بحران کم آبی در فصل زراعی / ۴ هزار هکتار از اراضی رشت در معرض آسیب هستند

امام پناهی با بیان اینکه امسال سال زراعی سختی در پیش رو داریم گفت : همه مسئولان و دستگاه ها با امکانات مورد نیاز بایستی دراین بحران در آماده باش کامل قرار گیرند.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حمیدرضا امام پناهی » امروز ( شنبه،۲۷ فروردین ) در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان شهرستان رشا که با هدف برنامه ریزی در مدیریت مصرف منابع آبی در فصل زراعی جدید برگزار شد اظهار کرد : سال سخت زراعی را در پیش رو داریم.



فرماندار رشت با بیان اینکه تمامی دستگاه ها بایستی بسیج شوند گفت: همه مسئولان بایستی در آماده باش بحران کم آبی قرار گرفته تا در بحران با کمترین میزان خسارت عبور کنیم.‌


امام پناهی اذعان کرد: شهرستان رشت ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد بااین مجموع، ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است و دارای جایگاه ممتازی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: کشاورزی شهرستان رشت نیازمند نگاه ویژه مسئولین استانی، کاستن از پروسه اداری، تفویض اختیارات بیشتر به مدیران شهرستانی در شرایط خاص کنونی و بسیج تمامی امکانات برای عبور از تنش آبی پیشرو است.‌


وی با اشاره به اینکه از ۴۰۰ کیلومتر انهار درجه ۱ و ۲ شهرستان ۳۰۰ کیلومتر آن نیازمند لایروبی است،



فرماندار رشت ادامه داد: در حال حاضر تعداد هفت دستگاه بیل مکانیکی مشغول لایروبی انهار کشاورزی در سطح شهرستان می باشند که با استفاده از توان دستگاه‌های استانی، شهرستانی و بخش خصوصی و به‌ کارگیری تعداد بیشتری بیل مکانیکی، با سرعت بخشیدن به روند انجام کار به زودی شاهد پایان عملیات لایروبی انهار خواهیم بود.



نماینده عالی دولت در مرکز گیلان با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۱۴۱ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان رشت خزانه گیری شده است افزود : ۵۷ درصد از اراضی این شهرستان شخم اولیه انجام شده است.


امام پناهی خاطر نشان ساخت: برای عبور از بحران و مدیریت بهتر منابع آبی موجود در سال زراعی پیش‌رو، نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها، رعایت جدول زراعی از سوی کشاورزان و عدالت در توزیع منابع آبی به عنوان کلید اصلی برون‌رفت از مشکلات پیش رو هستیم.


وی افزود: بر اثر جدول تنظیمی روز ۱۶ اردیبهشت برای آغاز نشاکاری شالیزارها و آزاد سازی آب سد سفیدرود مدنظر قرار گرفته است.


فرماندار رشت به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود پتاسیم و نقش اثبات شده این کود در مقابله با تنش خشکسالی برای گیاه اشارا خاطر نشان ساخت: ضروری است تا کشاورزان با آبیاری تناوبی و به مقدار کم و با مدیریت بهینه مصرف منابع آبی در کنار مسئولین برای عبور از بحران اقدام کنند.


وی اظهار داشت: بر اساس آخرین ارزیابی ها ذخیره آب موجود پشت سد سفیدرود ۷۳۲ میلیون مترمکعب است



فرماندار رشت اضافه کرد: تلاش خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت ایستگاه های پمپاژ و چاه های موجود در سطح شهرستان نسبت به کاهش تنش آبی گام‌های موثری برداشته شود.


امام پناهی با تاکید بر این اینکه هرگونه پرداخت خسارت به کشاورزان منحصرا در چهارچوب صندوق حمایت از بیمه کشاورزی امکان‌پذیر خواهد بود، تصریح کرد: ضرورت دارد تا کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به بیمه زمین‌های زراعی خود اقدام کرده و بخشداران نیز با کمک اصحاب رسانه و استفاده از ظرفیت و مقبولیت ائمه جمعه، شوراها، دهیاران و پایگاه های بسیج نسبت به تشویق کشاورزان برای بیمه محصولات خود اقدامات لازم را صورت دهند.


وی اظهار داشت: چهار هزار و ۶۰۰ هکتار سهمیه در نظر گرفته برای شهرستان رشت در اجرای طرح کشت قراردادی است.

 

امام پناهی خاطر نشان ساخت: چهار هکتار اراضی پرخطر و در معرض آسیب از معضل کم آبی در سطح شهرستان وجود دارد که استقبال کشاورزان از این طرح را نیز یکی از راه‌حل‌های مناسب و مطمئن برای عبور از بحران خشکسالی است

کد خبر 1166402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha