دانشگاه «قرویین»، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و مرکز آموزش مذهبی در شهر فاس مراکش

دانشگاه قرویین، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های مذهبی است که در شهر فاس در مراکش قرار دارد. این دانشگاه قبل از الازهر و الزیتونه تاسیس شده است. کتاب رکوردهای گینس این دانشگاه را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان ثبت کرده است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: دانشگاه قرویین به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان در شهر فاس کشور مراکش به شمار می آید. این دانشگاه یکی از نخستین دانشگاه ها و مراکز آموزشی است که قبل از الازهر، الزیتونه، قرطبه و  همه دانشگاه های اروپا ساخته شده است.

 

این دانشگاه را فاطمه الفهری، دختر محمد الفهری، بازرگان مراکشی در سال 245 هجری مطابق با 859 میلادی به عنوان بخشی از یک مسجد تاسیس کرد.

براساس اعلام یونسکو و کتاب رکوردهای گینس، این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه جهان است. امروزه تدریس در این دانشگاه همچنان انجام می شود.

 

این دانشگاه پیش از دانشگاه الزیتونه در تونس، الازهر در مصر و بسیاری از دانشگاه های اروپایی مانند دانشگاه سالرن که در سال 1050 میلادی در ایتالیا تاسیس شد، دانشگاه حقوق بولونیا، دانشگاه پاریس، دانشگاه پادوآ که در سال 1222 میلادی ساخته شد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج و دانشگاه سالامانکا در اسپانیا ساخته شد.

 

تاریخ قرویین

رواج علمی و تمدنی دانشگاه قرویین از عصر ادریسیان تا عصر حاضر ادامه دارد. به لطف این دانشگاه، شهر فاس به یک مرکز علمی تبدیل شده است که با مراکز علمی شناخته شده مانند قاهره، بغداد، قرطبه، دمشق رقابت می کند.

پیشرفت علمی در بسیاری از زمینه در زمان های قدیمی در این منطقه باعث شد تا مراکش را جایگاه برتر نسبت به کشورهای دیگر قرار دهد. مراکش در دوره رشد و گسترش اسلام به افتتاح مدرسه ها و مکان های آموزشی مختلف اقدام کرد. به همین دلیل، دانشگاه قرویین درشهر فاس به یکی از مهم ترین مراکز آموزشی دینی تبدیل شده است.این دانشگاه همچنین یکی از جاذبه های دیدنی در مراکش است.  

 

در ابتدا این مکان به عنوان یک مدرسه دینی افتتاح شد، اما به مرور زمان تغییراتی در این مدرسه شکل گرفت و به اولین دانشگاه جهان تبدیل شد. تعدادی مدرسه در اطراف آن ساخته شد و مسجد جامع با کتابخانه ها و کرسی های علمی تقویت شد.

به همین دلیل کتاب رکوردهای جهان گینس دانشگاه قرویین را قدیمی ترین دانشگاه جهان شناخته است. این دانشگاه اولین دانشگاه اعطای مدرک در جهان است.

 

خیلی از بزرگان و علمای دینی مراکش و لیبی در این مکان تدریس و تحصیل کردند. همچنین علاوه بر علمای مسلمان، غیرمسلمانان نیز در این دانشگاه تحصیل کردند. ابن البناء مراکشی، ابن رشید ال سبطی، ابن حاج الفاسی و ابن میمون الغماری از افرادی بودند که در این دانشگاه تحصیل کردند.

 

ابن خلدون، ابن عربی، لسان الدین بن الخطیب، ابومرزوق،  موسی بن میمون، پزشک و فیلسوف یهودی، پاپ سیلوستر دوم (گربرت دوریاک) در این دانشگاه تدریس می کردند. گفته می شود که سیلوستر دوم پس از بازگشت به اروپا، اعداد عربی را معرفی کرد.

شریف الدریسی نیز مدتی در آنجا ماند. زیرا ابن ظهر بارها با وی ملاقات کرد. دستور زبان ابن عجروم کتاب مشهور خود را درباره زبان در آن نوشت.

 

 

کد خبر 1165187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha