ایران و افغانستان یگانگی فرهنگی دارند

کاظمی با بیان اینکه ایران و افغانستان یگانگی فرهنگی دارند و اشتراکات تاریخی و زبانی زیادی داریم، گفت: یگانگی فرهنگی بیش از اشتراکات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدکاظم کاظمی، فعال فرهنگی افغانستانی شب گذشته (سه شنبه ۲۳ فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ایران و افغانستان یگانگی فرهنگی دارند و اشتراکات تاریخی و زبانی زیادی داریم، گفت:  یگانگی فرهنگی بیش از اشتراکات فرهنگی است و اگر این خط مرزی را که بین دو کشور وجود دارد، برداریم از خیلی جهات می‌بینیم مردمی با یک زبان، با یک کیش، آداب و رسوم و تاریخ و پیشینه مشترک مواجه هستیم. 

 
وی با بیان اینکه همه فلات ایران در پهنه تاریخی از نظر سرزمینی عملاً یک سرزمین بوده و گاهی ایران، گاهی خراسان نامیده می‌شده و نام‌های مختلفی داشته است، اضافه کرد: چیزی که سرزمین‌ها را مشخص می‌کند تنها مرز‌های جغرافیایی و آب و خاک نیست بلکه مرز‌های فکری، زبانی، عقیدتی و دیگر عواملی است که همه این‌ها در داخل یک مرز قرار دارد.
 
 
کاظمی درباره راه مقابله با این توطئه گفت: بهترین مقابله؛ شفاف سازی رسانه‌ای این موضوع، ورود رسانه‌ها و پیگیری این امور تا جایی است که مسئولان مملکتی در این مسأله ورود کنند و در جایی که خطایی به صورت فردی می‌تواند اتفاق بیفتد از سوی دو دولت و ملت از نظر قضایی و قانونی پیگیری لازم شود. در فضای مجازی و رسانه‌ای هم بکوشیم تا به سخنان غیرمعتبر و غیرمستند اعتماد نکنیم و آن مشترکات دیرین و همزیستی مسالمت آمیزی که بین دو ملت وجود داشته نکات برجسته‌ای است که می‌توانیم منعکس، منتشر کنیم و در بین همدیگر به اشتراک بگذاریم.
کد خبر 1165350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha