هنرمند و نویسنده انقلابی رسانه گویای ندیدنی ها و نشنیدنی هاست

حجت الاسلام طالبی مازندرانی با بیان باید کتاب هایی که گویای حقایق ایران و انقلاب اسلامی است، چاپ و ترجمه شود، گفت: زندگی شهدای انقلاب و دفاع مقدس می تواند زمینه ساز ساخت فیلم و سریال ها ی جذاب و اثرگذار باشد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: پس از شهادت سید مرتضی آوینی شهید سید مرتضی آوینی در بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.حوره هنری از 20 تا 27 فروردین را هفته« هنر انقلاب» نامید که هر سال برنامه های مختلف و متنوعی  در این هفته برگزار می کند. به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی گفتگویی با «حجت الاسلام صادق طالبی مازندرانی» ترتیب دادیم. وی نویسنده،مترجم، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه است. بانوی کرامت،مسافر عشق، نوروزنامه ، صحیفه حسینیه، مصیبت نامه حضرت ابوالفضل(ع)، فضایل حضرت زینب(س)، طب الائمه و روضه ها و گریزها  ازجمله آثار این نویسنده است. متن گفتگو با حجت الاسلام طالبی مازندرانی بدین شرح است:

 

هنرمند انقلابی چه ویژگی هایی دارد؟

پیامبر اکرم (ص) فرمودند« قلم یک عالم به اندازه خون شهدا ارزش دارد». با توجه به این فرمایش حضرت محمد(ص)، نویسنده و هنرمند انقلابی بسیار می تواند اثرگذار باشد. ما بسیاری از مسایل دین را از اهل قلم داریم. احادیثی که به ما رسیده، گواه این مسئله است. اهالی قلم و هنر شخصیت هایی هستند که می توانند با استفاده از قلم و هنر خود انقلاب و اسلام را معنا کنند. نویسندگان و هنرمندان می توانند با قلم و هنر خود چه با زبان کودکانه و چه با زبان نوجوانانه و حتی با زبان بزرگان انقلاب را ترسیم و تشریح کنند برای کسانی که خیلی از مسایل را ندیدند. نویسنده و هنرمند انقلابی می تواند با آثار خود موجبات فهم بهتر از انقلاب را برای افراد فراهم کند. هنر و قلم هنرمند و نویسنده آن قدر ارزش دارد که مانند رسانه، گویای مسایلی است که ممکن است آنها را ندیده و نشنیده باشیم.

 

نویسنده و هنرمند انقلاب تا چه اندازه می تواند آرمان های انقلاب را به جهانیان معرفی کند؟

گاهی می بینیم کتابی را که اثر بزرگان غرب است به فارسی ترجمه کردند. غرب نیز باید کتاب های ما را ترجمه کند. خوشبختانه برخی از کتاب های ما در سایر کشورها ترجمه شده است. یک نویسنده انقلابی باید آن قدر زیبا بنویسد که دنیا به لرزه درآید، باید طوری انقلاب را معرفی کند که جهانیان با زمینه ها و اهداف انقلاب آشنا شوند. وقتی کسی می آید آیات شیطانی را می نویسد و توجه ها را به خود جلب می کند و با یک حرکت اشتباه به مبارزه با دین می پردازد، ما نیز باید در مقابل چنین افرادی تلاش کنیم که اسلام و انقلاب را به خوبی و به زیبایی به جهانیان معرفی کنیم تا چنین توطئه هایی خنثی شود. هنرمندان می توانند در قالب های مختلف هنری، انقلاب و پیام های انقلاب به جهانیان معرفی کنند تا غرب و شرق بدانند که اسلام چیست، انقلاب ما چیست، شهدای ما چه کسانی بودند، انقلاب ما چگونه شکل گرفت. در جریان انقلاب ما شهدایی از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان داشتیم و حتی برخی از مسیحیان در جبهه های دفاع مقدس به شهادت رسیدند. حرکات زیبای امام بود که با زبان زیبا و گویا همه را جذب ایران و اسلام کرد. در حال حاضر نیز نویسندگان و هنرمندان ما با قلم و آثار هنری خود می توانند ایران و انقلاب را به جهانیان معرفی کنند

 

چقدر در معرفی انقلاب در قالب های ادبی و هنری به سایر کشورها موفق عمل شده است؟

اگر بگویم در این زمینه خیلی خوب عمل کردیم، اشتباه است. متاسفانه اهل قلم آن طور که شایسته و بایسته است در زمینه انقلاب قلم نزدند. در این اواخر در زمینه نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس کتاب هایی نوشته شد که توجه مقام معظم رهبری را به خود جلب کرد و ایشان بر آنها تقریظی نوشتند. هنوز جای کار بسیاری در مورد انقلاب وجود دارد زیرا انقلاب هنوز معنا نشده است. هنوز بخش هایی از انقلاب مغفول مانده است. حدود 250 هزار شهید در دوران دفاع مقدس خون دادند، خون رنگین آنها می تواند زمینه ساز تولید کتاب های اثرگذار و زیبایی باشد که انقلاب و ایران را به دنیا معرفی کند. خاطرات جانبازان ما باید در قالب کتاب و هنرهای مختلف شکل گیرد. برخی از افراد در دوران دفاع مقدس توبه کردند و به جبهه رفتند از خدا طلب شهادت کردند و وصیت نامه ای نوشتند که گویی یک عالم آن را نوشته است. کاملا مشخص است که خداوند به آن جوان ها چه عنایتی کرده است. این اسرار باید در قالب های ادبی و هنری تبیین شود. جوانانی بودند در عرصه انقلاب و دفاع مقدس که همچون حر، عارف شدند. اینها باید برای جوانان خودمان و حتی جهانیان تبیین شود. باید در قالب های ادبی و هنری تشریح شود که انقلاب چه بود که این همه جوان خون خود را در راه آن نثار کردند.

 

برای معرفی هرچه بهتر انقلاب اسلامی در قالب های هنری و ادبی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

یکی از اقدامات اساسی پیوند هنرمندان و نویسندگان با خانواده شهداست. بسیاری از پدران و مادران شهدا از دنیا رفته اند. نویسندگان و هنرمندان باید با بازماندگان خانواده شهدا ارتباط برقرارکنند تا زندگی آن عزیزان بررسی شود و مطمئنا از دل این ارتباط کتاب، فیلم، سریال و آثار هنری دیگری که بسیار خوب و اثرگذار خواهد بود، خارج می شود. خانواده هایی داریم که هفت شهید نثار انقلاب کرده اند. مسلما یک تبلور نوری در چنین خانواده هایی وجود داشته است که باید با ظرافت و دقت در قالب های ادبی و هنری ارایه شود. علاوه بر این مسئولان ما باید از نویسندگان و هنرمندان انقلابی حمایت کنند؛ به عنوان مثال نویسنده ما برای چاپ کتاب نیاز به حمایت مالی دارد. خوب است کتاب هایی که نوشته می شود، پیوست فرهنگی داشته باشد و در قالب بازی و انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی نیز ارایه شود تا تاثیرگذاری آن بیشتر و گسترده تر باشد.

کد خبر 1165621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha