از سکوهای نفتی جزیره خارک تا هنرخاتم کاری در «ایران» هیسپان تی‌وی

برنامه «ایران» شبکه هیسپان تی وی این هفته به معرفی سکوی نفتی جزیره خارک، موزه زمین شناسی تهران و هنر خاتم کاری برای مخاطبان اسپانیایی زبان خود می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این قسمت از مجموعه مستند «ایران» مخاطبان خود را با سکوهای نفتی جزیره خارک آشنا می کند. جزیره خارک در 70 کیلومتری سواحل جنوبی ایران، مهمترین و استراتژیک ترین نقطه صنعت نفت ایران است و تمامی فرآیندهای مربوط به پالایش طلای سیاه از صفر تا صد در آنجا انجام می شود.

بخش دوم برنامه به معرفی موزه زمین شناسی در شهر تهران می‌پردازد. این موزه در محل سازمان زمین‌شناسی در میدان آزادی ساخته شده است. ساختمان موزه یک طبقه با بخشهای گوناگون است. این بخش‌ها شامل آثاری همچون سنگ‌های کانی، آثار فسیلی، آثار باستان‌شناسی مربوط به هشتصد سال پیش، فسیل‌های دوران اول تا چهارم زمین‌شناسی، ماکت فسیل‌های کم‌یاب، تخم‌‌های دایناسور که از مرز فرانسه و اسپانیا آورده شده، فسیل جای پای دایناسور که از استان کرمان به این موزه آورده شده، است. همچنین کانی‌های قیمتی نظیر فیروزه، الماس و سنگی که گویا نیل آرمسترانگ از کره ماه به زمین آورده و در زمان رژیم سابق به ایران اهدا شد، در این موزه قرار گرفته است.

در بخش پایانی این برنامه هم به معرفی هنر خاتم کاری می پردازد. خاتم کاری هنر آراستن سطح اشیاست و انواع چوب از مهمترین مصالح آن است که شامل چوب های عناب، نارنج، افرا، گردو، شمشاد، آبنوس، فوفل و بتم می شود.

مجموعه «برنامه ایران» به تهیه‌کنندگی محمدعلی قاسمی چهارشنبه 31 فروردین ماه ساعت 05:30 از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شود و بازپخش آن همان روز در ساعت های 10:30، 14:00 و 19:30 برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/iran/97 این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

 

 

برپایی «ضیافت الهی» با مستندی از پرس تی‌وی

شبکه پرس تی‌وی با پخش مستند «ضیافت الهی» (The Divine Feast) به بررسی آثار و جنبه‌های جسمی، روحی و معنوی روزه می‌پردازد. 

مستند «ضیافت الهی» به بررسی علمی و آثار روانی روزه‌داری توسط کارشناسان دانشگاهی و حوزوی می پردازد و  اشکال مختلف روزه‌داری در ادیان اسلام، یهود و مسیحیت توسط علما و روحانیون هر یک از این ادیان توضیح داده می‌شود.

در این مستند ضمن شرح برکات جسمی و روحی روزه در زندگی انسان، به بررسی تبعات مثبت ماه رمضان که منجر به انجام کارها و فعالیت‌های خداپسند از جمله تلاش برای آزادی زندانیان مقروض و به عهده گرفتن سرپرستی ایتام توسط روزه‌داران می شود، پرداخته می شود.

مستند ۲۵ دقیقه‌ای «ضیافت الهی» تولید واحد مستند شبکه پرس تی‌وی روز چهارشنبه ساعت ۰۴:۰۰ از شبکه پرس تی‌وی روی آنتن می‌رود. بازپخش این مستند هم همان روز ساعت ۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰ و بامداد پنج‌شنبه ساعت ۰۱:۰۰ پخش می‌شود.

 

 

حضور سرداران ارتش و سپاه در پرس تی‌وی

برنامه «ایران امروز» (Iran Today) شبکه پرس تی‌وی به تشریح مأموریت‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد.

موضوع برنامه این هفته «ایران امروز» به مناسبت ۲۹ اردیبهشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و ۲ اردیبهشت سالگرد تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ماهیت، ماموریت‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نهاد نظامی در ایران اختصاص دارد.

 سردار عباس حاجی‌نجار تحلیلگر مسائل سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح و سرتیپ والی اویسی به عنوان میهمانان برنامه با حضور در استودیوی «ایران امروز» به مسائلی همچون ماموریت ارتش و سپاه، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نیرو و چگونگی هماهنگی میان‌شان می‌پردازند.

 اهمیت خودکفایی، کیفیت بالای سلاح‌ها، به روز بودن نیروها در حوزه ابزار و اطلاعات نظامی و تسلط نیروهای ارتش و سپاه بر جنگ‌های نامتقارن و نامنظم از دیگر محورهای مطرح شده در برنامه است.

 لیلا فرامرزی مجری «ایران امروز» از سرداران حاجی‌نجار و اویسی درباره تحریم سپاه از سوی آمریکا و تاثیر این تحریم‌ها بر خودکفایی نظامی ایران پرسش می‌کند.

برنامه «ایران امروز» به تهیه کنندگی ساتراپ شجاعی سه‌شنبه ساعت 00:00 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود و بازپخش این برنامه چهارشنبه ساعت 05:00، 12:00 و 16:00، پنج‌شنبه ساعت 07:00 و 19:00 و جمعه ساعت 16:00 روی آنتن خواهد رفت.علاقه مندان  می توانند با مراجعه به لینک  https://www.presstv.ir/Section/15006 این برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.

 

 

درگیری‌ها در مسجد الاقصی و احتمال جنگ در غزه

برنامه «جریان خاورمیانه» (MidEaStream)شبکه پرس‌ تی‌وی نگاهی دارد به حمله رژیم صهیونیستی به هزاران نمازگزار در مسجد القصی و هشدار نسبت به وقوع جنگ در غزه.

برنامه «جریان خاورمیانه» این هفته به حمله نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و درگیری‌های به دنبال آن و احتمال وقوع جنگ در غزه و آمادگی نیروهای فلسطینی برای رویارویی با اشغالگران صهیونیست می‌پردازد.

بخش اول برنامه با حضور محمد جرادت نویسنده و مفسر فلسطینی به عنوان کارشناس، حمله نیروهای نظامی اسرائیل به نمازگزاران و ضرب و شتم و مجروح کردن حداقل ۱۱۷ نفر از آنها را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. جرادت درباره دلایل رفتارهای خشونت‌آمیز نظامیان صهیونیست صحبت می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا اسرائیلی ها درک نمی‌کنند خشونت بیشتر منجر به مقاومت بیشتر می‌شود.

موضوع بخش دوم برنامه «جریان خاورمیانه» هم به احتمال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و آمادگی نیروهای مقاومت فلسطینی برای پاسخگویی و رویارویی با صهیونیست‌ها اختصاص دارد. نیروهای فلسطینی علاوه بر اتاق مشترک عملیات مقاومت، یک اتاق هماهنگی سیاسی نیز در نوار غزه تشکیل داده‌اند تا بتوانند واکنش هماهنگ و بهتری در مواجه با هجوم احتمال اسرائیل داشته باشند.

مروه عثمان مجری برنامه در گفت‌وگو با احسان عطایا سخنگوی جهاد اسلامی از او می‌پرسد که چه خطوط قرمزی وجود دارد که جناح‌های مقاومت فلسطینی در غزه تحمل نخواهند کرد و واکنش آنها در صورت حمله احتمالی اسرائیل در چه سطحی خواهد بود؟

برنامه «جریان خاورمیانه» سه‌شنبه ساعت 21:00 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز چهارشنبه ساعت 10:00، 17:00 و 23:00، پنج‌شنبه ساعت 18:00، 03:00، جمعه ساعت 12:00 و شنبه ساعت 05:00 خواهد بود..علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15095  این برنامه را در وب‌سایت شبکه پرس تی وی مشاهده کنند.                       

کد خبر 1167583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha