بارندگی دوره آماری بلند مدت ۶.۴ درصد کاهش یافت

مدیر اداره هواشناسی شیروان گفت: بارندگی دوره آماری بلند مدت در شیروان، ۶.۴ درصد کاهش یافت.

«رسول رهنما» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: در مقایسه با دوره آماری بلند مدت که، 216.3 میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده، 6.4 درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

 

مدیر اداره هواشناسی شیروان بیان کرد: میزان بارندگی این شهرستان سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن ، 8.5 درصد کاهش داشته است.

 

رهنما عنوان کرد: از ابتدای فروردین ماه 1400 تا 29 اسفندماه، 202.5 میلی متر بارندگی در شیروان ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، 221.3 میلی متر بوده است.

 

وی با اشاره به خشکسالی های چندین ساله این شهرستان اضافه کرد: ۸۲.۸ درصد گستره این شهرستان خراسان شمالی را خشکسالی فرا گرفته است که بخش کشاورزی را به شدت تهدید می‌کند و تاثیر چندانی بر افزایش منابع آب نداشته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان هم گفت: ۷۹ درصد حجم مخزن سد بارزو این شهرستان به عنوان دومین سد بزرگ خراسان شمالی هم اکنون خالی است که این وضعیت نگران کننده است.

 

اسحاق خسروپناه اظهار داشت: اینک میزان حجم آب این سد ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است که فقط ۶ میلیون مترمکعب قابل استفاده است و مابقی رسوب و آب پایدار سد است.

 

وی بیان کرد: شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

 

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

 

میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

 

 

کد خبر 1165743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha