دبیرخانه طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال به طراحان گیلانی رسید

امامی گفت: دبیرخانه طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال در جام جهانی به طراحان گیلانی سپرده شده و در این استان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «سید مجید امامی» شب گذشته (چهارشنبه، ۲۴ فروردین) در جلسه با فعالین حوزه مد و لباس گیلان در خانه فرهنگ رشت با تاکید بر لزوم طراحی پوشاک عفیفانه و زیبا گفت: کارگروه مد و لباس کشور امسال اهتمام جدی در طراحی پارچه و حتی بسته بندی پوشاک دارد.

 

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگانی که با خرید طرح های فعالان مد و لباس کشور به تولید آن می پردازند افزود: ۲ میلیارد تومان سرمایه در گردش چهاردرصدی به این تولیدکنندگان برای تولید طرح های برتر جشنواره‌ های مد و لباس کشور پرداخته می شود.

 

وی با انتقاد از اینکه با گذشت بیش از ۱۰ سال از جشنواره های مد و لباس متاسفانه شاهد تغییری در این حوزه نیستیم تصریح کرد: طراحان داخلی تقویت نشده و به تولیدکنندگان متصل نشده اند. اگر کارگروه مد و لباس کشور به درستی به وظایف خود عمل می‌کرد تولیدکنندگان چاره ای جز پیوند با طراحان برای تولید پوشاک نداشتند.

 

*هنوز در تولید چادر مشکی در داخل کشور مشکل داریم

امامی طراحی لباس مشاغل، بانوان و کودک و نوجوان را از اولویت‌های کارگروه دانست و تصریح کرد: هنوز در تولید چادر مشکی در داخل کشور مشکل داریم و عمدتا چادرهای درجه ۲ تولید می‌شود و باید با تولید درجه یک چادر آن را با قیمت مناسب به متقاضیان ارائه دهیم.


وی با بیان اینکه حل مسائل حوزه حجاب و پوشاک با هم پیوند خورده است، اظهارداشت: طراحی لباس امری هنری، فرهنگی و اقتصادی است و عدم توجه به حجاب منجر به بروز آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود.


دبیرکارگروه مد و لباس کشور اعتماد به نفس پایین در گروه های سنی خاص را منجر به برگزیدن نوعی لباس دانست و تصریح کرد: مسئله حجاب و لباس به هم پیوند خورده و دارای ۱۴ زیرنظام است که باید همه با هم مورد توجه قرار گیرد.

 

*ممنوعیت  شو زنده لباس در کشور

امامی با اشاره به موضوع عکاسی مدلینگ که باید با معیارهای دینی و اسلامی تطابق داشته باشد بیان کرد: شو زنده لباس منع فرهنگی و اسلامی دارد و بنده نیز با این امر مخالف هستم اما می‌توان با ایده هایی جذاب، طراحی لباس را در معرض دید تولیدکنندگان قرار داد.

 

وی با طرح این سوال که چرا طراحان نمی‌توانند بر اساس مالکیت معنوی، لباس و پارچه خود را به فروش رسانند بر پیوند میان طراحان و تولیدکنندگلان تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان بزرگ پوشاک کشور دارای طراحان برجسته هستند و این امر باید یک الزام برای صنعت پوشاک باشد.

 

* اجرای نظام سایزبندی موجب تحول در صنعت پوشاک است

دبیرکارگروه مد و لباس کشور نطام تولید پوشاک را بسیار پیچیده عنوان کرد و بیان داشت: نظام سایزبندی باید منطبق با نوع بدن ایرانیان باشد.

 

وی با اشاره به اینکه با مسئله پوشاک در کشور علمی و کارشناسانه برخور  نکردیم بلکه نگاهمان فقط تجاری بوده است اذعان کرد: اجرای نظام سایزبندی در کشور منجر به ایجاد تحولی در پوشاک کشور می شود.

 

امامی با اشاره به نشان «شیما» به‌عنوان شناسه يكپارچه مد و لباس ايرانی آن را در راستای ترويج الگوهای ملی و بومی و هدايت بازار به سمت توليد كالای ایرانی دانست و تصریح کرد: اين نشان از وظايف اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس است و برای شناخته شدن حق مالكيت معنوی فعالان حوزه مد و لباس و ترغيب مردم در پرهيز از انتخاب الگوهای بيگانه از سوی كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور صادر می‌شود.

 

*سبز ایرانی رنگ سال ۱۴۰۱ معرفی شد

وی در ادامه آغاز به‌کار دبیرخانه یازدهمین جشنواره مد و لباس را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: لباس پرمصرف‌ترین کالای فرهنگی در سبد خانوار ایرانی است و دسترس پذیری لباس زیبا، سالم، ارزان و عفیفانه حق ایرانی‌هاست و باید جشنواره مد و لباس آن را تامین کند.


دبیر کارگروه مد و لباس کشور سلامت محوری را یکی از مباحث مهم در پوشاک به لحاظ نوع الیاف، نحوه دوخت و طراحی عنوان کرد و با بیان اینکه اعلام رنگ سال از وظایف کارگروه و جشنواره مدو لباس کشور است گفت: رنگ سبز ایرانی با شعار امید و پویایی رنگ سال ۱۴۰۱ است که با استقبال فرهنگی مواجه شده است.

 

وی تاکید کرد: هدف همه ما بهپوشی و آراستگی جامعه ایرانی است تا از وضعیت کنونی حجاب خارج شویم و هر کس باید در حیطه خود به فعالیت بپردازد

 

امامی مد پایدار را از مباحث مهم و نقش کارگروه مد و لباس را در این زمینه تسهیل گری عنوان کرد و بیان داشت: با برگزاری رویدادهای ماهانه در برج میلاد، فرهنگسرای نیاوران و نگارستان ، این اماکن به پایگاهی برای طراحان تبدیل می‌شود.

 

* لزوم احیای لباس سنتی گیلانی توسط طراحان استان

وی با تاکید بر لزوم احیای لباس سنتی گیلانی توسط طراحان استان برای نمایش این لباس‌ها به صورت مجموعه ارزشمند در گالری برج میلاد و در قالب رویدادهای ماهانه اعلام آمادگی کرد و گفت: همچنین نشان شیما این مجموعه نیز صادر می شود تا طراحان استانی برجسته شوند و حجاب و حضور اجتماعی زنان مسلمان را به نصویر بکشیم.

 

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه در تولید چادر مشکی مشکل داریم و باید وارد کنیم تا اختلاف قیمت شکسته شود و تمام مجموعه وزارت صمت جز معاون و وزیر صمت با این موضوع مخالف هستند گفت: گرچه در قالب واردات محموله چادر، پارچه‌های دیگر نیز وارد می شود اما اختلاف قیمت موجب در دسترس پذیر بودن آن برای همگان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طراحان باید به دنبال سکوی فروش باشند اذعان کرد: در تلاشیم تا با انتخاب چادر به‌عنوان کالای فرهنگی و حجاب که در قالب لایحه به مجلس ارسال شده، حمایت‌هایی از تولید و واردات چادر مشکی با ارائه یارانه باشیم.

 

امامی خواستار برگزاری رویدادهایی در رابطه با مد و لباس به صورت فصلی در سراسر گیلان شد و تاکید کرد:در همکاری با فدراسیون فوتبال و وزارت کشور رویداد طراحی لباس هواداری تیم ملی فوتبال در سه مرحله به صورت کاور برای خانم‌ها و تیشرت برای آقایان برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه طراحی لباس و کاور تماشاچیان جام جهانی به طراحان گیلانی سپرده شده و در این استان راه اندازی می‌شود تصریح کرد: گیلان فراخوان هواداری تیم ملی فوتبال را در سراسر کشور منتشر کند.

 

دبیر کارگروه مد و لباس کشور راه اندازی این دبیرخانه در گیلان را موجب اعتماد طراحان گیلانی دانست که موجب درگیری آنان با مسائل و نیازهای ملی می‌شود.

 

* برگزاری رویداد بین المللی پوشاک جهان اسلام همزمان با عید فطر

وی از برگزاری رویداد بین المللی تخصصی پوشاک جهان اسلام همزمان با عید فطر خبرداد و اعلام کرد: ۲۰ کشور جهان در این رویداد شرکت کردند که همین امر موجب الگوگیری طراحان ایرانی از لباس‌های محجبه سایر ملل اسلامی می‌شود.

 

امامی برگزاری این رویداد را فرصتی برای شناساندن لباس گیلانی دانست و خاطرنشان ساخت: در تلاشیم تا طراح طرح‌های ایرانی و اسلامی به بازار فروش دست یابد.




کد خبر 1165725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha