انسان باید فانی فی الله باشد

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه بسم الله یاهر ذکر دیگری اگر به صورت یک عملیاتی قلبی یا همان فعل جوانحی بیان شود اثرگذاری بهتری دارد، گفت: انسان نباید فانی لله شود اگر فقط خود را بببیند خدا را دیگر نمی بیند همانند شیطان که به تفاخر زبان گشود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز (۲۵فروردین) در جلسه تفسیر موضوعی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان با بیان اینکه بسم الله و هر ذکر دیگری را گاهی در حد فعل جوارحی یعنی در حد گفتار بازبان می گوییم، اظهار کرد:‌گاهی نیز عمیق تر بسم الله را بیان می کنیم.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه بسم الله یا هر ذکر دیگری اگر به صورت یک عملیاتی قلبی یا همان فعل جوانحی بیان شود اثرگذاری بهتری دارد، ‌افزود: «قوّ عَلي خدمتك جوارحي وَ اشْدُدُ عَلَي ألعَزيمَةِ جَوانِحي» اين جمله يكي از جملات دعاي كميل است كه در شب هاي جمعه خوانده مي شود. در این بند از دعای کمیل از خدا می خواهیم اندام مارا بر خدمت گزارى ات نيرومند ساز و درونمان را در تصميم گيرى قوى دار .

 

وی با بیان اینکه دل باید عزم و اراده قوی داشته باشد تا جوارح را بکار بگیرد، گفت: امام جواد(ع) فرمودند:اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ  قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسيله قلب ها و دلها، بسيار رساننده تر از رنج و سختي دادن به اعضا و جوارح به وسيله اعمال است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه اسلام دین عمیق است و تحجر و سطحی نگری در دین اسلام نیست، افزود: بسم الله الرحمن الرحیم را به دوگونه جوارحی و جوانحی بیان می کنیم که اگر با معرفت و نیت قلبی بیان شود زودتر به ثمر می نشیند و انسان را به عرش می رساند.

 

وی به کتاب تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: بِسْمِ اللّه, أی: أسِمُ على نفسی سِمَةً مِن سِماتِ اللّه (بسم اللّه) این است که من بر خود نشانه اى از نشانه هاى خداوند مى نهم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه وقتی انسان نشانه خدا شد از نشانه صاحب نشانه را می بیند و دیگر خود را رها می کند، گفت:‌ نشانه خدا بودن یعنی فنا در حضرت ربوبیت شدن.

 

وی با بیان اینکه ویژگی و تمایز آدم با شیطان اینکه شیطان به مقام اسم اللهی رسیده بود،‌ خاطرنشان شد: انسان نباید فانی لله شود اگر فقط خود را بببیند خدا را دیگر نمی بیند همانند شیطان که به تفاخر زبان گشود .

کد خبر 1165901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha