توسعه صنایع کوچک و متوسط راه خنثی سازی تحریم‌ها/ اشتغال؛ مهم‌ترین درخواست مردم در ملاقات‌های رو در رو

۵ میلیون متقاضی فقط برای ۱۱ هزار خودرو، توسعه صنایع کوچک و متوسط راه خنثی سازی تحریم‌ها، لزوم ایجاد انگیزه بین مردم برای اعلام تغییر کاربری‌های غیرمجاز، اشتغال؛ مهم‌ترین درخواست مردم در ملاقات‌های رو در رو برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۴ فروردین شبستان به شرح زیر است:

۵ میلیون متقاضی فقط برای ۱۱ هزار خودرو

مهدی دادفر درباره سرانجام مصوبه واردات خودرو  در برنامه «گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو گفت: ما چه صنعت خودروسازی و قطعه سازی داشته باشیم و چه نداشته باشیم اصل این است که نیاز‌های روزمره مردم توسط دولت و حاکمیت رفع شود.

 
وی با بیان اینکه ۵ میلیون متقاضی برای ۱۱ هزار خودرویی که ایران خودرو در هفته گذشته برای فروش گذاشت شکل گرفت افزود: همه این پنج میلیون نفر نیازمند خودرو نیستند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: متوسط تولید و واردات طی ده سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده که این تعداد را مردم خریدند و استفاده می‌کنند بنابراین متوسط جذب تقاضای خودرو در کشور ما یک میلیون دستگاه است، اما در شرایطی که هنوز قادر به تولید این حجم از خودرو نیستیم عده‌ای موضوع واردات را به مسائل دیگر گره می‌زنند.
 
 
 
 
امروز (چهارشنبه ۲۴ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۲۴۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۶۵.۶۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۱,۸۶۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۴,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۳,۱۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۶,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۲۴ فروردین) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۸,۲۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۵,۴۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۸,۰۱۰ ریال رسید.

 

توسعه صنایع کوچک و متوسط راه خنثی سازی تحریم‌ها

شفیعی زاد مدیر توسعه بنگاه‌ها و کارآفرینی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به این سوال که بواسطه ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و با توجه به آمار و ارقامی که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نسبت به سال ۹۸ و ۹۹ چه مقدار باعث کارآفرینی شده اند، گفت: ایجاد اشتغال از راه توسعه صنایع کوچک و متوسط صورت می‌گیرد و همه کشور‌ها تلاش می‌کنند تا صنایع کوچک و متوسط کشورشان را ارتقا دهند، یکی از راه‌های خنثی سازی اثرات تحریم‌های ظالمانه کشور‌های غربی علیه کشور، همین توسعه صنایع کوچک و متوسط بوده که این امر با تاکیدات مقام معظم رهبری محقق شده است.

 

شفیعی زاده افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دو وظیفه اصلی را برای اشتغال و کارآفرینی پی گیری می‌کند، در درجه اول ما بحث ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاران و صنعتگران کشور را در دستور کار داریم که در حال حاضر ۱۰۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور ایجاد شده است و برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند در آنجا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنند و با آخرین آماری که وجود دارد، حدود ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی با اشتغال حدود ۹۶۱ هزار و ۹۱۰ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند و خوشبختانه نیاز‌های داخلی کشور را فراهم می‌کنند که این امر باعث حذف وابستگی کشور به واردات و ارزآوری خواهد شد و این کار نقطه قوتی برای کشورمان است که باعث خنثی شدن حدودی از اثرات تحریم شده است.



مدیر توسعه بنگاه‌ها و کارآفرینی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با توجه به بحث هزینه‌های ثابت و محدودیت منابع و قدرت مالی بخش خصوصی، اولویت‌های بخش صنایع کوچک و متوسط را درباره اینکه یک شهرک از لحاظ اقلیم و بستر مناسب چه مسیری را باید طی کند تا رونق پیدا کند، گفت: وظیفه حاکمیتی دولت و مجموعه ارکان نظام این است که ما در هر منطقه شرایط و ظرفیتی را فراهم کنیم که اگر صنعتگری علاقمند به ایجاد یک واحد صنعتی کسب و کار کوچک و متوسط بود، زمینه استقرارش فراهم شود و خوشبختانه در حال حاضر در این ۱۰۲۵ شهرک و نواحی صنعتی که در کل کشور پوشش داده ایم مناطق بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و ایجاد واحد‌های صنعتی با تامین امکانات زیربنایی که در واقع واحد‌های صنعتی احتیاج دارند از جمله آب و برق و گاز و ... فراهم شده است.

 

لزوم ایجاد انگیزه بین مردم برای اعلام تغییر کاربری‌های غیرمجاز

«سید جواد ساداتی نژاد» در اولین جلسه قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: امسال در حوزه صدور اسناد کشاورزی باید تحولی داشته باشیم تا بتوانیم به صدور اسناد تمام اراضی کشور تا پایان دولت برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تشکر از زحمات تمامی دستگاه‌ها برای همکاری با این مجموعه در قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی افزود: کنار هم‌نشینی، قدرتی برای صدور اسناد ایجاد کرده است، به‌طوری‌که وحدت، با هم بودن و هم‌افزایی ایجاد قدرت می‌کند و موجب می‌شود تا مشکلات حل شده و سرعت ما در این حوزه افزایش یابد.

وی با اشاره به دعوت از استان‌هایی که در صدور اسناد اراضی در رتبه‌های آخر قرار دارند، تصریح کرد: روسای این سازمان‌ها باید به ارائه گزارش در این بخش بپردازند، همچنین در این حوزه به آن‌ها زمان مشخص برای تغییر رتبه داده شود.

وی ادامه داد: در خصوص صدور اسناد اراضی کشاورزی باید گزارش به دولت ارائه دهیم، همچنین در پایان خواسته‌هایمان را به‌صورت واضح به دولت اعلام کرده و مصوبه داشته باشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری در این خصوص، یادآور شد: باید در تغییر کاربری قطعاً با همه سال‌ها فرق داشته باشیم و این جز وظایف ما بوده و فرمان است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین باید تفاهم‌نامه‌ای با سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران امضا کنیم و مردم را نسبت به تغییر کاربری و عواقبش در حوزه غذا برای کشور حساس کنیم.

وی گفت: مردم باید احساس کنند که موضوع تغییر اراضی یک مشکل بین نسلی است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه قضایی برای مجوز ساخت‌وساز نیازمند وحدت رویه هستیم، تصریح کرد: این موضوع نیازمند کار تخصصی در حوزه حقوقی و قانونی است.

 

اشتغال؛ مهم‌ترین درخواست مردم در ملاقات‌های رو در رو

«عیسی زارع‌پور» سه شنبه شب در اینستاگرام خود به شرح ملاقات‌های رو در رو با مردم پرداخت.

وی در این پست نوشت:‌ ملاقات‌های رو در روی مردمی با همکاران، مخاطبان و ذی‌نفعان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را خیلی دوست دارم. در این ملاقات‌ها نکاتی دستگیر آدم می‌شود که معمولاً در سازوکار عادی مکاتبات و گزارش‌های اداری مغفول می‌ماند.

زارع‌پور افزود: گاهی گره‌ای به سهولت از کار یا زندگی همکاری باز می‌شود. گاهی حقی که ضایع شده با هشدار یا پیگیری جبران می‌شود و گاهی ایده‌ای نو با مشورت، کمک و حمایت به ثمر می‌نشیند و باعث خیر می‌شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: هفته قبل در نخستین جلسه ماهانه ملاقات مردمی در سال جدید، میزبان تعدادی از هموطنان و همکارانم از سراسر کشور بودم. بعضی از ملاقات‌شوندگان از شهرستانهای دور دست آمده بودند تا از این چند دقیقه ملاقات گره از کارشان باز شود. درخواست‌های این عزیزان را در حد اختیارات و مقدورات اجابت کردم.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال، گرفتاری‌های شغلی و مالی، پیچ و خم‌های اداری بر سر راه کسب و کارهای نو و دانش‌بنیان‌ها مهمترین درخواست ملاقات‌شوندگان بود. برخی هم مشاوره‌های قابل تاملی دادند که قطعاً به کارم خواهد آمد.

کد خبر 1165359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha