حمایت از تولید راهبردی مهم جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است

اعمال سیاست های حمایتی از تولید کنندگان گامی مهم در راستای تقویت تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ حمایت از تولید داخلی به عنوان دغدغه ای که در سال های اخیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد، می تواند از مهم ترین مسائل در برابر تحریم های دشمنان و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی به عنوان یک اصل و راهبردمهم باید مورد توجه بخش های دولتی و تعاونی و همچنین مردم  قرار گیرد.

 

در حمایت از تولید داخلی باید به تولیدات بومی و خرد هم توجه ویژه ای شود، حمایت از مراکز تولیدی خرد و بومی می تواند نقش مهمی در تقویت تولید در کشور و همچنین اشتغال و معیشت مردم داشته باشد.

 

با توجه به اهمیت حمایت از کارگاه های تولیدی در حوزه اشتغال، جلوگيری از واردات بی رویه در راستای حمایت از تولید بومی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

می توان گفت طی سال های اخیر تولید و مراکز تولیدی خرد و کلان در کشور با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کند، به طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی امکان تولید را از دست داده‌اند یا با ظرفیت‌های پایین به ادامه مسیر می‌پردازند.

 

در حوزه شیلات و پرورش ماهیان استان لرستان  از استان های برتر در بین استان های غیر ساحلی تولید کننده ماهی های سردآبی است.

 

بالغ بر 2هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دائمی، بهره مندی از سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم و وجود تنوع اقلیمی موجب شده است سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در لرستان تولید و تکثیر شود.

 

 عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی از ۶۰۰ مزرعه این استان تولید می شود که بنا به گفته مسوولان مربوطه، استان لرستان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع  ماهیان سردآبی  و گرمابی را دارد.

 

در چنین شرایطی ساخت و توسعه مزارع پرورش آبزیان دراستان لرستان با توجه به اهمیتی که در حوزه اشتغال، رونق تولید و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد باید در اولویت قرار گیرد.

 

ساماندهی فعالیت های شیلاتی در قالب مجتمع های پرورشی و صدور مجوزهای مربوطه می تواند در تقویت تولید در حوزه شیلات در استان لرستان با توجه به ظرفیت های بومی و محلی موجود نقش مهمی داشته باشد.

 

همچنين با توجه به نقشی كه شیلات درحوزه اشتغال مستقيم و غيرمستقيم افراد دارد، در كنار اثرات مستقيم اقتصادی نبايد ساير تأثيرات اجتماعی، فرهنگی و سياسی ناشی از فعاليت اين زيربخش را ناديده انگاشت.

 

در این زمینه با یکی از فعالان عرصه تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان آشنا خواهیم شد.

 

«مهدی بیرانوند» از  فعالان در عرصه تولید و تکثیر ماهیان سردآبی،  در خصوص زمینه فعالیت اقتصادی خود، اظهار داشت: فعالیت در این عرصه به رغم مشقت های موجود، فعالیتی جذاب است که برای اقشار مختلف مردم دارای جاذبه خاصی است.

 

وی افزود: من فعالیت خود را در حوزه شیلات  با یک استخر بدون تجهیز و بدون دیوار کشی داخلی به صورت نیمه کار و ناتمام شروع کردیم.

 

این کارآفرین لرستانی ادامه داد:  در سال های بعد با جذب حمایت و تسهیلات با عنوان اقتصاد مقاومتی برای تجهیز و دیوارکشی، ریختن بچه ماهی، خرید ادوات راه اندازی و بهره برداری آن اقدام کردیم.

 

بیرانوند افزود: به رغم تلفات و مشکلات موجود، به حمد الله تولید و اشتغالی خوبی ایجاد شده است.

 

وی بیان کرد: هم اکنون حدود دو یا سه نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه مشغول کار هستند.

 

این تولید کننده لرستان افزود: تولید و سود دهی این کارگاه بسیار عالی بود تا اینکه طی سال های اخیر  با گران شدن بی رویه خوراک و بچه ماهی و هزینه‌های جاری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات تولید را متوقف نکردیم و با توکل به خدا به کارمون  ادامه دادیم.

 

بیرانوند اذعان داشت: تولید سالانه ما در واقع دوره ای ولی میانگین تولید در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ تن در سال است که به صورت ماهی پروار وارد بازار می‌شود هزینه و سودکارفرمامیانگین ماهانه حدود ۵ میلیون تومان برای کارفرما می باشد.

 

با توجه به  تبه نخست لرستان در تولید ماهیان سردآبی کشور و بچه به نظر می رسد علم آبزی پروری در استان بومی شده است که با توسعه مزارع و مجتمع های پرورش ماهی، این حوزه می تواند نقش مهمی در تقویت اشتغال و معیشت مردم استان داشته باشد.

کد خبر 1167471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha