیمایند. از این دست زنان که برترین آنها از حیث مقام و جایگاه حضرت فاطمه (س) و بعد از ایشان حضرت زینب کبری (س) و همسران و دختران ائمه معصومین (ع) هستند می توان به حضرت خدیجه (س) اشاره کرد.

 

حضرت خدیجه(س) از نظر کمال، جمال، شخصیت و بزرگواری، سرور زنان زمان خود بود، از تباری که در میان خویشان خود به بلندی روح و همت عالی شناخته شده و دارای شخصیتی والا، فکری ثابت و دیدگاهی صحیح بود.


خدیجه این بانوى آگاه و پاک‏سرشت، و این دلباخته‏ فضیلت و معنویت، که اعتقاد به حق و حقیقت و تمایل به فضایل و کمالات، از خصایص ذاتى او بود، از همان دوران جوانى نیز یکى از مشهورترین زنان حجاز و عرب به شمار مى‏رفت.

 

وى که نخستین زن تاجر عرب و یکى از بزرگترین شخصیت‌هاى تجارى حجاز بود، حتى پیش از ازدواج با پیامبر (ص) نیز، از شهرتى شایسته برخوردار بود. چنان که نام وى نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ اعراب و قبائل عرب و در آثار و نوشته‏ هاى مورخین غیراسلامى نیز، به عظمت و تجلیل، یاد شده است.

 

به مناسبت دهم ماه رمضان مصادف با سالروز وفات آن بانوی بزرگ اسلام گفتگویی انجام داده ایم با حجت الاسلام والمسلمین سعید روحانی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم که در پی می آید:

 

حجت الاسلام والمسلمین سعید روحانی با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) گفت: حضرت خدیجه (س) اولین بانوی عرب در میان زنان بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد.


مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر(ص) خواب دیده بود خورشید از آسمان به خانه آنها فرود آمده و وقتی خواب خود را تعبیر کرد گفتند تو با کسی ازدواج می کنی که شهرت او عالم گیر خواهد شد و در همان ایام پیامبر(ص) از خدیجه خواستگاری کرد و ایشان را به همسری برگزید.

 

وی  ادامه داد: پحضرت خدیجه به خاطر زیبایی صورت و داشتن ثروت با پیامبر(ص) ازدواج نکرد بلکه حضرت خدیجه(س) زیبایی سیرت و وجود پیامبر را دیده بود و با ایشان ازدواج کرد که پایداری این ازدواج ناشی از درک صحییح حضرت خدیجه(س) از وجود پیامبر بوده است.

 


مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) در زندگی پاکباز بود گفت: ایشان تمام ثروت خود را در اختیار شخص پیامبر قرار داد و ایمان خود به پیامبر(ص) و حرکت در مسیر آن حضرت را در زندگی مشترک خود و ایشان به نمایش گذاشت.

 


حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه حضرت ابوطالب به دلیل مشکلات اقتصادی فرزند خود حضرت علی (ع) را به پیامبر(ص) سپرده بود تا از او نگهداری کند و در خانه او پرورش یابد،گفت: حضرت خدیجه(س) نیز با کمال اشتیاق حضرت علی(ع) را بدون کوچکترین اعتراض و ناراحتی پذیرفتند و امام علی(ع) در خانه پیامبر به شکوفایی رسید.

 


مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تاکید کرد: این وفاداری حضرت خدیجه به حضرت رسول،  نشان از عمق فهم و شخصیت ایشان در خانواده و اجتماع بوده که سرشار از ایثارگری و درایت در زندگی است.

 


وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) همیشه در راحتی و خوشی در کنار پیامبر(ص) نبودند بلکه در تمام مراحل سختی و دشواری همراه ایشان بودند افزود: حضرت خدیجه(س) حضوری درخشان در کنار پیامبر داشت و در تمام سختی دوران رسالت پیامبر(ص) همراه ایشان بود.

 

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد:حضرت خدیجه(س) آنقدر سخاوتمند بود که در دوران رسالت پیامبر از پول، ثروت و سرمایه خود به قبیله بنی هاشم کمک و مساعدت می کرد، رسول اکرم(ص) می فرماید: خدیجه زمانی به من ایمان آورد و ثروتش را در اختیار من نهاد که بزرگان عرب خواستار او بودند اما او با من ازدواج کرد و تا پایان عمر بر من وفادار ماند.

کد خبر 1165058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha