تقلا برای یک تاریخ تولد رُند/ لاکچری بودن به قیمت تهدید سلامت مادر و فرزند!

برخی والدین به دنبال عدم شفافیت در تاریخ های کمیاب و رُند همانند ۰۱.۰۱.۰۱ و یا ۰۱.۲.۳ متقاضی زایمان اشرافی و به اصطلاح لاکچری به قیمت تولد فرزندانی نارس می شوند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: انتخاب تاریخ های تقویمی کمیاب برای برخی مصداق اشرافی و لاکچری بودن است، سال قبل زایمان در تاریخ رُند 99.9.9 بر سر زبان ها افتاده بود و امسال هم تب زایمان در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ و ۰۱.۰۲.۰۳ بالا گرفت.

 

اصرار بر لاکچری بودن را می توان برای مراسم نامزدی، عقد و یا قراردادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را کمی تحمل کرد ولی این اصرار برای زایمان زنان باردار آن هم وقتی هنوز نوزاد نارس است می تواند بسیار خطر آفرین و عواقب جبران ناپذیری برای مادر و جنین داشته باشد.

 

برخی والدین به دنبال عدم شفافیت در تاریخ های کمیاب و رُند متقاضی زایمان اشرافی و به اصطلاح لاکچری شده و سبب به دنیا آدن فرزندان نارس و به زور «تقویم» می شوند.

 

 

این والدین غافل از خطرات و پیامدهای غیرقابل جبران زایمان زودرس، قصد دارند به هر شکل ممکن با صرف هزینه گزاف فرزندشان در این تاریخ متولد شود. در شرایط کنونی فقط دغدغه و اولویت درصد اندکی از خانواده‌ها و مادران، بارداری است که از رفاه اقتصادی بالا برخوردار بوده و در چارچوب زندگی تجملی و تظاهرات اشرافی‌گرانه در پی خودنمایی هستند.

 

طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرارمی دهد.

 

متقاضیان زیادِ تاریخ تولد رُند / زایمان لاکچری در 1401.1.1 در بیمارستان ولی عصر نداشتیم

«زهره خزاعی»، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: برای زایمان در تاریخ های رند، لاکچری و اشرافی در خراسان جنوبی هم تقاضاهای زیادی داشته ایم ولی به هیچ عنوان قبول نکرده ایم.

 

این متخصص با بیان اینکه یک مورد هم سزارین انتخابی در بیمارستان ولی عصر (عج) در روز اول امسال نداشته ایم، گفت: وزارتخانه هم زایمان ها را بررسی می کنند اما غیر از این ابلاغیه هم اگر مریضی درخواست زایمان در روز خاصی را بکند ما قبول نمی کنیم مگر موردی اورژانسی باشد.

 

وی تصریح کرد: برای زایمان در 9.9.99 هم ما مریضی داشتیم که از روز قبل اعلام کرده بودیم باید زودتر سزارین شود اما مریض از زایمان خودداری کرده بود و در این تاریخ، اورژانسی زایمان کرد اما مادر خطر پارگی رحم را داشت لذا ما به عنوان پزشک مجبوریم کار بیمار را انجام دهیم، جالب است که تقاضا برای زایمان فقط برای تاریخ های رند نیست بلکه متقاضیان به دلایل مختلف و مناسبت های مختلف قصد سزارین های انتخابی را دارند.

 

وی با بیان اینکه به هیچ وجه بدون دلیل سزارین انتخابی را قبول نمی کنیم، ادامه داد: سزارین های انتخابی بیشتر در شهرهای کلان و با هزینه های هنگفت انجام می شود اما در استان خراسان جنوبی سزارین انتخابی معنایی ندارد گرچه تقاضاهای زیادی هم داریم.

 

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه بیشتر تحصیل کرده ها متقاضی زایمان در تاریخ رند هستند، گفت: یکی از بیمارانم با اینکه باید اسفند زایمان می کرد صبر کرد تا بچه در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ در شکم مدفوع کرد و برای مادر و جنین خطر آفرین شد، زایمان مگر ماشین هست که مدل آنها فرق داشته باشد!

 

خزاعی ضمن این مطلب که زایمان انتخابی برای تاریخ رُند منجر به تولد نوزاد نارس و نیاز جنین به ان آی سیو می شود، گفت: همکاران دانشگاه ولی عصر از این اقدام صرف نظر کرده اند چراکه وزارتخانه رصد می کند و سزارین انتخابی در بیمارستان های دولتی معنایی هم ندارد.

 

وی گفت: طبقه مردم خراسان جنوبی محروم است و مردم پول زیاد و هنگفتی هم ندارند که بخوانند صرف تولد های لاکچری کنند اما در تهران بریا اینگونه زایمان ها مردم حاضرند 11 میلیون هزینه کنند.

 

تاریخ لاکچری و فقر فرهنگی

«طلعت علیمی» کارشناس مامایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: مرکز توحید یک مورد زایمان در تاریخ ۰۱.۰۱.۰۱ داشته ایم که اورژانسی بوده است نه انتخابی.

 

وی تصریح کرد: برای تاریخ 99.9.9 متقاضی زیادی برای زایمان انتخابی و تاریخ تولد رند داشتیم ولی امسال برای ۰۱.۰۱.۱ متقاضی نداشته ایم. امسال در مرکز بهداشت جوادیه دو نوزاد، مرکز بهشتی یک نوزاد، رجایی سه نوزاد، غدیر یک نوزاد، مهرشهر سه نوزاد و آوینی سه نوزاد سزارین داشته ایم.

 

این کارشناس با بیان اینکه جنین هر وقت کامل شد، خودش از رحم بیرون می آید، گفت: اما جنین نارس ریه های او ناقص و در وزن گیری و رشد او اختلال ایجاد می شود، همچنین سزارین انتخابی سبب خونریزی مادر و سبب افسردگی های بعد از زایمان می شود.

 

وی تصریح کرد: متقاضیان تاریخ تولد رُند فقر فرهنگی دارند و به دنبال لاکچری بودن و اشرافی گری هستند و خود را می خواهند با فرهنگ جلوه دهند ولی برعکس دارای فقر فرهنگی هستند.

 

تولد ۷۶ نوزاد در ۰۱.۰۱.۰۱ در خراسان جنوبی

«علیرضا مهرآور»، مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از تولد ۷۶ نوزاد در ۰۱.۰۱.۰۱ در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۲ ولادت مربوط به پسران و ۳۴ واقعه ولادت دختران بوده است.

 

وی گفت: از این ولادت‌ها ۲۵ مورد واقعه ولادت مربوط به مرکز استان و شامل تولد ۱۲ دختر و ۱۳ پسر است.

 

مهرآور  با بیان اینکه در سال گذشته ۹۹.۳ درصد ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است، یادآور شد: سال گذشته ۹ هزار و ۹۸۴ واقعه ولادت در مناطق شهری و چهار هزار و ۹۶۰ واقعه ولادت در روستا‌های خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

 

افزایش ولادت در خراسان جنوبی

وی گفت: در مجموع در سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۴۴ واقعه ولادت در خراسان جنوبی به ثبت رسید که با افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

 

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: در سال 1400 میانگین سن مادرانی که صاحب فرزند شده اند 30 و پدران 34 سال بوده است، که در این مدت به ازای هر 100 واقعه ولادت دختران، 108 پسر به دنیا آمده است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1165579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha