تامین اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۲ هزار خانه برای اقشار محروم/ ۱۰۰ هزار واحدمسکونی کم‌دوام و ناایمن در روستاها نیازمند مقاوم سازی است

حسینی گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت ۲۰ ساله برای ساخت ۲ هزار واحدمسکن‌ محرومان در استان گلستان تامین اعتبار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحمد حسینی» امروز «سه شنبه ٣٠ فروردین» در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیادمسکن یکی از اقدامات مهم این بنیاد را بازسازی واحدهای مسکونی پس از حادثه عنوان و اظهار کرد: بنیادمسکن گلستان با مجموعه نیروهای جهادی و مخلصی که دارد در کمترین زمان پس از وقوع حادثه در محل حاضر می‌شود و به جبران خسارت‌ها می‌پردازد تا اطمینان خاطری برای مردم و دولت‌ها باشد. بنیاد مسکن از ابتدای حادثه تا انتهای آن که تحویل کلید واحدهای مسکونی بازسازی شده است در کنار مردم حضور دارد.

 

مدیرکل بنیادمسکن گلستان با اشاره به اجرای طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از سال ۸۴ گفت: در زمان شروع این طرح فقط ۷ درصد خانه‌های روستایی استان مقاوم سازی شده بود اما امروز که ۱۶ سال از آغاز این طرح می‌گذرد حدود ۵۶ درصد واحدهای مسکونی در روستاهای استان مقاوم‌سازی شده که این شاخص در کشور حدود ۵۰ درصد است.

 

وی افزود: در حال حاضر کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان نیازممد نوسازی است. اما کار سختی در پیش داریم چون تقریبا همه کسانی که شرایط اقتصادی بهتری داشتند در این سال‌ها واحدهای مسکونی خود را نوسازی کردند و اغلب کسانی که باقی ماندند از دهک‌های پایین جامعه هستند. تدبیری که صورت گرفت این بود که با کمک برخی نهادها مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، سپاه و سایر دستگاه‌های حاکمیتی کمک‌های بلاعوض برای ساخت مسکن برای این اقشار امکانپذیر شود.

 

مدیرکل بنیادمسکن گلستان خاطرنشان کرد: در کشور و به تبع آن در استان گلستان قرار است تا سال ۱۴۱۰ همه واحدهای مسکونی غیرمقاوم در روستاها نوسازی و بهسازی شود تا بتوانیم جشن پایان مقاوم سازی خانه‌های روستایی را برگزار کنیم.

 

وی توضیح داد: برای دهک‌های یک تا سه درآمدی علاوه بر تسهیلات ارزان قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره‌ای، کمک‌های بلاعوض، ۸ تا ۱۰‌تن سیمان رایگان، ۲.۲ تن میلگرد و نقشه‌های رایگان پیش بینی‌ شده است.

 

حسینی گزارشی هم از اجرای طرح‌های هادی در روستاهای استان ارائه کرد و گفت: برای همه روستاهای استان طرح هادی تهیه و این پروژه‌ها در ۷۴ درصد روستاها آغاز شده است. در این بخش شاخص کشوری ۵۲ درصد است. ضمن اینکه افق این طرح‌ها ۱۰ ساله است و براساس رشد جمعیت و نیازهای عمومی روستاها هر ۱۰ سال این طرح‌ها بازنگری می‌شود.

 

وی اظهار کرد: اجرا و بازنگری طرح‌های هادی در ماندگاری جمعیت در روستاها موثر بوده و حتی سال گذشته در ۱۰۰ روستای استان مهاجرت معکوس به ثبت رسیده است. ضمن اینکه اجرای این طرح ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را هم تا حد زیادی کنترل کرده است.

 

مدیرکل بنیادمسکن گلستان صدور سند مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را از دیگر خدمات بنیادمسکن برشمرد و گفت: این طرح از سال ۷۶ شروع شد و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار جلد سند مالکیت در روستاها صادر شده است. شاخص سنددار بودن املاک روستایی در کشور ۶۴ درصد و در استان ۴۲ درصد است. علت این عقب افتادگی این است که ۶۰۰ روستا و ۱۷ شهر استان در مالکیت بنیادعلوی است و امکان ورود برای صدور سند در این مناطق وجود نداشت اما بعد از دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۹  به بنیادمستضعفان برای واگذاری این املاک به مردم، تفاهم نامه‌ای بین بنیادمستضعفان و بنیادمسکن استان به امضا رسید و کار نقشه برداری و تشکیل پرونده به بنیادمسکن‌ محول شد. تاکنون ۵۰۰ روستا را نقشه برداری و در ۳۰۰ روستا تشکیل پرونده ها انجام شده است. امیدواریم در سه تا چهار سال آینده شاهد شتاب در صدور اسناد مالکیت در استان باشیم.

 

حسینی به ساخت مسکن برای محرومان به عنوان مهم‌ترین ماموریت بنیاد اشاره کرد و گفت: در ۲۶ سالی که از انتزاع استان می‌گذرد  به غیر از سال ۹۹ که ۳ هزار واحدمسکونی برای محرومان در احسینی گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت ۲۰ ساله برای ساخت ۲ هزار واحدمسکن‌ محرومان در استان گلستان تامین اعتبار شد و در استان ساخته شد، قبل از آن ساخت مسکن برای محرومان رونقی نداشت. اما امسال سهمیه ساخت ۲ هزار واحدمسکونی را در روستاها دریافت کردیم و برای این کار تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات ارزان قیمت ۲۰ ساله و ۱۰۰ میلیارد تومان هم کمک بلاعوض تامین شده است که ساخت این واحدها را بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهیم کرد.

 

کد خبر 1167629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha