تشریح اقدامات اولیه استانداری کرمان برای تحقق شعار سال/ باید ایده و سرمایه را به هم برسانیم

استاندار کرمان با تبیین مواردی راجع به شعار سال، اقدامات اولیه برای تحقق این مهم به ویژه در حوزه دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: کرمان در حوزه دانش بنیان خیلی عقب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ علی زینی وند، شنبه شب(27 فروردین) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان با موضوع شعار سال، گفت: در دنیا کشورهایی که با اصول اداره می شوند نیازمندی ها و ضروریات کشورشان را به عنوان کلیدواژه های مهمی در رأس برنامه ها قرار می دهند.

 

استاندار کرمان افزود: بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری بر بحث اقتصاد با ابعاد مختلف آن تأکید دارند و این نشان می دهد نقطه آسیب ما اقتصاد و معیشت و حوزه کسب و کار است بنابراین شعار امسال اگر خوب تبیین و در راستای تحقق آن برنامه ریزی شود گره های مهمی از کشور را حل می کند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات مؤثری در استان برای شعار سال انجام و سند مهمی تدوین و موانع تولید احصا شد؛ تصریح کرد: راه های پشتیبانی از تولید نیز شناسایی شد و بخش عمده ای از اینها در بودجه امسال به عنوان احکام بودجه است و امسال نیز بلافاصله پس از ابلاغ شعار سال که شعار بسیار مهم و از ضروریات تحول در اقتصاد کشور است، اقدام کردیم.

 

زینی وند منظور از تولید را تولید هدفمند و مبتنی بر دانش و تولیدی دانست که مشکل اشتغال کشور را حل کند و ادامه داد: مقام معظم رهبری از جمله در دیدار با کارگزاران نظام، شعار سال را به خوبی تبیین کردند که باید از این موارد بهره جست و امکانات را برای آن بسیج کرد.

 

وی اولین اقدام در استان کرمان برای تحقق شعار سال را تشکیل شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان اعلام کرد و گفت: این شورا ذیل شورا ذیل شورای برنامه ریزی استان به گونه ای تشکیل شده که کارآمد و مصوبات آن لازم الاجرا بوده و ضمانت اجرایی داشته باشد.

 

استاندار کرمان اضافه کرد: تکالیف ابلاغی به دستگاه ها هم باید قابل رصد و پایش باشد و اگر دستگاهی سر باز بزند دستگاه های نظارتی بتوانند گزارش گیری و مؤاخذه کند ضمن اینکه همه مسئولین و جوانان و دانشگاهیان باید به بهانه شعار سال کار عملیاتیِ جهادیِ جدی در حوزه دانش بنیان انجام دهند تا استان کرمان در تراز خود تأثیرگذار باشد زیرا جایگاه کنونی استان در حوزه دانش بنیان بسیار پایین است و کرمان خیلی عقب است و باید خودش را برساند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 335 شرکت دانش و فناور در 9 مرکز رشد و شتاب دهی و یک پارک علم و فناوری مستقر است؛ اظهار کرد: سه پردیس مهم در قطب های دانشگاهی استان یعنی سیرجان و رفسنجان و جیرفت در حال اخذ مجور نهایی است که ذیل پارک علم و فناوری استان خواهد بود.

 

زینی وند با تأکید بر اینکه باید به ایده پردازی دانش آموزان هم در این حوزه توجه شود؛ افزود: اولین کانون شکوفایی و خلاقیت در بم شکل گرفته تا از ایده های جذاب و تأثیرگذار دانش آموزی حمایت کند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه تنها یک پارک علوم و فناوری در استان وجود دارد؛ چهار پهنه علم و فناوری در شهر کرمان تعریف کردیم که ویژگی آنها این است اگر شرکتی در منزل مسکونی قرار بگیرد نیاز به تبدیل به مکان اداری و تجاری ندارد زیرا مجوز آن فرآیند طولانی دارد لذا برای تسهیل و شکل گیری و فعالیت شرکت های دانش بنیان این پهنه ها شکل گرفتند.

 

استاندار کرمان با بیان اینکه شرکت ملی مس یک مرکز رشد خوب در رفسنجان راه اندازی کرده و همه شرکت های بزرگ باید این کار را انجام بدهند؛ اظهار کرد: ما می توانیم زمینه شکل گیری و تسهیل و فعالیت شرکت های دانش بنیان را توسعه بدهیم.

 

وی با اشاره به اینکه حجم گردش مالی شرکت های دانش بنیان استان در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان و صادرات آنان 15 میلیون دلار بوده که خیلی کم است؛ ادامه داد: سه اولویت در شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان تعریف کردیم که ممزوج شدن با صنعت و معدن یکی از آنها است زیرا معدن، مزبت استان است.

 

زینی وند حوزه کشاورزی با تأکید بر تأمین امنیت غذایی را اولویت دیگر دانست و با تأکید بر اینکه بخشی از امنیت غذایی کشور در کرمان باید شکل بگیرد؛ افزود: اگر دانش وارد مزارع شود همه چیز متحول می شود و الان گلخانه ها پا به پای نفت درآمد دارند.

 

وی با افزودن این ملب که کرمان استان اول پسته است اما میانگین برداشت آن در هکتار حدود 400 کیلو است که این فاجعه است؛ ادامه داد: مزرعه ای در استان میانگین برداشت پسته آن حدود چهار تا چهار و نیم تُن است و این یعنی اگر دانش وارد مزرعه شود غوغا می شود.

 

استاندار کرمان با تأکید بر اینکه خرده مالک ها را باید آموزش داد و مراکز پژوهشی و دانش بنیان و دانشگاه ها باید به مشکلات کشاورزی ورود کنند زیرا در حوزه تحقیقات و دانش در این بخش خیلی عقب هستیم؛ اظهار کرد: در سرمازدگی اخیر با جوانب آن حدود 20 هزار میلیارد تومان آسیب به کشاورزی استان وارد شد و بر اساس برآورد اولیه حدوداً 65 هزار تن پسته از بین رفته است.

 

وی ادامه داد: در عین حال از همین استان، شخصی با واسطه به یکی از کشورهایی که ما از جانب او تحریم هستیم و دشمن است رفته و کار تحقیقاتی جدی انجام داده و در آینده محصولات استراتژیک مبتنی بر دانش تحویل می دهند که شاید بیشتر از نفت درآمد داشته باشد.

 

زینی وند بر ضرورت دانش در زندگی تأکید کرد و با بیان اینکه گاهی کاری که یک مجموعه دانش بنیان انجام می دهد دهها کارخانه غول پیکر نمی تواند به آن برسد؛ خاطرنشان کرد: هنر ما باید این باشد تا ایده و سرمایه را به هم برسانیم و برای این امر اول خود برنامه ریزان و مدیران باید کلاس آموزشی بروند.

 

وی از تهیه سند زیرساخت استان خبر داد و گفت: در یکسال گذشته سند نیازمندی های زیرساختی استان تعریف شده تا مردم بدانند آینده چه نیاز داریم و چون استان ظرفیت و ثروت دارد و شرکت های آن در بورس جایگاه دارد به راحتی می تواند سرمایه تأسیس اینها را انجام دهد.

 

استاندار کرمان همچنین از آماده بودن سند آمایش شهرستان های استان خبر داد و در ادامه با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان نمی توانند با قوانین گذشته کار بکنند بلکه باید قوانین خاص خودشان را نوشت؛ گفت: قوانین در تسهیل کسب و کار مبتنی بر این شرکت ها نوشته شده باشد و اولین کار این است قوانین متناسب با شرکت ها برای تسهیل در شکل گیری و تجاری سازی محصول و حمایت جدی از اینها باید سریع تر شکل بگیرد تا زمینه فعالیت و بروز خلاقیت جوانان در حل مشکلات کشور فراهم شود.

 

وی با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام را مرور کنند؛ نوشتن مؤلفه برای کیفی سازی شرکت های دانش بنیان و جلوگیری این شرکت ها از خروج ارز و به جای آن ارزآور و صادرات محور بودن و اینکه هر شرکت دانش بنیان باید ناظر بر حل یک مسئله و گره باشد را از نکات مورد تأکید معظم له برشمرد.

 

زینی وند خاطرنشان کرد: اگر این شعار عملیاتی شود و همه ضرورت ورود دانش به زندگی را باور داشته باشیم ظرف یکی دو سال کشور خیلی متحول می شود لذا هیچکدام از ما نباید به مسئله دانش بنیان، شعاری نگاه کنیم بلکه هر کسی برای تبیین این موضوع و اینکه مردم ضرورت دانش در زندگی را حس کنند، تلاش کند.

 

وی تأکید کرد: نسل جدید دانشگاه ها در دنیا با زندگی مردم ممزوج شده و باید گرهی از زندگی مردم را حل کنند و با صنعت و کشاورزی پیوند بخورند و زندگی محور باشند و برای زندگی مردم کاری کنند و کرمان هم به عنوان قطب دانشگاهی نقش خود را در دانش بنیان ایفا کند.

کد خبر 1166545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha