ماه رمضان فرصت آزمون اخلاص است/انفاق مهمترین عمل در ماه رمضان

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی با بیان اینکه به فرموده حضرت فاطمه زهرا(س) خداوند روزه را برای استواری و تثبیت اخلاص بندگان واجب ساخت، گفت: رمضان، فرصت آزمون اخلاص، سنجش صبر و شکیبایی و انس با معبود است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ ماه مبارک رمضان از آن جهت که کتب آسمانی در آن زمان نازل شده از اهمیت بالایی برخوردار است، از سوی دیگر، قرار گرفتن شب قدر که شب تقدیر مقدرات تمام موجودات است و همچنین تشریع یک عبادت در ماه رمضان به‌نام روزه، بر اهمیت و جایگاه این ماه افزوده است، اینها باعث شده تا این ماه شهر الله نام بگیرد و برهمگان است تا جایگاه این ماه را دقیقاً مورد مطالعه قرار دهند و حرمت آن را حفظ کنند؛ بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با ائمه جمعه و جماعات، کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه به بررسی اهمیت و جایگاه ماه مهمانی خدا و جوانب روزه داری، ادای امربه معروف و نهی از منکر ، صدقه دادن، افطار دهی و... خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها  به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین«حسین حسین زاده برسمنانی» امام جمعه شهر امامزاده عبدالله آمل استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

* لطفا در رابطه با اهمیت روزه داری بفرمایید و اینکه آیا در دین اسلام اجباری برای روزه‌داری شده است؟

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (آیه ۱۸۳ سوره بقره) ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده ، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید.یعنی کتب نشانه امر است طبق این آیه قرآن در تمام اعصار و ادیان وجود داشت و اهمیت روزه و روزه داری را می رساند و از وجوبی است که در تمام ادیان وجود دارد برای سلامت جسم و روح مفید فایده است کسی وارد دین می شود باید طبق شرایط دین عمل کند.

 

* لطفا در رابطه با فضیلت افطاردهی در ماه رمضان بفرمایید؟

در فضیلت افطار دادن در مه مبارک رمضان روایت های زیادی وجود دارد در کتاب مَن لایَحْضُرُهُ الفَقیهُ جلد 2صفحه 134هرکسی از شما در این ماه بتواند یک روزه دار را افطار دهد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به او عطا می کند و همچنین گناهان گذشته اش مورد آمرزش و بخشش قرار می گیرد.

فردی از پیامب رپرسید ما که توان افطار دادن را نداریم چه کنیم حضرت فرمود اگر به دادن نصف دانه خرما باشداین کار را انجام دهید و ثواب افطار دهی را می برید و پرسید اگر این قدرت را هم نداشته باشیم چه کنیم فرمودند حتی اگر به اندازه دادن آب یا شربت ساده افطاری دهید باز هم از ثواب افطار دهی به روزه دار بهره مند خواهید شد.

امام صادق(ع) می فرماید ماه مبارک رمضان بود که خدمت امام محمد باقر(ع) رسیدم حضرت فرمودند اى سدير! آيا میدانى چه شبهايى است اين شبها؟ سدير گفت: بلى فدايت گردم اين شبها شب هاى ماه رمضان است، مگر اين شبها چگونه است؟ امام (ع) فرمودند: آيا قدرت دارى هر شب از اين شبها ده بنده از فرزندان اسماعيل (ع) را آزاد كنى؟ پس سدير عرض كرد: پدر و مادرم به فدايت، ثروتم كفاف نمى‏دهد، پس امام پيوسته تعداد بنده‏ها را كم كرد، تا رسيد به يكى در تمام اين ماه، سدير گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آيا قدرت ندارى هر شب يك مسلمان روزه ‏دارى را افطار دهى؟ سدير عرض كرد: بلى تا ده نفر را هم مى‏توانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود: اى سدير همان است كه اراده كردى يعنى با افطارى دادن ده روزه ‏دار به ثواب عتق و آزاد كردن ده بنده از اولاد اسماعيل (ع) نايل می‏گردى.

 

*لطفا دررابطه با اهمیت ادای فریضه امربه معروف و نهی از منکر در ماه رمضان بفرمایید؟

امربه معروف و نهی از منکر در فروع دین به عنوان دو قلوهای معروف بیان شده است در کنار نماز و روزه، خمس، زکات، تولی و تبری، حج و جهاد، امربه معروف و نهی از منکر آمده است اگر در جامعه اسلامی در بحث امربه معروف و نهی از منکر کوتاهی شود یقینا مشکلات عدیده فردی و اجتماعی پدید می آید و یقینا تبدیل ناهنجاری به هنجار بسیار سخت است امربه معروف و نهی از منکر چند وظیفه برعهده انسان ها قرار داده همه مردم و مسئئولین تذکر لسانی با رعایت ادب، احترام و ...را مورد توجه داشته باشند.

در ماه رمضان در بحث روزه خواری باید نیروهای نظامی و انتظامی و دادستان مقابله داشته باشند تا احترام ماه رمضان حفظ شود مردم نیز باید به کسانی که روزه خواری می کنند تذکر دهند امربه معروف در ماه رمضان درواقع شروعی است برای 11ماه دیگر سال و اگر کوتاهی شود نمی تواند مشکلات و آسیب هایی که در اثر بی توجهی به امربه معروف و نهی از منکر ایجاد شده را کاهش یا رفع کرد.

 

*با توجه به کمرنگ شدن اخلاقیات در جامعه امروزی لطفا بفرمایید چگونه می توان از فرصت ماه رمضان برای ایجاد ارتباطات صحیح و معنوی با دیگران بهره گرفت؟

یکی از مسائلی که هم جامعه را پیشرفت می دهد و هم برای فرد در جامعه و قیامت موثر است استفاده از مسائل اخلاقی و ملبس به لباس اخلاق بودن است. نشستن پای منابر علما، خطبا، وعاظ و... و بهره مندی از بیانات و تاثیرگذاری کلمات آنها در دل و یا استفاده از کتاب های که در جهت ارتقای معنویت موثر است، استفاده از فضای توسل و زیارت می تواند برای فرد تاثیر گذار باشد برای جامعه باید بدون ایجاد مزاحمت با نصب بلندگو دعا را به گوش دیگران رساندن می تواند جامعه را به سوی معنویت سوق دهد و اگر کسی نخواهد با قرار گرفتن در جمع ملبس به اخلاقیات خواهد شد.

روزه دار باید زبان خود را از دروغ، تمسخر، استهزاء و حفظ کند، چشم را از نگا هبه نامحرم حفظ کند، چشم رابا قرآن و دعا نزدیک تر کند، روح  خود را با دوری از حسد، غیبت و خشم آرامش دهد تا مسائل اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی اش پر رنگ شود. سکوت، حلم، راستی، شکیبایی، استقامت و...را به نفس خود تلقین کند قطعا در از بین رفتن اخلاقیات جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

* لطفا در رابطه با صدقه دادن در ماه رمضان بفرمایید؟

دادن صدقه در تمام طول سال ثواب دارد اسلام به دونوع صدقه اشاره دارد مثل زکات فطره که به انسان واجب است وصدقه مستحبی که از کارهای ارزشمند فردی است که برای اجتماع اثرگذار است ثاتیر مثبت صدقه برای فرد و جامعه سعادت دنیا و آخرت را همراه دارد گناهان انسان بخشیده می شود به نوعی صدقه کفاره گناهان می شود نگاه خدا به طرف انسان جلب می شود و فرد صدقه دهنده محبوب خدا می شود ز پیامبر خدا پرسیده شد دز چه زمانی صدقه دهیم بیشتر ثواب دارد پیامبر (ص) فرمودند صدقه دادن در ماه مبارک رمضان بیشترین ثواب را دارد  حضرت محمد(ص) فرمودند هر کس در ماه رمضان صدقه دهد خداوند اورا می آمرزد رسول خدا(ص) فرمودند زمین قیامت سراسر آتش است جزء زیر سایبان صدقه حضرت رسول (ص) فرمودند در وقت افطار در ماه رمضان صدقه دهید افطار دهید اگر به چند دانه خرما یا شربتی از آب باشد افطار را نیت صدقه کنید.

 

*رهبری در سخنرانی ماه رمضان سال۱۴۰۰فرمودند در حد توان اشکالات تان را پیدا و برطرف کنید لطفا بفرمایید این تصحیح در چه جهتی باید باشد؟

رهبر معظم انقلاب در اولین روز ماه مبارک رمضان در سال گذشته در محفل انس با قرآن کریم که به صورت تصویری حضور پیدا کردند بحث حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفتند و موضوع هدایت قرآنی رابه صورت گسترده با ابعاد مختلف بیان کردند و اینکه هدایت قرآنی شامل همه بشریت و دربرگیرنده همه ابعاد فردی و اجتماعی انسان می تواند باشد.

درماه رمضان برخی خیلی از قرآن استفاده نمی کنند یا فقط صرف تلاوت قرآن است در کنار اینکه در ماه مبارک رمضان انسان برای ارتقای خود از تلاوت قرآن استفاده می کند به ترجمه و تفاسیر آیات توجه کند و حتی یک آیه اجتماعی، اخلاقی یاسیاسی را مورد توجه و دقت خود قرار دهد و حداقل هدایت قرآنی می تواند این گونه محقق شود یا آن آیه را از طرق مختلف به گوش دیگران برساند علاوه برتلاوت تدبر و عمل به آیات نیز مورد توجه باشد یکی از خطاها و اشکالات در ماه رمضان این که با اینکه روزه می گیرند اما سحری نمی خورند درصورتیکه باید از فضای معنویت سحر استفاده کنیم و از فضای نماز شب بهره مند شوید.

برخی در ماه رمضان سر به سجده شان عالی است اما دست به جیب شان بسیار ضعیف است یعنی هوای فقرا، نیازمندان و مستمندان را نداشتن در برخی از ما وجود دارد که باید از فواید کمک رسانی به نیازمندان و افطار و سحر دادن به فقرا و ایتام بهره مند شویم؛می توان سفره را پهن تر فرض کرد و با نگاه اجتماعی فقر و مستمندی به حداقل برسد.

 

*رهبری در سخنرانی ماه رمضان در سال ۱۳۸۶فرمودند از فرصت ماه رمضان برای نزدیکی دل ها به خدا استفاده کنید و خواسته هایتان را با خالق هستی مطرح کنید مراد از این توصیه معظم له چیست لطفا بفرمایید.

شاید منظور به این باشد در دنیایی که پر از مشکلات و مسائل ضد اخلاقی است انسان شاید در مسیر خطا و لغزش قرار گیرد  و دلش زنگار بزند و مقداری به سیاهی برورد اصلا ماه رمضان برای این که جلوی یک سری چیزهایی که موجب سیاهی دل می شود را بگیرد برای اینکه دل صیقل بگیرد، صفا، شفا و شفافیت پیدا کند خدا ماه رمضان را قرار داد تا در این مسیر قرار بگیریم حضرت فاطمه زهرا(س) دراین باره چنین می فرمایند:«فرض الله الصیام تثبیتا لاخلاص؛ خداوند روزه را برای استواری و تثبیت اخلاص بندگان واجب ساخت.» اگر در گذشته دل به مسیر خوبی نمی رفت بیاید کاملا پاک و مخلص درگاه خدا شود و اگر مخلص بود با نزدیکی دل به سوی خداوند تبارک و تعالی و معنویت به اعلی جزء مخلصین شود.

اگر انسان در ماه مبارک و عزیز نتواند دل را به دلدار اصلی وصل کند و در همان چاه ها بماند قطعا بعد از ماه رمضان دچار آسیب های جدی و شدیدی خواهد شد و دیگر دلی نمی ماند که بخواهد به سوی خدا برورد.

انسان باید با وحدت، همدلی و رفع مشکلات و موانع دل های  دیگر را به دل خود وصل کند و زمینه نزدیکی دیگر انسان ها را به خدا فراهم کند سبب حضور قلب های دیگران به مسیر حق تعالی شود از سفارشات عملیاتی، کاربردی و راهبردی ماه رمضان می تواند باشد و از طرفی در روایات داریم قلب حرم خداست شاید در غیر ماه رمضان با اشتباه دل را از حریم بودن خارج کردیم اما در ماه رمضان می توانیم دل را در مسیر حق تعالی قرار دهیم و دل برای 11 ماه دیگر سال بیمه شود.

انسان عالم، زاهد، پاک، مقدس و مسلمان در درگاه خدا باید سال دینی را که با حلول ماه مبارک رمضان آغاز می شود را به درستی گرامی دارد و تغییراتی در دل خود ایجاد کنند امام راحل ارتقای دینی اش با قبل از ماه رمضان قابل قیاس نبود.

شب قدر یکی از شب های نازنینی است که در این ماه عزیزی وجود دارد در ماه مبارک رمضان به صورت عام و در شب قدر به صورت خاص بیشترین تقاضای ما سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در ظهورشان است سلامتی رهبر معظم انقلاب سلامتی نظام و انقلاب از دسیسه های دشمنان داخلی و بیرونی که هر لحظه برای نظام نقشه می کشند دین را از انقلاب بگیرند از خداوند منان می خواهیم مارا به خود نزدیکتر کند تا دعاهای ما مستجاب شود و این خواسته های ما عملیاتی  شود خصوصا مشکلاتی همانند ازدواج، تولید، اشتغال و...مرتفع شود و سبک زندگی اسلامی در جامعه پیاده سازی شود.

 

کد خبر 1165935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha