اسلام نگاه الهی  و مقدس به مقوله همسرداری دارد

حجت الاسلام دانشمند با بیان اینکه ما در اسلام زناشویی نه بلکه همسرداری داریم، گفت: آیین زناشویی برای غربی هاست اما نگاه ما به ازدواج نگاهی عاقلانه است، گفت: خانواده امیرالمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه (س) نمونه موفق یک خانواده در دنیای اسلام هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام «مهدی دانشمند» عصر روز گذشته (۲۸فروردین) در ویژه برنامه ماه رمضان مصادف با پانزدهمین روز از ماه ضیافت الهی که به همت دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران برگزار شد،با اشاره به آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور، اظهار کرد: بر خواندن این سوره هنگام عقد توسط عروس خانم تاکید شده چرا که مجموعه احکامی که مربوط به بانوان در چهارچوب اسلام است بیان شده، قرآن کریم از کلمه "بیت" به‌معنای خانه استفاده کرده است، که یکی از سه چیزی است که باعث آرامش یا سکینه است، فلفسه ازدواج هم رسیدن به آرامش است محوریت زندگی هم تفکر است.

 

این واعظ برجسته کشور افزود: اگر امروز آمار ازدواج بالاست دلیلش نبود عقل است، همه‌اش چشم و دل است، عشق همچون یک خال سیاه گوشه صورت است، در صورتی که آنچه که در اسلام است تفکر است که متاسفانه این قصه در جامعه ما خیلی جا نیفتاده است، چرا طرف شروع زندگی‌اش با خیال‌بافی است، پس آن بیتی مقدس است که چندین نشانه دارد، باید از این خانه صدای خدا خدا بلند شود نه معصیت و فحشا.

 

حجت الاسلام دانشمند با بیان اینکه ما در اسلام زناشویی نه بلکه همسرداری داریم، گفت: آیین زناشویی برای غربی هاست اما نگاه ما به ازدواج نگاهی عاقلانه است، نگاه دیگر نگاه صهیونیست‌ها است باعنوان ازدواج سفید، نوع دیگر ازدواج کلیسایی است تعطیل شهوت و تعطیل ازدواج، ولی نظر اسلام تعدیل و مدیریت شهوت و مدیریت برنامه است. 

 

وی ادامه داد: در قرآن روش زندگی و مدیریت خانواده به‌درستی بیان شده است، در سوره نور خطاب به ثروتمندان گفته جوانانی را که فقیر هستند به نکاح دربیاورید، نه اینکه زن دوم و سوم بگیرید که اینها همه حساب و کتاب دارد، شرطشان عدالت است در آخر آیه بیان شده که شما نمی‌توانید عدالت را برقرار کنید، از آن طرف اگر اهل ثواب هستید پول بدهید جوانانی که به‌خاطر بی پولی نتوانسته ازدواج کند بتواند ازدواج کند، همچنین برای جوانانی که فقیر هستند طلب عفت کنید، همچنین به جوانانی که پول دارند و مشکلی برای ازدواج ندارند توصیه می‌شود که فردی متناسب با خودشان انتخاب کنند‌، قرآن به کسانی که ازدواج کردند هم توصیه هایی دارد.

 

حجت الاسلام دانشمند اذعان کرد: یاد مرگ به‌معنای درست کردن اعمال است نه آماده بودن برای مردن، قرآن و عترت آمده زندگی ما را درست کند، قرآن ۲۰ تکنیک برای درست زندگی کردن دارد، اول اینکه زن و مرد باید از لباس و آبروی یکدیگر باشند، قرآن کریم یک خانواده را به چهار دسته؛ زن و شوهر هر دو خوب، زن و شوهر هر دو بد، زن خوب مرد بد و زن بد مرد خوب، تقسیم می‌کند، قرآن برای خواستگاری و انتخاب عروس و داماد حرف دارد، اسلام می‌گوید زندگی کندوی عسل است.

 

وی عنوان کرد: زوجین برای درست کردن زندگی هر دو باید تلاش کنند، همه چیز باید برای خدا باشد که اگر اینطور باشد دردسری نیست، اگر بیت بیتی خدایی باشد خروجی آن فرزندانی می‌شود که در راه کسب رضای خدا قدم برمی‌دارند و خلق و خوی شهدایی دارند، اهل نماز و زکات هستند‌.

 

حجت الاسلام دانشمند در ادامه بیان کرد: اول اینکه باید افکارتان را نسبت به دعا تغییر بدهید، اگر میخواهید بدانید امام زمان (عج) ظهور می‌کند چه اقداماتی انجام می‌دهد در دعای ندبه بخوانید، حدیث کسا داستان قشنگی است که متاسفانه مداحان آن را به سبک زیارت عاشورا می‌خوانند که درست نیست، حیف که فکر نمی‌کنیم.

 

وی با اشاره به یک نمونه خانواده موفق، گفت: خانواده امیرالمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه (س) نمونه موفق یک خانواده در دنیای اسلام هستند، پیامبر اکرم (ص) به‌عنوان پدربزرگ فرزندان رفتاری کاملا درست و زیبا با اهل خانه داشتند، ایشان به غلام خود احترام می‌گذاشتند و جانب ادب را رعایت می‌‌کردند.

 

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به ماجرایی از میرزای قمی، اذعان کرد: ایشان بسیار به احترام گذاشتن فرزندان به پدر تاکید داشتند که اگر محقق شود جامعه گلستان می‌شود‌.

کد خبر 1167078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha