مقام بهشتی / حضرت خدیجه(س) بزرگترین حامی رسول اکرم(ص) بود

درویش با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) در اوج خودسازی و شکوفایی بوده و حتی در زمره مقربان بهشتی، عالی‌ترین درجات بهشتی را به تسبیح قرآن داشتند گفت: آنحضرت از پیشگامان و اولین افرادی بودند که به پیامبر خدا ایمان آوردند.

«رقیه درویش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تسلیت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) با اشاره به اینکه در فرازی از زیارت نامه پیامبر اکرم(ص) حضرت خدیجه را با این اوصاف صدا می‌زنیم و سلام می دهیم «سلام بر همسران پاک و نیکو کردارت که مادران مومنان هستند به ویژه آن بانوی صدق و راستی، آن بانوی پاک سرشت و پاک منش، آن بانوی خوشنود از خدا و مورد پسند خدا خدیجه کبری(س) که مادر مومنان است» بیان کرد: در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام کمتر بانویی مثل حضرت خدیجه(س)، همسر رسول خدا صلوات الله علیه درخشید.



این استاد حوزه و دانشگاه بهره‌مندی از صفات بسیار عالی انسانی و رفتاری حضرت خدیجه(س) را نشان دهنده بینش متعالی آن حضرت دانست و گفت: این نگرش و بینش آنچنان شخصیتی از حضرت ساخت که تا سال‌ها بعد از رحلت جانسوزشان هرگاه پیامبر خدا نام ایشان را می شنیدند اشک بر گونه های مبارکشان جاری می‌شد و از حضرت خدیجه(س) به بزرگی یاد می‌کردند.



درویش با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) اسوه نیکویی برای زنان مسلمان است با اشاره به دو بخش «شرافت مقام و امتیازات والای حضرت خدیجه» و «بینش و منش متعالی آن حضرت» اظهار کرد: شرافت مقام و امتیازات والای حضرت خدیجه(س) از این جهت است که در زندگی پر از افتخارشان امتیازات بسیار بالایی را دارا بودند که هرکدام آنها نشان از شرافت، مقام و جایگاه بلند بانوی بزرگ اسلام را دارد.



* مباهات خداوند به وجود حضرت خدیجه(س) از امتیازات ارزشمند ایشان بود
وی ادامه داد: امتیازات پرشکوهی مثل مباهات خداوند به وجود حضرت خدیجه(س) بر ملائکه، برخورداری از سلام و درود خداوند و فرشته وحی، افتخار همسری و همدمی بی نظیر با رسول خاتم از نعماتی است که حضرت خدیجه(س) داشتند.



درویش گفت: حضرت خدیجه(س) افتخار مادری نسل پاک پیامبر اکرم(ص) را داشته و از بین زنان عالم تنها ایشان بودند که به این مقام کمال انسانی دست پیدا کرده بودند و توانستند ائمه معصومین را مادری کنند و این امتیاز، امتیاز کمی نیست.


*حضرت خدیجه(س) موقعیت والا در بارگاه رحمانی و موقعیت بسیار با عظمت در زمین داشتند
وی با بیان اینکه ایشان موقعیت والا در بارگاه رحمانی و موقعیت بسیار با عظمت در زمین داشتند اذعان کرد: حضرت خدیجه(س) مقام استصفاء دارند، استصفاء به معنای برگزیدن، صاف و خالص هر چیز است و منظور از آن در آیات قرآن نوع انتخاب و اختیار و برتری دادن فرد یا افراد بر دیگران است.



درویش بیان کرد: اول خداوند عالم از این منظر حضرت خدیجه(س) را دارای یک مقام استصفاء می‌کند و به صراحت روایات نه تنها برگزیدن ایشان را در بین زنان عالم بلکه برگزیده شدن ایشان را در بین تمام انسان ها (چه زنان و چه مردان) مشخص می کند.



وی با اشاره به اینکه در قرآن این ویژگی به حضرت مریم هم نسبت داده شده و خداوند در سوره آل عمران آیه 42 فرمودند «یاد آورید هنگامی که فرشتگان گفتند ای مریم خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان برتری داده» افزود: اما رسول اکرم(ص) یکی از مصادیق این آیه را همسر گرامی خود، یعنی حضرت خدیجه(س) معرفی می کنند و به فرموده امیرالمومنین(ع)، رسول خدا فرمودند «بهترین زنان عالم چهار زن، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد و آسیه دختر مزاحم و همسر فرعون هستند».



درویش با بیان اینکه حضرت خدیجه بانوی برگزیده و سرور زنان عالم شناخته شده است در خصوص برخورداری از سلام خداوند و جبرئیل به وی اظهار کرد: رسول خدا(ص) در زمان بازگشت از سفر آسمانی معراج از جبرییل پرسید «آیا سفارش و پیامی هست» و جبرئیل گفت «درود خداوند عالم بر شما، فرشته فرمانبردار شما هستم و سلام خدا و فرشته فرمانبردارش را به حضرت خدیجه(س) برسانید».



وی اضافه کرد: پیامبر بعد از بازگشت هنگامی که همسر بزرگوارشان حضرت خدیجه(س) به پیشوازش آمدند سلام خدا و فرشته وحی را به ایشان رساندند و آن حضرت نیز با ادب و کمال بزرگواری در جوابی که حکایت از معرفت والایش داشت پاسخ دادند «همانا خداوند خود سلام است و سلام و سلامتی از سوی او و به سوی اوست و بر جبراییل سلام و درود باد».



* حضرت خدیجه(س) رویشگاه طیب و پاکیزه برای فاطمه زهرا(س)
درویش با تاکید بر اینکه خداوند به ملائکه خود در خصوص وجود حضرت خدیجه(س) مباهات می کنند، افزود: حضرت خدیجه(س) افتخار مادری بر نسل پیامبر اکرم را دارند و این امتیاز امتیاز کمی نیست که از بین تمام زن های جهان و از بین تمام همسران پیامبر(ص) فقط حضرت خدیجه(س) این سعادت را داشت که رویشگاه طیب و پاکیزه برای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این کوثر همیشه جاری باشد.



وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) از کمالات انسانی بهره مند بودند ادامه داد: آن حضرت در اوج خودسازی و شکوفایی بوده و حتی در زمره مقربان بهشتی، عالی‌ترین درجات بهشتی را به تسبیح قرآن داشتند چرا که از پیشگامان و اولین افرادی بودند که به پیامبر خدا ایمان آوردند.



درویش اظهار کرد: شریف‌ترین چشمه هایی که در بهشت قرار دارد و حضرت محمد و آل محمد از آن می نوشند حضرت خدیجه هم از مقربانی هستند که سبقت گرفتند و از کسانی هستند که از آن چشمه های بهشتی بهره مند می شوند.



وی گفت: حضرت خدیجه(س) از جمله اصحاب «اعراف» هم هستند، اعراف منطقه ای مرتفع و گذرگاه مهمی در حد فاصل میان بهشت و جهنم است که به بیان قرآن گروهی بر آن قرار دارند و بر بهشتیان و جهنمیان اشراف کامل داشته و هر کدام از آنها به چهره شناخته می شوند و به اصحاب جنت درود می فرستند و اصحاب جهنم را سرزنش و ملامت می‌کنند.



درویش در ادامه در خصوص بینش و منش بسیار متعالی حضرت خدیجه(س) نیز بیان کرد: معرفت بالا و با عظمت شان، قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای که در جریان بود و آن حضرت در آن قرار گرفته بود باعث شد که هم هدایت خودشان و هم هدایت بخشی رسول خدا را با تمام وجود بپذیرد.



*چراغ فطرتی که هیچگاه خاموش نشد
وی با تاکید بر اینکه آن حضرت حق‌طلبی، حق شناسی، راستگویی، درستکاری، شکیبایی و پایداری و حتی ایثار و فداکاری خود را تمام و کمال به حضرت رسول صلی الله علیه ثابت کردند افزود: چیزی که باعث شد حضرت خدیجه(س) به این مقامات دست پیدا کنند اول ایمان و اعتقاد راسخ و دوم حق جویی و حق پذیری آن حضرت و چراغ فطرتی بود که در وجودشان هیچگاه خاموش نشد.



درویش خاطر نشان کرد: ایثار و فداکاری که آنحضرت از خود نشان داد و هر چه را که داشت با سخاوت تمام در راه اسلام هزینه کرد و هر چند با اینکه خودشان در سخت‌ترین شرایط به سر بردند ولی تمام مال و اموال خودشان را تقدیم رسول الله کردند تا حضرت هزینه اسلام کنند از فطرت پاک و سالم وی بود.



وی در ادامه در خصوص راستی و درستی رفتار حضرت خدیجه(س) که ایشان را «صدیقه» می‌گویند بیان کرد: «صدیقه» به معنای بسیار راستگو و راست کردار و بعضی از لغت شناسان می گویند صدیق و صدیقه کسی است که گفتار، عقیده و اندیشه راست و راستگویی خودش را با کردار خودش کاملاً نشان می دهد و آن حضرت اینگونه بود.



درویش همچنین در خصوص مقاومت و صبوری که حضرت خدیجه(س) داشتند مخصوصاً در همان ابتدای اسلام که پیمان زندگی را با رسول خدا(ص) بستند گفت: در آن دوران زنها با حضرت خدیجه(س) ترک معاشرت کردند ولی حضرت از پای ننشستند و مقاومت و صبوری خودشان را با رابطه با زنان مشرک مکه مقدم کردند.



وی تصریح کرد: می توان گفت که بینش و  منش متعالی حضرت خدیجه(س) با ویژگی‌هایی که در ایمان، اعتقاد راسخ، نجابت، پاکدامنی، حق جویی و حق پذیری داشتند از وی یک شخصیت ممتاز ساخت که ایشان را به عنوان یکی از بهترین الگوهای جمال و کمال خداوند عالم نشان می دهد.

کد خبر 1165310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha