پایه های لرزان تخت پادشاهی «بن سلمان»/ آیا شاهزاده «خالد» جایگزین برادرش می شود؟

یک مسئول امنیتی عربستان درباره احتمال جایگزینی محمد بن سلمان با برادرش خالد نوشت: «خالد بن سلمان» اقبال بیشتری نسبت به برادرش دارد، اما اگرتهدیدی برای محمد بن سلمان باشد، زندگی اش در خطر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر خالد الجبری، فرزند سعد الجبری، مقام امنیتی عربستان باتوجه به خشم بین المللی نسبت به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از قتل جمال خاشقجی، نویسنده و منتقد عربستانی در صفحه توئیتر خود نوشت: تلاش های اخیر «خالد بن سلمان» در آتش بس یمن ارزش او را در واشنگتن افزایش داده است.

الجبری نوشت: آمریکایی ها ترجیح می دهند با خالد بن سلمان معامله کنند. این درحالی است که احتمال جایگزینی محمد بن سلمان با برادرش خالد که سمت معاون وزارت دفاع را دارد، به عنوان ولیعهد، بسیار اندک است.

 

وی نوشت: هرچه سهم خالد بن سلمان بیشتر شود، با خطر سرنوشت برادرش بندر که سال‌ها در زندان به سرمی برد، مواجه خواهد شد.

این مقام امنیتی عربستان اعلام کرد: اگر محمد ب سلمان پادشاه شود، به برادرش خالد بن سلمان خیانت نمی کند و او را وزیر دفاع می کند.

 

وی نوشت: احتمال متوسل شدن محمد بن سلمان به اصلاحیه جدیدی در ماده 5/ب قانون اساسی وجود دارد. در متن این ماده آمده است که پادشاه و ولیعهد نباید از یک شاخع نباشند. شاهزاده خالد را به عنوان ولیعهد تعیین می کند تا فرزندش «سلمان» به سن ولیعهدی برسد.

الجبری در ژانویه گذشته پیامی به شاهزاده خالد ب سلمان ارسال کرده و در آن گفته بود: در دیداریم در واشنگتن، این اتفاق نظر وجود دارد که شما برادر نسبتا عاقل تری هستید که همه ترجیح می دهند با او تعامل کنند.

 

وی در این پیام نوشته بود که شما این فرصت را دارید که بیش از یک پستچی برای برادر مطرود خود باشید. شجاع باش و هوشمندانه با آن رفتار کن.

 

در همین حال، ویکی وارد، روزنامه نگار آمریکایی در گزارش تحقیقاتی درباره علت واقعی هدیه دو میلیاردی محمد بن سلمان به جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نوشت: سرمایه گذاری بن سلمان در موسسه کوشنر برخلاف نظر صندوق سرمایه گذاری عربستان است. یکی از دلایل این سرمایه گذاری، «قدردانی» بن سلمان از نقش کوشنر برای نزدیکی عربستان – آمریکا در دوره ترامپ است. دلیل دیگر می تواند این باشد که بن سلمان بر بازگشت کوشنر در انتخابات ریاست جمهوری آینده به کاخ سفید حساب باز کرده است.

 

در این تحقیقات آمده است که این دو دلیل تنها چیزی نیست که در پس حقیقت ماجرا قرار دارد، بلکه یک دلیل واقعی بزرگتر وجود دارد که ولیعهد را به پرداخت هدیه میلیاردی به کوشنر ترغیب کرده است. این مسئله نقش کوشنر در حذف محمد بن نایف است.

محمد بن نایف در سال 2017 میلادی اقدام به یک کودتای در عربستان کرد. محمد بن نایف معتقد بود که از حمایت کافی در داخل شورای وزیران برخوردار است تا بتواند از این کشور حمایت کند و نظام حاکم در این کشور را تغییر دهد.

 

در این گزارش تحقیقاتی آمده است: اگر محمد بن نایف موفق می شد می توانست ملک سلمان و محمد بن سلمان را سرنگون کند و محمد بن نایف جایگزین آنها شود.

منابع آگاه اعلام کردند که کوشنر و متحدانش در کاخ سفید، برنامه بن نایف را به بن سلمان اطلاع دادند و این برنامه را با عجله خنثی کردند و این برنامه با شکست مواجه شد.

سه منبع آگاه تاکید کردند که این دخالت در امور خاندان سلطنتی، مسئولان در اطلاعات آمریکا را خشمگین کرد و باعث شد تا کوشنر را از دریافت مجوز امنیتی که به او اجازه می داد تا از اسرار مهم مطلع شود، منع کند.

کد خبر 1167993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha