حال و هوای مسجد جامع «زیتونه» تونس در ماه رمضان

مسجد جامع زیتونه، قدیمی ترین مسجد تونس در ماه رمضان با حضور گسترده نمازگزاران و گردشگران رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع زیتونه در شهر عتیقه تونس، دومین مسجدی است که بعد از مسجد جامع عقبه بن نافع قیروان در این کشور بنا شده است.

 

مسجد جامع زیتونه، قدیمی ترین مسجد شهر تونس است که در ماه رمضان قبله نمازگزاران و مکان گردشگری مسلمانان به شمار می رود.

 

در ماه رمضان، مسجد جامع زیتونه مملو از جمعیت زائران و نمازگزاران می شود و رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد و نمازگزاران برای اقامه نماز تراویح به این مسجد می روند.

 

مسجد جامع زیتونه از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد تونس است که در سال 698 میلادی به دستور حسان بن نعمان بنا شده است.

 

مساحت مسجد جامع زیتونه، پنج هزار متر مربع است و 184 ستون داخلی دارد و این مسجد، یکی از بزرگ‌ترین و اولین دانشگاه‌ها در تاریخ اسلام را در برمی‌گیرد و بسیاری از محققان اسلامی از «محمد بن علی مازری» و «ابن خلدون» گرفته تا یکی از شاعران بزرگ اهل کشور تونس، یعنی «ابوالقاسم شابی» از دانشگاه زیتونه فارغ‌التحصیل شده‌اند.  این مسجد، 9 ورودی مختلف دارد.

 

«الجامع الزیتونه» در زبان عربی به معنی «مسجد درخت زیتون» است و در رابطه با این اسم، دو نظریه وجود دارد. عده ‌ای معتقدند در نزدیکی این بنا، یک درخت زیتون قرار داشته و نام مسجد به این موضوع برمی ‌گردد، اما تحقیقات اخیر نشان داده که مسجد زیتونه بر روی کلیسایی مسیحی ساخته شده و یک تاریخدان تونسی قرن 17 میلادی نیز به وجود مقبره‌ی «سنت اولیویا» (Saint Olivia of Palermo) در این محل اشاره کرده بود. سنت اولیویا، یکی از قدیسان مسیحی به شمار می‌رود و به خصوص در شهر پالرموی ایتالیا بسیار مورد احترام است. با پیدایش دین اسلام و تغییر این کلیسا به مسجد، آن را همچنان وقف سنت اولیویا کردند اما نامش را به معادل اسم آن در زبان عربی، یعنی الزیتونه تغییر دادند.

 

در سال‌ 114 هجرى‌ (733 ميلادى‌) والى‌ آفريقا امير عبدالله بن‌ الحبحاب‌ به‌ توسعه‌ و بازسازى ‌مسجد زيتونه‌ پرداخت‌. از جمله‌ اين‌ كه‌ پى‌هاى‌ آن‌ را قوّت‌ و استحكام‌ بخشيد.

 

در سال‌ 250 هجرى‌ (864 ميلادى‌) در دوران‌ خليفه‌ المستعين‌ بالله، ابو ابراهيم‌ احمد اغلبى‌ گنبد مسجد را ساخت‌.

 

در سال‌ 381 هجرى‌ (991 ميلادى‌) ابوالفتح‌ منصور بن‌ ابو الفتوح‌ يوسف‌ بن‌ زيرى‌ دومين‌ پادشاه ‌سلسله‌ى‌ صناجيان‌ به‌ تعمير و ترميم‌ گنبد تالار مسجد جامع‌ زيتونه‌ پرداخت‌.

کد خبر 1165545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha