ارائه بسته های تشویقی برای خانواده ها به منظور نگهداری سالمندان در منزل

زیدوند با اشاره به اهمیت نگهداری سالمندان در منزل گفت: ازسياست‌‌ها واولويت هاي سازمان بهزيستي کشور سوق دهي به طرف نگهداري سالمندان در منزل مي باشد که در این راستا بسته های تشویقی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، «محمد زیدوند» شامگاه گذشته (29 فروردین‌ماه) درمراسم ضیافت افطار که به همت بنیاد فرزانگان استان مرکزی و با حضور سالمندان تحت پوشش این بنیاد  برگزار شد، با اشاره به اینکه استان مرکزی با دارا بودن 8/10 درصد جمعیت سالمند رتبه دوم بعد از استان گیلان را داراست، گفت: طبق آمار های موجود10درصد جمعیت کشور یعنی بیش از 9 میلیون نفر را سالمندان تشکیل می دهند و شهرستان تفرش و آشتیان با 19 درصد پیرترین و ساوه با 5/7 درصد جوان ترین شهرستان استان می باشد.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی، افزود: بهزيستي استان مركزي تعداد 17 هزار و 273 نفر سالمند و خانوار تحت پوشش خود دارد و تعداد مراكز شبانه روزي نگهداري سالمندان دراستان مركزي 7مركز مي‌باشد .

 

وی با اشاره به اینکه تعداد 226 نفر سالمند در مراکز نگهداري مي شود، ادامه داد: از اين 7 مركز 4مركز در اراك،1مركز دردليجان، 1مركز درتفرش، يك مركز در آشتيان مي‌باشد.

 

این مقام مسئول همچنین به فعالیت يك مركز روزانه سالمندان با ظرفيت 50نفر در اراك نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز نیز به منظور خدمات رسانی به سالمندان از ساعت  8 الي 14 درحال ارائه خدمات مي باشد كه خدمات آموزشي توانبخشي و هنري دراين مركز ارائه مي‌شود.

 

فعالیت مرکز ویزیت رایگان در منزل در اراک

سرپرست بهزیستی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه درحال حاضر يك مركز ويزيت رايگان در منزل و مراقبت در منزل درحال ارائه خدمات به سالمندان تخت گرا و ضايعه نخاعي و كساني كه دچار سكته مغزي  شده اند است، گفت: اين اكيپ تخصصي شامل پزشك، مددكار، پرستار و فيزيوتراپ است که به منازل سالمندان محترم مراجعه كرده و آنان را به‌طور رايگان درمان مي‌كنند .

 

زیدوند پرداخت مستمري، ارائه دفترچه بيمه درماني، بيمه تكميل درمان، ارائه وسايل توانبخشي، ارائه خدمات توانبخشي، و اعزام به مراكز نگهداري را از بارزترين خدماتي دانست كه بهزيستي استان به سالمندان تحت پوشش خود ارائه می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه يکي ازسياستها واولويت هاي سازمان بهزيستي کشور سوق دهي به طرف نگهداري سالمندان در منزل مي باشد، گفت: تعداد زيادي مراکز شبانه روزي نگهداري از سالمندان وجود دارد که اين مراکز باعث جدايي سالمندان از خانه و خانواده مي شود، در همين راستا برنامه هايي در قالب تشويق هاي مالي، يارانه يي و فني ازسوي سازمان بهزيستي كشور در نظر گرفته شده تا پس از اين سالمندان در خانه و کنار خانواده خود مراقبت شوند.

 

استان مرکزی رتبه دوم جمعیت سالمند را در کشور دارد

این مقام مسئول همچنين با اشاره به اینکه از سياست هاي تشويقي سازمان بهزيستي كشور، پرداخت يارانه 500 هزار توماني بابت ويزيت سالمندان به تیم ویزیت در منزل و حق پرستاري تا یک میلیون تومان به خانواده پرداخت می شود، بیان کرد: از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان مرکزی می توان به برگزاری شورای سالمندان در استانداری با حضور مسئولین استان به منظور ارائه مسائل و مشکلات سالمندان و احقاق حقوق ایشان اشاره کرد.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: از مهم ترین موضوعات قابل طرح و پی‌گیری در شورای استانی سالمندان مي توان به مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن عمومی که برای سالمندان قابل استفاده باشند، احداث بخش ویژه سالمندان در بوستان‌ها و تفریح‌گاه‌های سطح شهرها، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ ملی برای طرح موضوعات مربوط به سالمندان و ایجاد ردیف‌های خاص تسهیلاتی برای سالمندان که با تخفیف و بدون نوبت به آنها ارائه شود اشاره کرد.

انتهای پیام

کد خبر 1167537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha