جزئیات ۳۵ اختیار تفویض شده وزارت اقتصاد/ افزایش ۲ برابری سقف وام مسکن جوانان

ترخیص بیش از ۳.۷ میلیون دُز واکسن آسترازنکا از گمرک، جزئیات ۳۵ اختیاری که وزیر اقتصاد به استان‌ها تفویض کرد، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۰۶۹,۰۰۰ ریال رسید، افت نسبی دلار و یورو در سومین هفته کاری فروردین ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۷ فروردین شبستان به شرح زیر است:

بیش از ۳.۷ میلیون دُز واکسن آسترازنکا از گمرک ترخیص شد

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: محموله دو میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۰۰ دُزی واکسن آسترازنکای اهدایی بلغارستان روز ۱۹ فروردین و ۲۸۸ هزار دوز واکسن اهدایی کرواسی در روز ۲۲ فروردین، وارد فرودگاه امام (ره) شدند و به دلیل عدم صدور مجوز ترخیص توسط وزارت بهداشت با هماهنگی هیئت امنای ارزی به بخش انبارهای سردخانه‌ای گمرک منتقل شد.

وی افزود: ۲ محموله ۳۵۰ هزار دُزی آسترازنکا هم از ژاپن وارد فرودگاه امام (ره) شد که همین منوال در خصوص آنها تا صدور مکاتبه تأییدیه از سوی وزارت بهداشت برای نگهداری در انبارهای سردخانه‌ای انجام شد.

لطیفی توضیح داد: گمرک زمانی اجازه ترخیص واکسن را دارد که وزارت بهداشت و نمایندگان آن برای تأیید محموله مکاتبه و مراجعه کنند که با پیگیری‌های صورت گرفته امروز جمعه با دریافت تأییدیه وزارت بهداشت، حوالی ظهر، هر چهار محموله واکسن اهدایی آسترازنکا ترخیص شد.

وی افزود: جمع واکسن‌های آسترازنکایی که امروز جمعه ترخیص شدند سه میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۰۰ دُز بود.

لطیفی تاکید کرد: در صورت تأیید محموله‌ها توسط وزارت بهداشت، گمرک همانند محموله‌های گذشته، ترخیص واکسن‌های وارداتی را پای پرواز با حداقل اسناد و حمل یکسره انجام خواهد داد.

 

جزئیات ۳۵ اختیاری که وزیر اقتصاد به استان‌ها تفویض کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و به منظور تمرکززدایی و تسهیل و تسریع در انجام امور، طی ابلاغی به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها و مدیران استانی دستگاه‌های وابسته و تابعه وزارت اقتصاد، تعدادی از وظایف و اختیارات این وزارتخانه را با رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به واحدهای مذکور تفویض کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این تفویض خزانه‌دار کل کشور، معاونان ستادی و رؤسای سازمان‌های وابسته و تابعه را مکلف کرده است، ضمن فراهم نمودن مقدمات و پیش‌نیازهای لازم، نظارت‌های مستمر در موارد تفویضی را به عمل‌آورده و گزارش چگونگی اجرای موارد واگذارشده را به صورت شش‌ماهه به وی ارائه نمایند.

فهرست وظایف و اختیاراتی که بر اساس ابلاغ خاندوزی به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها و مدیران استانی دستگاه‌های وابسته و تابعه وزارت اقتصاد تفویض شده، به تفکیک و تفضیل هر بخش در ادامه آمده است:

خزانه‌داری کل کشور:

- مجوز دسترسی به سامانه خودروهای دولتی به منظور:

الف: رفع و اصلاح اختلاف آمار خودروهای دستگاه‌های اجرایی محلی استان

ب: امکان تغییر امضاهای مقام‌های مجاز استانی

ج: امکان صدور مجوز شماره‌گذاری خودروهای دولتی سواری به استان

- امکان رفع و اصلاح مغایرت آماری اموال منقول دستگاه‌های اجرایی استان

- مجوز ویرایش اطلاعات ملک، حذف اطلاعات ملک، تأیید کاربران، انتقال اطلاعات ملک صرفاً جهت دستگاه‌های اجرایی محدوده همان استان

- انجام امور محدود به افتتاح حساب نزد بانک مرکزی به طور مستقیم توسط خزانه معین

- ارتباط پرداخت با حواله بانک مرکزی و همچنین ارتباط آن با کد ملی افراد و شماره‌حساب آنها نزد بانک‌ها توسط خزانه معین

معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی:

- نظارت بر انتخاب طرح‌های معرفی‌شده توسط دستگاه اجرایی استان به کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱

معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی:

- افزایش سطح اختیار مدیران بانکی استان در پرداخت تسهیلات به صورت دوره‌ای و متناسب با نیاز هر استان

- افزایش سطح اختیار مدیران بانکی استان در صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبار اسنادی به صورت دوره‌ای و متناسب با نیاز هر استان

- اختیار مدیران استانی برای جابجایی کارکنان بانک در سطح همان استان

کلیه موارد فوق پس از تصویب هیئت‌مدیره بانک قابل‌اجرا است.

معاونت توسعه مدیریت و منابع:

- ارزیابی عملکرد مدیران واحدهای تابعه استانی وزارت متبوع توسط مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با توجه به شاخص اختصاصی میزان تعامل و هماهنگی با اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و تعاملات ستاد مرکزی وزارتخانه به میزان ۲۰ درصد امتیاز عوامل اختصاصی (۱۰ امتیاز از ۵۰ امتیاز عوامل اختصاصی به این شاخص اختصاص یابد)

- افزایش مبلغ در اختیار مدیرکل هر استان، موضوع تبصره ۳ بند ۵ دستورالعمل نحوه استفاده از اعتبارات اختصاصی موضوع ماده ۲۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از ۲ درصد کل اعتبار ابلاغی در هر مرحله از پاداش اختصاص داده‌شده به ۴ درصد

مرکز عالی دادخواهی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای:

- اختیار رسیدگی به اعتراضات مؤدیان مالیاتی نسبت به مالیات قطعی شده موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، توسط هیئت‌های مستقر در استان‌ها، برای اشخاص حقیقی تا سقف یک میلیارد ریال و برای اشخاص حقوقی تا سقف ده میلیارد ریال اعم از منابع مالیاتی مستقیم و ارزش افزوده (برای هر عملکرد یا هر دوره ارزش افزوده)

 

افزایش ۲ برابری سقف وام مسکن جوانان

بانک مرکزی با افزایش حداقل مبلغ سپرده‌گذاری از ۲۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان و افزایش سقف تسهیلات حساب وام مسکن جوانان از ۱ میلیارد تومان، ۸۵۰ و ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به مبالغ ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری، برای حساب‌های افتتاحی سال ۱۴۰۱، موافقت کرد.

 

همچنین برخی از ضوابط و شرایط حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای پرداخت تسهیلات از این محل برای سال جاری تغییر کرده که شامل تغییر تقسیم‌بندی مناطق جغرافیایی حساب جوانان به ترتیب از سه منطقه "تهران"، "شهرهای بزرگ" و "سایر مناطق شهری" به "تهران"، "مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت" و "سایر مناطق شهری" است.

 

البته بانک مرکزی با درخواست بانک مسکن برای تجمیع تسهیلات مسکن از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آن بانک در سقف‌های مصوب هر یک از حساب‌های مزبور، با توجه به سیاست‌های کنونی دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تقویت ساخت مسکن (قانون جهش تولید مسکن) موافقت نکرده است.  

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۰۶۹,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۲۷ فروردین) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۰۶۹,۰۰۰ ریال،‌ انس جهانی طلا به ۱,۹۷۳.۵۵ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳۰,۹۲۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۲۸,۸۸۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۳,۶۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۲,۸۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۵,۸۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۷,۳۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۲,۶۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۶,۰۷۰ ریال رسید.

 

افت نسبی دلار و یورو در سومین هفته کاری فروردین ماه

در سومین هفته کاری سال جاری، فعالان بازار ارز شاهد کاهش تقاضا برای خرید اسکناس در صرافی ها بودند. این در حالی بود که در این هفته، رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد. قانونی که محورهای مهمی را شامل می شود؛ به گونه ای که در جهت سامان دادن به بازار غیررسمی و غیرشفاف ارزی گام مهمی از سوی قانون گذار برداشته شده است.

در این میان، یکی از تصمیمات مهمی که در این قانون گرفته شده است، تاکید بر غیرقانونی بودن حمل و نگهداری ارز و همچنین مهلت سه ماهه برای ثبت دلارهای خانگی است. همین رویکرد مهم سیاست گذار، باعث شد تا در روزهای پایانی هفته، روند بازار ارز با افزایش عرضه ارزهای خانگی همراه شود و به تعدیل شاخص ارزی کمک کند. 

تغییرات هفتگی دلار و یورو

بررسی پنج روز فعالیت بازار ارز در سومین هفته کاری سال جدید نشان می دهد در اولین روز کاری هفته گذشته، (شنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱)، در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۵۱ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز، به رقم ۲۵۳۰۲ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۱۵۸ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۴۴۱ تومان رسید.

در دومین روز کاری هفته (یکشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) در این صرافی ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۱۰ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۲۶۲ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۷۹۵۹ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۲۴۰ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، کاهش نرخ داشت.

در سومین روز کاری هفته (دوشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۱۴ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با رشد نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۲۶۶ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۰۵۹ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۳۴۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، افزایش نرخ داشت.

در چهارمین روز کاری هفته (سه شنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱)  میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۹۸۲ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۲۳۳ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۰۳۹ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۳۲۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ارزان تر شده بود.

 

 

کد خبر 1166170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha