ماهیت جنگ و دفاع در اسلام ایجاد قسط و عدل در بشر است

آیت الله عبادی گفت: ماهیت جنگ در اسلام در راه قسط و عدل و رضای خداوند و دفاع از بشر، ناموس و مردم است اما جنگ دشمنان تجاوز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۸ فروردین) در دیدار با جمعی از فرماندهان ارشد آجا مستقر در خراسان جنوبی به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: انسان در زندگی فرد و اجتماعی ابعاد مختلفی دارد که نیازمند شناخت تخصصی است و در کنار همه اینها یک مسئله اجتناب‌پذیر جنگ است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به آیه۳۰ سوره بقره، ادامه داد: در دین خدا در اهم مسائل زندگی بشری یکی از آنها جهاد و دفاع مطرح شده که رمز آن «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛من چيزى مى‏ دانم كه شما نمیدانید» است ولی این نوع جنگی که میان بشر اتفاق می افتد و آنچه که در مکتب انبیاء و خارج از آن است یک تفاوت ماهوی دارد که باید به آن توجه کنیم.

 

وی با بیان اینکه پیام بعثت انبیاء الهی پیام فرهنگی است و آیات الهی برای این است که بشر راه خود را پیدا کند، افزود: علم و کتاب، میزان و قانون که جنگ ندارد و هدفش این است که بشر به حقیقت عدل فراگیر برسد.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه شهوت، حرص، غضب و کبر بر مکتب دشمنی حاکم است، تصریح کرد: انگیزه جنگ در دشمنان غرایض و شیطنت  و حیوانیت است اما در این طرف هدف ایجاد قسط و عدل در بشر، ایجاد قانون و علم و برهان است بنابراین جنگ و دفاع در مکتب انبیاء، جنگ برای صلح است و لذا از نظر ماهیت ۱۸۰ درجه با جنگ دشمنان تفاوت دارد.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: ماهیت جنگ در اسلام در راه قسط و عدل و رضای خداوند و دفاع از بشر، ناموس و مردم است اما جنگ دشمنان تجاوز است.

 

وی در ادامه افزود: حاج‌قاسم سلیمانی در نامه ای به خانواده‌اش می‌گوید من تصور ندارم که لباس نظامی را برای کشتن انسان‌ها بر تن کنم بلکه من لباس نظامی را پوشیدم تا انسان کُش ها را از روی زمین بردارم، این دیدگاه و مکتب انبیاء است.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه روزی که قسط و عدل پیاده شود جلوی هرگونه تجاوزی گرفته خواهد شد، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مسلح دنیا ۱۸۰ درجه تفاوت دارد و این تحت رهبری امام معصوم و ولی فقیه جامعه است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خطاب به نیروهای مسلح، ادامه داد: در سایه امنیتی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کنند همه امور و کارها فعال است و شما در همه آنها سهیم هستید.

 

 

کد خبر 1166637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha