پیشگیری از هنجارشکنی در ماه رمضان وظیفه شرعی است

قاسمی گفت: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم، باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام دهیم و با قبح‌ شکنی و هنجارشکنی روزه‌ خواری برخورد شود و در این خصوص دستگاه های متولی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، «محمد قاسمی» در اولین نشست کمیته جرائم خاص استان بیان کرد: اولویت در تمامی امور باید اقدامات پیشگیرانه و اثرگذار فرهنگی باشد، اما در مواردی مانند تظاهر به روزه خواری وقتی کار فرهنگی اثرگذاری لازم را ندارد، قطع یقین باید با اقدامات سلبی و برخوردی امر پیشگیری محقق شده و هنجارشکنان هدایت و ارشاد شوند.

 

دادستان قزوین افزود: بدون‌شک دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری و مقابله با روزه‌ خواری وظایفی برعهده دارد و در این راستا از فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر در چارچوب قانون حمایت می کند و از ضمانت های قانونی در این زمینه بهرمند خواهند شد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در پیشگیری و مقابله با بسیاری از جرائم و آسیب ها به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل می شود و اگر وظایف و اقدامات دستگاه های متولی معطوف و متمرکز نشود، شاهد اثرگذاری لازم نخواهیم بود و گاهی نتیجه عکس دارد.

 

قاسمی همچنین تصریح کرد: بسیاری از مدیران انتظار دارند، که ابتدائاً دستگاه قضایی به میدان بیاید و سپس آنها اقدامات خود را اجرایی کنند، اما به واقع دستگاه قضایی پایان کار است و اگر اقدامات آنها بلااثر شد، قطع یقین دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری و برخورد کمک ‌کار آنها خواهد بود.

 

وی گفت: در برخورد با ترک فعل مدیران با خلاء‌های قانونی مواجه هستیم و باید در حوزه های مختلف به خصوص امر فرهنگ مصادیق ترک فعل‌ها روشن شود، ولی در هرحال باید به رفتارها و عملکرد خود در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم.

 

دادستان قزوین تأکید کرد: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم، باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام دهیم و با قبح‌ شکنی و هنجارشکنی روزه‌ خواری برخورد شود و در این خصوص دستگاه های متولی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

 

وی همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج شعائر و آموزه های دینی، اذعان داشت: اگر دشمن با بهره‌گیری از فضای مجازی علیه مقدسات و دینداری فعالیت می کند، ما هم از این بستر برخورداریم و باید برای تبلیغ مقدسات و شریعت خود به خوبی از آن استفاده کنیم.

 

قاسمی با تاکید بر اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) در راه این فریضه الهی به شهادت رسید و ما هم باید به این مقوله توجه کنیم و نباید با سهل ‌انگاری از کنار آن عبور کنیم.

 

وی در پایان یادآور شد: باید ضرورت رعایت حرمت این ماه مبارک، جایگاه و شرافت آن به درستی تبیین شده و به حقوق روزه ‌داران احترام گذاشته شود و در کشور اسلامی حقوق روزه ‌داران تضمین شود و توسط عده ‌ای تضییع نشود، که این یک قانون است و باید آن را اجرا کنیم.

 

کد خبر 1166151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha