نمایش بخشی از دستاوردهای نیروهای چهارگانه ارتش در رژه ۲۹ فروردین

همزمان با بیست و نهم فروردین بخشی از دستاوردها و تجهیزات بومی، پهبادی، موشکی، هوایی، دریایی و زمینی ارتش به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، در تقویم جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بیست و نهم فروردین روزهای دیگری نیز به نام ارتش نامگذاری شده اند که از آن جمله 19 بهمن سالروز دیدار همافران با امام خمینی (ره) با عنوان روز نیروی هوایی ارتش، هفتم آذر سالروز اجرای عملیات مروارید روز نیروی دریایی ارتش، دهم شهریور سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به عنوان روز پدافند هوایی ارتش است که روز بیست و نهم فروردین نیز با توجه به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ارتش و همچنین با توجه به فرمان مقام معظم رهبری به عنوان روز نیروی محوری زمینی ارتش نامگذاری شده اند.

 

بنا بر این گزارش، موضوع نامگذاری روز ارتش یکی از وقایع تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می رود که با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 موضوع انحلال نهادها و دستگاه های باقیمانده از رژیم شاهنشاهی مطرح شد که در این میان گروه های ضد انقلاب و منافقین ندای انحلال ارتش را سر دادند که البته انگیزه برخی از این افراد متفاوت است.

 

موافقان انحلال ارتش معتقد بودند که باید ارتش جدیدی شکل بگیرد و این موضوع موجب نابسامانی هایی در ارتش شده بود. بر همین اساس فرماندهان ارتش از امام خمینی (ره) درخواست وقت ملاقات کردند تا برای این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند که ایشان فرماندهی خود را بر کل نیروهای مسلح مجددا اعلام کنند.

 

در نتیجه در غروب 28 فروردین در پیامی امام خمینی (ره) اعلام کردند: «روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.»

 

در ادامه پیام امام خمینی (ره) آمده است: «ملت ایران موظف اند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش، اسلامی است و ملت شریف لازم است آن را به سمت رسما بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام کنند. اکنون مخالفت با ارتش جمهوری اسلامی ایران که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.»

 

پس از این پیام، اولین رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 29 فروردین 58 در قم در مقابل خانه امام خمینی (ره) برگزار شد و 29 فروردین 58 به عنوان روز ارتش نامگذاری شد و در همان روز نیروهای مسلح در برابر آنان رژه رفتند.

 

بنا بر این گزارش، مراسم رژه ارتش پس از دو سال شیوع ویروس کرونا صبح امروز 29 فروردین 1401 با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان، حجت الاسلام عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه در ارتش، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جوار بارگاه بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، مراسم رسمی رژه یگان های محمول ارتش جمهوری اسلامی ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی از ساعت 8 و 30 دقیقه امروز با قرائت قرآن آغاز شد و پس از قرائت قرآن رییس جمهور کشورمان به ایراد سخن پرداخت و پس از آن یگان های رزمی و زرهی نیروی زمینی، بالگردهای هوانیروز، جنگنده های نیروی هوایی، تسلیحات و سامانه های پدافندی نیروی هوایی، تجهیزات دریایی محمول و تریلر و سامانه های پدافندی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

 

این مراسم در ساعت 9 و 30 دقیقه به اتمام رسید و پس از پایان مراسم چتربازان تیپ 65 نوهد ارتش به عملیات چتربازی بر فراز حرم مطهر امام (ره) پرداختند.

 

در این مراسم، سامانه موشکی دزفول، موشک های زمین به زمین فتح 360 و همچنین سامانه های پدافند هوایی مجید و دزفول به نمایش درآمدند.

 

همچنین، همزمان با بیست و نهم فروردین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بخشی از توان تجهیزاتی خود را در حوزه اژدر، موشک، پهباد، شناور و زیرسطحی در خلیج فارس به نمایش گذاشت.

 

یگان های شناوری و بالگردی نیروی دریایی ارتش به همراه ناوشکن ها و بالگردهای یگان هوا دریایی نیروی دریایی به رژه پرداختند. از دیگر تجهیزات نیروی دریایی در رژه نیروی دریایی پهباد صادق، اژدر اکسیژنی، اژدر الکترونیکی، اژدر والفجر، اژدر مارک 46، مین چسبان، مین صدف، شناور شهاب، شناور رعد و سامانه موشکی ولایت از جمله تجهیزات نیروی دریایی ارتش بود که در رژه دریایی به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 1167089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha